Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5 Leopard

Tråden skapades och har fått 660 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-25 20:05

Är det någon som vet något om telefonsvarare funktion i Leopard? kommer det att finnas någon sådant tro? Finns väl någon form av svarare för iChat,, funkar den även för telefonen tro?

Fredric, Jag hittar inte den funktionen i Leopard.

Hittade en funktion som jag tror inte fanns tidigare och det är att man kan välja att enbart söka på filnamnet, tror någon efterfrågat denna möjlighet tidigare och borde bli nöjd med denna möjlighet.

Jo visst men det är väl ingen killer funktion som man skryter med och säger stolt, "- Vista hade detta före OSX". Eller?

----

Sen undrar jag om Vista lägger alla filer i en download folder oavsett vilket program som körs och utan att du själv ställer in detta?

Senast redigerat 2007-06-26 18:49

Någon som vet om Leopards iChat har fullständigt stöd för SIP eller om det fortfarande är delvis stöd för SIP som Tigers iChat har?

ang downloadkatalogen..

det är ju bara att ändra mappen i preferences.. så får man de där man vill, utan leopard. fast jag håller med om att den som var/är i leopard var lite "coolare".

jag har också kört lite leopard och tycker väl att det verkar riktigt lovande, dock så är det ju beta och den beter väl sig ungefär så också.. krashar och har grafikfel och sånt. men bortser man från sånt som förmodligen inte är riktigt färdigt, så är det en bra uppgrade från tiger. Det väl värt de månader som är kvar tills leoparden är frisläppt, tycker jag.

  • Medlem
  • 2007-06-27 14:01
Ursprungligen av anders_b:

ang downloadkatalogen..

det är ju bara att ändra mappen i preferences.. så får man de där man vill, utan leopard. fast jag håller med om att den som var/är i leopard var lite "coolare".
.

Fast är inte skillnaden att "downloads" är var det hamnar system-wide i 10.5, medan man måste ställa in program för program i dagsläget?

Det har jag utgått ifrån, annars är det ju en rätt meningslös förändring. Jag kan ha fel, rätta mig gärna.

Ursprungligen av FrrH:

Fast är inte skillnaden att "downloads" är var det hamnar system-wide i 10.5, medan man måste ställa in program för program i dagsläget?

Det har jag utgått ifrån, annars är det ju en rätt meningslös förändring. Jag kan ha fel, rätta mig gärna.

jag vet inte riktigt vad du menar med system wide. men katalogen ligger i användarmappen och är default download-mapp i safari iaf.. typ som den i vista.. ja just ja.. sen finns den ju länkad i dockan som sån flådig stackspryl också..

  • Medlem
  • 2007-06-27 20:31
Ursprungligen av anders_b:

jag vet inte riktigt vad du menar med system wide. men katalogen ligger i användarmappen och är default download-mapp i safari iaf.. typ som den i vista.. ja just ja.. sen finns den ju länkad i dockan som sån flådig stackspryl också..

Att download-mappen är "default"-mapp för alla downloads i alla program, typ som skrivbordet är idag?

Det är ju ingen killerfunktion utan en länkning som du är inne på, men det verkar vara en ganska smidig länkning. Typ.

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2007-06-27 14:13

the örjan: i nyare versioner av iMovie så kan man bygga filter (eller effekter eller vad de nu kallas) med hjälp av Quartz Composer, och sannolikt kommer Quartz Composer att få god tillgång till Core Animation-API:et i 10.5.

Ursprungligen av HannesP:

I nyare versioner av iMovie så kan man bygga filter (eller effekter eller vad de nu kallas) med hjälp av Quartz Composer, och sannolikt kommer Quartz Composer att få god tillgång till Core Animation-API:et i 10.5.

Vad är det för nummer på den versionen?

Dockan i närbild med speglingar, och lite om QuickLook.
http://www.hardmaccafe.com/viewtopic.php?p=139048#139048

det jag stör mig mest på är att dock tar upp mer skärmutrymme än förut, det kanske inte är så mycket, men det [I]känns[I] som mycket. ikonerna ligger typ 10px högre än förut känns det som.
det stör, fast jag sitter på en 17"are med 1680x1050.

jag tillhör en av dom som alltid kör med dockan minimerad så mycket det går, och ofta ligger den i det nedre högra hörnet.
om jag skulle göra det nu så såg jag knappt ikonerna. och jag har aldrig vart ett stort fan av eye candy så speglingseffekterna ger jag inte mycket för.

hoppas innerligt att den gamla dock kommer att finnas kvar som alternativ när det släpps på riktigt, men jag känner mig rätt säker på att den inte kommer att göra det.

