Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Raw - kan inte formattera/återställa

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2007-06-17 03:05

Hej hej.
Sitter här som ett nervvrak och försöker fixa & dona.
Jag har googlat & sökt här men hittar ingen konkret info.
Min ipod 80gb har strulat under några dagar.
Mycket ledsen ipod dyker upp och very low battery.
Efter mycket om & men nu så har jag fått in den till diskläge för att felsöka i windows med chkdsk & alt formatera disken.
Dock så vill den inte denna. det finns inget att formatera & chldsk vill inte hantera raw diskar.
jag skiter fullstäändigt i grejjerna på disken men tycker på något sett den borde kunna hoppa igång då följande inträffar.
Ibland senast i eftermiddags så funkade den efter en stunds auto omstartningar via billaddaren. Då kunde ja kolla foton, lyssna musik osv.
kan köra de inbyggda digonistics funktionerna. (ursäkta felstavningarna?) utan fel.

Känns som om hdd infon existerar men bråkar med felaktiga kluster eller något.

Nån som har en aning eller är det bara att köpa ny disk ?!?

Tacksam för svar.

Peace out!!

  • Medlem
  • 2007-06-18 00:54

Oj oj, låter inte så bra det där. Men har du kollat med service?, du borde kunna få en ny ifall din är trasig.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-06-18 10:23

Sista utvägen kanske hjälper.

(Känner mig lite tjatig med detta tips vid det här laget... )

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-06-18 10:24

Förtydligade trådtiteln.

  • Medlem
  • 2007-06-18 15:13

Lite tjatigt kanske :P, men det är en sak som de flesta inte försökt sig på att göra, även om de testat allt annat. Brukar också tipsa om det, även om jag glömde bort det denna gången.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-06-18 21:54

Shit, i skrivande stund när jag tackar och bugar för tipsen & är beredd på att totalt nita den i golvet så *paff* hoppar podden igågn. windows säger ifrån direkt att det verkar vara fel eller skadade sektorer på discen. scannar just nu och försöker reparera.

Våga man doc´k formatera en ipod som vilken annan disk som helt?
Läser itunes in den som ipod fortfarande efter formatering?
Installerear den in ny programvara?

Jag funderar på varför problem uppstått oxå. allt började efter jag köpte och började använda min ipod camera connector.
Can detta ställa till besvär tro? att den inte gillar att läsa in mycket bilder (inkl) rawformat utan kopplad via dator?

Tack för uppdateringen av topicen btw.

ni som ser detta. ang formatering osv. Svara gärna snabbt då jag inte vågar riskera att stänga av den just nu,

Tack
Peace out

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-06-18 23:13

Det ska inte vara några som helst problem att formattera den. Men om diskscanningen hittar fysiska fel på disken så kan den ju vara på väg att ge upp, är jag rädd...

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-06-19 18:59

Körde dom sagt discscan osv samt formaterade discen igår och efter formateringen så funkar den inte igen.

Läste på nån sida att det på verkar halvvanligt att discen "glappar" och ett vikt visitkort som hjälper till att stagar upp kan förebygga detta probelm. felet som beskrevs vid glappningen verkar precis som mitt fel.

Nån som hört något ang detta?

80 gb?!?
Låter som du borde ha garanti kvar på den.
Plocka ut en ny!

1
Bevaka tråden