Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka funktioner kan vi "räkna" med i Europaversion?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-06-27 19:23

När iPhonen äntligen landar på europeisk mark någon gång i början på 2008 kommer den med troligtvis ha förändrats en hel del. Men vilka funktioner kommer att komma i en hårdvaruuppgradering (typ iPhone 2) och vilka kommer innan dess i form av firmwareuppgraderingar (Firmware 1.1)? Man bör ha i bakhuvudet att Apple byggde in 802.11n-hårdvara i datorerna i "hemlighet" för att sedan ge kunden möjlighet att aktivera hårdvaran via en mjukvaruuppgradering. Gör man samma sak med 3G eller GPS kanske?

  • 3G- En funktion som alla verkar vara överens om att det är en förutsättning för att iPhone ska vara kommersiellt gångbar i Europa. Kommer definitivt i en Europa-iPhone.

  • GPS- Kan komma i Europa-iPhone, men kanske inget som iaf jag kommer att räkna med.

  • IM- En funktion som jag tror kommer komma i en firmwareuppgradering. Någon form av iChat är väl det som känns troligast, men hur blir det med .Mac-konton?

  • Copy/paste- Kommer troligtvis i nästa mjukvaruversion.

  • MMS- Kan komma i nästa mjukvaruversion, men är det kaske någon form av ställningstagande Apple har tagit?

  • Videoinspelning- Kan komma i antingen nästa mjukvara eller hårdvara. Teoretiskt borde väl det vara möjligt att lägga till i mjukvaran?

  • A2DP- Möjligheten att lyssna på musik i stereo via Bluetooth kan kännas onödig, men det blir allt vanligare bland konkurrenterna.

  • MP3/AAC som ringsignal- Det är nog mest en fråga om juridiska detaljer innan det kommer i nästa mjukvaruversion.

Låt spekulationerna börja (fortsätta)..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-27 20:22

Sista där (ringsignal) har Mac Rumors redan sagt kommer i iTunes 7.3 som iPhone kräver. Det sägs att man väljer en låt, konverterar den till en ringsignal för 0.99 cent eller liknande.

lugn lugn här .... för det första så NÄR det kommer en iPhone 2 så skall samma procedur med FCC ske igen så med andra ord OM iPhone 2 släpps på MacWorld 2008 så lär vi inte se iPhone 2 innan 2009 i Europa ..

men vad kan vi se i iPhone för Europa .. plus ev firmwire updatering ...

Ja till att börja med :

ÅÄÖ Support
Svensk/Internationel Ordbok/Rättstavning
Ringsignaler (köpa via iTunes)
Videoinspelning
iChat for iPhone

Tillbehör vi kan komma se
GPS modul

men inte att glöma SPEL SPEL SPEL

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-27 21:25
Ursprungligen av Tussen69:

ÅÄÖ Support
Svensk/Internationel Ordbok/Rättstavning

Visst, men bara om Sverige eller Skandinavien i huvudtaget ingår i Apples planer för Europa den här gången. Kanske har vi inte operatören som Apple kommer att skriva avtal med alls?

Alla kommer väl ihåg när iTunes skulle lanseras i Europa men kom till Sverige först efter en stund till..

Ursprungligen av boris91:

Visst, men bara om Sverige eller Skandinavien i huvudtaget ingår i Apples planer för Europa den här gången. Kanske har vi inte operatören som Apple kommer att skriva avtal med alls?

Alla kommer väl ihåg när iTunes skulle lanseras i Europa men kom till Sverige först efter en stund till..

känns det inte mest troligt att VodaFone / Telenor tar hem dealen ... ?

Ursprungligen av boris91:

Visst, men bara om Sverige eller Skandinavien i huvudtaget ingår i Apples planer för Europa den här gången. Kanske har vi inte operatören som Apple kommer att skriva avtal med alls?

Alla kommer väl ihåg när iTunes skulle lanseras i Europa men kom till Sverige först efter en stund till..

I och med att telefonen bygger på Mac OS X så är ju svenska menyer och ordlistor redan med från början. Systemet på en iPhone ska ju ta närmare 700MB, så det är nog inte otroligt att de redan finns med redan från början.

Jag undrar för övrigt vad som finns kvar av unixlagret? Vore kul om de lämnat kvar Apache så man kunde sätta upp en liten webbserver på den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-27 21:14

3G är nog ett måste om den iPhone ska lyckas i Europa!

Problemet med att bygga in funktioner som inte slås på från början är att det tydligen inte är tillåtet i USA. I alla fall inte utan att ta betalt. Minns 802.11n som kostade pengar att aktivera om du inte köpte en Airport Extreme. Och hur glada blir kunderna om de får veta att de haft GPS hela tiden och sedan måste pynta ännu mer för att få igång den?

Med airport berodde det ju visserligen på att standarden inte var spikad och det fann ingen möjlighet att använda 11n så länge som nya Extremen inte var lanserad. Kretsarna var dock klara för montering och lanseringen låg inte långt fram i tiden. Och de som hade nytta av den fick ändå med uppdateringen med basstationen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-27 21:31

Tror på Telenor (Voafone i övriga Europa) eller 3. Båda är stora operatörer som finns i många länder, samtidigt har de båda ganska stora musiksatsningar som kan krocka med Apples planer att skapa en Itunes Store för iPhone?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-27 22:59

Där har du rätt! Men den automatiska stavningskontrollen som försöker att rätta och gissa vad man egentligen ville skriva, den måste väl ändå utvecklas separat för varje språk? Eller kommer det att fungera i och med den inbyggda ordboken? Sen undrar man ju också om svenska namn kommer att fungera... O:-)

Skulle tro att gissningsfunktionen helt enkelt matchar ord i ordlistan mot det du skriver, och att det då automatiskt funkar när man byter språk till svenska.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-06-28 11:03

En sak som jag förundras över att Apple inte har slängt med är möjligheten att via wlan köpa musik via iTunes Music Store. Där torskade man en del intäkter, även om kunden kan köpa musik via datorns iTunes.. Känns som rätt givet med tanke på att typ SE:s Walkman-lurar, som är rena stenåldern i jämförelse, har sådana funktioner.

