Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Otroligt dåligt ljud i ipod.

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-06-13 14:43

Jag har läst om volymspärr m.m. men vill ändå ta upp problemet med den enbarmligt dåliga ljudkvaliten i ipod. (jag är 49år har haft ljud och hifi som intresse sedan jag började skolan (1965) och nej ,jag har inte nedsatt hörsel eller tinnitus och jag har varit på ett otal konserter över hela europa.
Jag köpte först en shuffel G2, trodde inte det var sant, man hörde i princip ingenting, volymen på max och en stormarknads skvalmusik framstod i jämförelse som ett jetplan under start. (Orkade inte med reklamation etc,så jag gav bort skiten).
Köpte efter en vecka en Ipod Nano "2GB" lyssnade och trodde inte mina öron, lika låg volym.... provade olika "lurar" lika dåligt.(Slängde skiten i ren frustration).
För tre veckor sedan inhandlade jag en Ipod "30GB G5"....jag behöver väl knappast förklara vad jag upplevde.... Har dock inte slängt skiten den är lite för dyr och den duger bra till att se gamla filmer från 30 och 40 talet (med volymen på ca 70%).Men till musik nej,nej,nej,
Jag har läst om program som "Go pod" och liknande men inte skall man väl behöva installera "piratprogram" med eventuella garaniproblem m.m. på en ny Ipod.
Jag förstår att det är någon "EU-regel" men vad f-n är det ingen mer än jag som blir heligt förbannad på detta och inte har någon större lust att installera tredjeparts programvara i splitternya maskiner?
Apple som verkar vara ett "juste" bolag borde ju inse problemen, eller är jag i princip ensam om mina ljudupplevelser (om man nu kan kalla det som kommer från en Ipod för ljud möjligtvis upplevelse åt det totalnegativa hållet). Är Ni andra ärade forumsdeltagare i stort nöjda men ljudet från era poddar?

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-06-13 15:15

Är själv ägare till en gammal 3G ipod, den låste jag upp ljudspärren på med nämnda program. Men jag har även en Shuffle 2G, och den är jag riktigt nöjd med. Men, kör för tusan inte med lurarna som följer med, de är inte mycket att hänga i granen.
Jag är måhända ingen audiofil, men tycker nog ändå att jag är lite kräsen vad gäller ljudet.

Det beror väl mycket på hur lättdrivna lurarna är också, och inte bara på ludnivån hos spelaren. Jag använder Sennhesier PX-100:or, som har lite motstånd (32 Ohm). Jag tycker att ljudet i dom blir lätt alldeles för högt för att jag ska kunna lyssna, jag har en 5G iPod och en 1G Shuffle. Om jag jämför med mina Koss PortaPro (60 Ohm) så blir ljudet lägre. Vad kör du med för hörlurar? Jag läste någonstans att Apple uppgett iPoden hörlursutgång till ca 30 Ohm.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-06-13 19:46

Jag har testat med det mesta jag har shure till scullcandy till och med ett par antika elektrostater.
Men det är inte "finjustering" av ljudkvalitet jag reagerar mot, det får komma senare,det är bristen på volym som är sanlös. Vilken "leksaksbergssprängare" som helst spelar högre än ipod.
Jag har försökt med "Go Pod" läst allt jag hittat men får bara att programet inte hittar någon Ipod.
Läste i en tråd att nya G5 inte fungerade men version 1.4 men vet som sagt inte.
Vore tacksam om någon med en "G5" kunde göra några kvalifiserade gissningar om vad jag gör för fel.(Kört som extern enhet, gjort reset, återställt till fabriksinställningar m.m).
Men jag gör väl något grundläggande fel.

  • Medlem
  • 2007-06-14 13:31

Om du går in på inställningar - och slår av ljudkontroll, då borde du få lite högre volym. Inte för att jag tror att detta löser alla problem, men det kanske hjälper lite. Sen skulle jag satsa på att ta bort ljudspärren, finns ett program som heter iPodwizard. Det är egentligen ett program som används till att modda ipodens firmware, ändra bilder osv, men man kan även ta bort ljudspärren.(gick i äldre versioner av det iaf).