Ursprungligen av martin wijk:

det jag stör mig mest på är att dock tar upp mer skärmutrymme än förut, det kanske inte är så mycket, men det [I]känns[I] som mycket. ikonerna ligger typ 10px högre än förut känns det som.
det stör, fast jag sitter på en 17"are med 1680x1050.

jag tillhör en av dom som alltid kör med dockan minimerad så mycket det går, och ofta ligger den i det nedre högra hörnet.
om jag skulle göra det nu så såg jag knappt ikonerna. och jag har aldrig vart ett stort fan av eye candy så speglingseffekterna ger jag inte mycket för.

hoppas innerligt att den gamla dock kommer att finnas kvar som alternativ när det släpps på riktigt, men jag känner mig rätt säker på att den inte kommer att göra det.

Det kanske skulle kännas bättre för dig att inte uppgradera?

Ursprungligen av Mannys bone:

Det kanske skulle kännas bättre för dig att inte uppgradera?

hehe, nja, inte direkt. jag är råpeppad på leopard, men jag har ju lärt mig gilla dock i OS X efter bytet från OS9, och det har tagit sin tid nu måste jag helt plötsligt tänka 0-0 igen, men nu har jag massa speglingar och transparens att spela mot, men det ska nog gå det med

Jag hoppas på en förbättring av programmet Ordlistan. Den har potential.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-02 09:57
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Jag hoppas på en förbättring av programmet Ordlistan. Den har potential.

Ja verkligen. Fler språk och översättning mellan dem står högt på min lista.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Jag hoppas på en förbättring av programmet Ordlistan. Den har potential.

(Han korrigerade till "Dictionary" sedan.)

Vad betyder "Thesaurus"? Jag vet att det inte är en utdöd jätteödla.
Är det synonymer?
Programmet får mej att tro det.

Vad är det för något?
Det hittar inte jag...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-02 01:55
Ursprungligen av the örjan:

Vad är det för något?
Det hittar inte jag...

Själva applikationen heter Dictionary, du kan även (förutsatt att du inte ändrat tangentkombinationer) i alla Cocoa-program hovra över ett engelskt ord och trycka ctrl + äpple + d för att få upp en förklaring samt synonymer till ordet.

Ursprungligen av berdan:

Själva applikationen heter Dictionary, du kan även (förutsatt att du inte ändrat tangentkombinationer) i alla Cocoa-program hovra över ett engelskt ord och trycka ctrl + äpple + d för att få upp en förklaring samt synonymer till ordet.

Bra tips! Det här hade jag ingen aning om!

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Bra tips! Det här hade jag ingen aning om!

Hur får man en aning om alla OS X tips?
Jag använder säkert bara 60% av Tigers potential...
Min hjärna använder jag 10% av, och inte ens särskilt effektivt...:tveksam:

Ursprungligen av the örjan:

Hur får man en aning om alla OS X tips?
Jag använder säkert bara 60% av Tigers potential...
Min hjärna använder jag 10% av, och inte ens särskilt effektivt...:tveksam:

Här är ett ställe det finns lite tips:
http://www.apple.com/pro/tips/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-02 09:48

Jag har för mig att man nu kan få Dictionary att söka ariklar på Wikipedia. Jag har även för mig att Leopard nu hanterar meningsuppbyggnadsfel och inte bara stavfel. Troligen gäller detta bara engelska ännu.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-02 11:44

Ser fram emot Leopard då det först har 300+ nyheter (redan Tiger kändes mycket med 200+), sen ser QuickLook ut att bli en riktigt användbar funktion. Många gånger sitter man med en skiva från en kompis med massa bilder, och istället för att sätta igång en slidshow, markerar man bara en bild och trycker på mellanslag. Smidigt!

Nu har Apple släppt 9A466 till alla Select och Premier ADC-medlemmar.

http://www.macrumors.com/2007/07/02/apple-releases-leopard-9a466-wwdc-build-to-adc-members/

Lite dum fråga kanske, men hittar inte svaret någonstans. När kommer egentligen Leopard ut? Tycker det har försenats hur länge som helst nu. Finns det ett spikat datum?

Vidare, tror ni det kommer att bli någon msn-stöd i iChat i Leopard?

Oktober. Finns ännu inte något spikat datum, vad jag vet.

Oj, den heter visst Dictionary i 10.4.

Detta kanske är gammalt men...

Titta noga på hur ikonen för en utdelad windowsmaskin ser ut i nya Findern

Finns en not om det på:
http://www.silvermac.com/2007/windows-from-the-leopards-poit-of-view/

Bevaka tråden