Om jag var tvungen att betta på en operatör som tar hem ett längre exklusivt avtal med Apple om iPhonen skulle jag nog satsa på Telenor/Vodafone. Telenor har ju tydligen ett avtal med Europeiska Vodafone om att man får samma lurar som Vodafone har exklusivt. Däremot tror jag inte att det är smart att köra exklusivt i mer än 12 månader. Drömmen vore ju om man kunde köpa den olåst från dag 1, så slipper man Telenor och kan behålla Tele2..

En sak ska vi vara säkra på i alla fall. Vad som gäller i USA har ingen som helst betydelse för vad som händer i Sverige. I USA är det vanligare att det med varje telefon medföljer en operatör. Det finns ingen anledning att anta att samma sak automatiskt kommer ske i Sverige, bara för att det sker i USA.

Samma sak som med priserna på iPhone-abonnemangen i USA. Dyra enligt våra standarder, men det innebär inte att det automatiskt blir samma prislistor i Sverige.

Innan Apple officiellt säger något som saken kan det lika gärna bli flera operatörer eller möjlighet att köpa telefonen olåst direkt. Om Apple är smarta anpassar de sig efter svenska förhållanden vilket gör att den i så fall kommer att ha liknande priser som andra liknande telefoner i Sverige.

Ursprungligen av Marcus K:

Innan Apple officiellt säger något som saken kan det lika gärna bli flera operatörer eller möjlighet att köpa telefonen olåst direkt. Om Apple är smarta anpassar de sig efter svenska förhållanden vilket gör att den i så fall kommer att ha liknande priser som andra liknande telefoner i Sverige.

Jag hoppas verkligen på det, för jag vill verkligen inte lämna Telia för 3 eller Telenor (eller något annat för den delen), som inte fungerar där jag bor. Dock är jag beredd att byta om de är de enda som kommer att ha iPhone.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-06-28 11:27

Det verkar dessutom som att man inte kan byta ut SIM-kortet på iPhonen, vilket innebär att en Europaversion behöver ändras lite hårdvarumässigt om man ska kunna köra den med olika operatörer. Eller?

EDIT: Såg inte inlägget ovan.

Skälet till att 3G inte används idag verkar vara batteritid faktiskt, dagens 3G-chip slukar ström, enligt Pouges iPhone-FAQ

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-06-29 11:07

Personligen tycker jag att det är tu i oturen att Apple håller oss på halster ett par månader eftersom vi kommer att få en bättre modell där ev barnsjukdomar är åtgärdade. Dessutom kan man hoppas på lite ny hårdvara som grädde på moset. Typ en bättre kamera eller mer diskutrymme.

Däremot blir jag nu lite orolig. Troligtvis kommer 3G-chips vara lika strömslukande om 6-8 månader, och då kanske det inte är lika givet med 3G i iPhone längre. Men Hur lätt kommer det bli att sälja in här? Vi får väl helt enkelt hoppas att den ingenjörerna på andra sidan pölen arbetar frenetiskt med att lösa problemet..

Ursprungligen av koze:

Personligen tycker jag att det är tu i oturen att Apple håller oss på halster ett par månader eftersom vi kommer att få en bättre modell där ev barnsjukdomar är åtgärdade. Dessutom kan man hoppas på lite ny hårdvara som grädde på moset. Typ en bättre kamera eller mer diskutrymme.

Däremot blir jag nu lite orolig. Troligtvis kommer 3G-chips vara lika strömslukande om 6-8 månader, och då kanske det inte är lika givet med 3G i iPhone längre. Men Hur lätt kommer det bli att sälja in här? Vi får väl helt enkelt hoppas att den ingenjörerna på andra sidan pölen arbetar frenetiskt med att lösa problemet..

vet inte riktigt om det där stämmer ... kanske när det gäller iPod, MacBook, Mac Pro och likande men inte iPhone .. iPhone är ju en mobil och så fort den updateras eller förändras så måste den få FCC aproval vilket tar 3 månader så fort den har förhändrats i hårdvaru väg ... i mjukvaru väg kan vi då få uppleva coola updateringar lagom till den kommer hit till Sverige men hårdvaran i iPhone kommer vi med stor säkerhet ligga ett halvår efter USA pga av alla regler ..

Om det inte kommer bättre 3G-chip så får vi väl hoppas att man kan stänga av och slå på 3G vid behov. Fick avsevärt mycket bättre batteritid på jobbets V600 när jag slog av 3G.

Sen är det väl inte bara 3G i sig som slukar ström utan det faktum att du ska ha sändare och mottagare för två nät (3G/GSM) samtidigt, även om GSM inte är lika stor tjuv då masterna har bättre räckvidd och telefonen inte behöver kräma på lika mycket effekt (såvitt jag inte missförstått det hela)

1
Bevaka tråden