Senast redigerat 2007-06-14 19:23
  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-14 13:39

Är du säker på att du har OK nivå på de ljudfiler du lägger över? Jag har ägt/äger ett flertal iPods, däribland en nano 2G och jag upplever inte att volymen är för låg. Jag är dessutom metalhead så jag gillar när det öser på lite. Jag har inte tagit bort volymspärren och jag kör medoriginallurarna.

Synd att slänga en nano 2G, du hade nog fått 1000:- för den utan problem...

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-06-14 14:34

Tack Muppo

Nu dj....ar blev det volym (Kan nog spela för grannarna om jag tar lurarna ur öronen).
Skönt att det blev bra, läste någonstans att volymbegränsningen var 90dB, med tanke på att man vid en "normal konsert lätt kan mäta över 120db vid scen och att skalan är starkt logaritmisk, måste det nästan betraktas som bedrägeri från Apple och deras åteförsäljare att inte upplysa presumtiva kunder att "poddarna" är helt oanvändbara om man vill ha lite "HiFI" i ljudet.
Tack än en gång.

Ursprungligen av sunkhead:

Nu dj....ar blev det volym (Kan nog spela för grannarna om jag tar lurarna ur öronen).
Skönt att det blev bra, läste någonstans att volymbegränsningen var 90dB, med tanke på att man vid en "normal konsert lätt kan mäta över 120db vid scen och att skalan är starkt logaritmisk, måste det nästan betraktas som bedrägeri från Apple och deras åteförsäljare att inte upplysa presumtiva kunder att "poddarna" är helt oanvändbara om man vill ha lite "HiFI" i ljudet.
Tack än en gång.

Du har inte funderat på om du har en hörselskada eller trögdrivna lurar?

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-06-14 15:50

Volym

10db ökning innebär en dubbling av volymen.
Att lyssna på musik runt 120dB är fullständigt normalt (är det inga som lyssnar på musik "live").
90 dB gränsen innebär med andra ord en sänkning av "konsertvolym" med 200% !!!!
Som jag skrev innan har jag inga hörselskador som ger besvär (men det är klart närmar man sig 50 så har ju syrsans spelande "försvunnit" för ett antal år sedan).
Det är ju upp till var och en hur hög volym som man anser vara njutbar, men Apple och deras återförsäljare måste upplysa om att volymen i en Ipod är lägre än i en gammal 2x5W Luxorstereo från 1962. Detta är skandalöst dåligt av tillverkare och återförsäljare.

  • Medlem
  • 2007-06-14 19:25

Gött att det löste sig, testade samma sak själv idag med min iPod mini. Det var rätt stor skillnad måste jag säga. 70 % av max med ljudkontroll på var ungefär 15 % när man tog bort ljudkontrollen...

Underligt...

jag köpte en iPod 80GB för ett par månader sen, från en nätbutik i Danmark (PC-Huset.dk, handla _aldrig_ av dem. riktiga skojare), och har verkligen inte haft några problem med ljudet.

Jag kör med ett par Sennheiser CX300, och även om jag sitter på tunnelbanan kan jag inte ha mer än 50% volym utan att det gör ont i öronen. Är jag i ett tyst rum räcker det med runt 20-30% för att höra vartenda litet instrument.

Jag vet inte om det verkligen är ett problem med volymen, eller om du helt enkelt lyssnar på din musik på rent abnorma volymer...

Och på tal om konserter, det är just på grund av den höga volymen som man bör ha öronproppar för att SÄNKA volymen. Över 100dB är skadligt under längre perioder, oavsett om du tycker det låter "bra" eller inte. Tro mig, jag har stått både framför och på scenen ett antal gånger, och jag känner av det faktum att jag sällan eller aldrig hade öronproppar på mig trots att jag borde haft det.

Personligen förstår jag inte alla volym-junkies. Visst ska man höra musiken, men riktigt bra musik låter mycket bättre när hörlurarna inte distar sönder ljudet...

Jag sitter också med CX300, har tillochmed sänkt volymbegränsningen i min Nano2G ytterligare. Det behövs helt enkelt inte mer <3

  • Medlem
  • Habo
  • 2007-06-23 00:04

Tycker också volymen är låg.
MEN köpte Koss InEar lurar som förstärker ljudet med det dubbla... kan köra på halv volym i iPod och det räcker för normalt lyssnande

1
Bevaka tråden