Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sydsvenskan: Lång väntan för iPhone

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-06-29 14:22

Har limmat fast mitt batterilock på min K800i. SE gav mig en lista på ställen där jag kunde få tag på ett nytt lock, kontaktade 9/10 och ingen hade något. Tog fram min flitiga sida och limmade fast skiten.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-06-29 20:15

Den absolut största nackdelen med iPhone är pekskärmen. Missförstå mig rätt. Vad gör du mesta tiden med en telefon? Jo, du pratar och sms:ar.
Att knappa in ett telefonnummer med pekskärm brukar gå alldeles utmärkt, men att sms:a _kommer_ bli mer omakligt än med 12 knappar och T9. Oavsett hur innovativt Apples system är så kommer det bli mer jobbigt med pekskärmen.

Det återstår att se om folk kan bortse ifrån detta faktum, men det är onekligen något som hämmar de flesta Windows-telefoner. Det finns ju windows-telefoner med knappsats, men de brukar sakna pekskärm och "pocketpc" är ju anpassat för pekskärm och blir grymt klumpigt utan.

VPN och krypteringslösningar har funnits i SE:s business-telefoner sen R380 och WIndows-telefoner har det.
Tyvärr tror jag inte "kostymnissar" som verkligen använder funktionerna i sin smartphone kommer välja iPhone, men de flesta vil nog bara ha en kool telefon ändå

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-30 15:00
Ursprungligen av bollman:

Den absolut största nackdelen med iPhone är pekskärmen. Missförstå mig rätt. Vad gör du mesta tiden med en telefon? Jo, du pratar och sms:ar.
Att knappa in ett telefonnummer med pekskärm brukar gå alldeles utmärkt, men att sms:a _kommer_ bli mer omakligt än med 12 knappar och T9. Oavsett hur innovativt Apples system är så kommer det bli mer jobbigt med pekskärmen.

Det återstår att se om folk kan bortse ifrån detta faktum, men det är onekligen något som hämmar de flesta Windows-telefoner. Det finns ju windows-telefoner med knappsats, men de brukar sakna pekskärm och "pocketpc" är ju anpassat för pekskärm och blir grymt klumpigt utan.

VPN och krypteringslösningar har funnits i SE:s business-telefoner sen R380 och WIndows-telefoner har det.
Tyvärr tror jag inte "kostymnissar" som verkligen använder funktionerna i sin smartphone kommer välja iPhone, men de flesta vil nog bara ha en kool telefon ändå

Då 99% av de recensioner jag har läst har sagt att de har vant sig med tangentbordet efter några dagar och nu skriver lika snabbt eller snabbare än förut, ser iaf inte jag det som ett stort problem. Dock borde det finnas ett Wide-tangentbord överallt på telefonen (nu finns det bara i Safari).

Jag längtar dock mer till iPod G6.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-30 15:45
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-29 22:27

Uppenbart är jag för gammal

Jag är nog också för gammal... Använder aldrig mobilens kamera.

Jag använder mobilens kamera nästan dagligen. Bilder skickas via bildmeddelande eller direkt till min Flickr-sida. Ögonblicksbilder.

Jag skickar hutlöst mycket bild- och textmeddelande så jag tror inte iPhone är min melodi. Men jag ångrar väl mig när jag håller den i handen.

/c

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-06-30 09:42

Okej, många använder kameran i sin mobil. Vad ledsna de kommer bli då de inser att iPhone varken kan sända eller ta emot MMS!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-30 10:34

Ärligt!
Dyker det upp nåt hack att köra jänk-luren på andra SIM-kort än AT&T så drar Jag till NY och plockar en. Hur som så är det än jävligt najs video iPod. Och den borde väl funka på Wifi även om man inte har rätt SIM?
Jag vet inte om jag fått nån galen Jesus-Telefon feber eller vad, men jag får ingen sinnesfrid tills jag har en i min hand.
Jag är redan helt jet-leggad av att leva efter amerikansk nyhetsrapporteringstid.
Min flickvän börjar få nog och tycker jag ska åka så det blir slut på febrandet...

Finns det nån som känner som jag?

(Oups, kom visst upp i mitt 100e inlägg på fem år. Ni ser, jag har ett liv)

MinMac: Jag är i precis samma sits som du. Jag var helt uppjagad hela dagen igår. Mina arbetskamrater tyckte jag betedde mig lustigt. Och att sen inte följa med på after work utan hem och sätta sig vid laptopen från kl 17 till 3 på natten ansågs väl inte helt friskt. Tur att man har en förstående kvinna i huset.

Så fort det kommer fram att man kan komma runt aktiveringen, ELLER att vi får ett nära föreliggande releasedatum till EU är det jag som slänger upp mina surt förvärvade stålar.

Avsaknad av MMS är ingen dealbreaker för mig... Det är rätt gammal teknik ändå. De försöker väl göra som när de introducerade iMacen - utan floppy. Många blev rätt sura då. Eller så kommer det i en EU-version, eftersom jänkarna knappt använder det ändå, eller får vi en mjukvaruuppdatering.

MiniMac och Capeman, varför vänta på att komma runt aktiveringen? iPhone fungerar alldeles förträffligt i Sverige redan nu, AT&T har ju roamingavtal med svenska operatörer - fast det förutsätter förstås att ni har hyggligt välfyllda plånböcker.

/M

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-30 11:33
Ursprungligen av Martin Belak:

MiniMac och Capeman, varför vänta på att komma runt aktiveringen? iPhone fungerar alldeles förträffligt i Sverige redan nu, AT&T har ju roamingavtal med svenska operatörer - fast det förutsätter förstås att ni har hyggligt välfyllda plånböcker.

/M

Tro mig, jag brottas med tanken.
Men hur var det med aktiveringen? Man behöver visst ett US personnummer? (Vad kostar ett sånt?)
Runt 13.500SEK skulle det annars kosta med abb. (+ atlant trafik kostnader) Men man kanske kan hålla sig till att köra bara Wifi.
Brrr. Låt det hellre komma ett hack så man slipper AT&T eländet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-30 13:30

Pektangentbord vs pekpenna med Graffitti

Jag är väldigt nyfiken på (när iPhone 3G kommer) om pektangentbordet på skärmen är bättre än pekpenna med Graffitti på Palm eller dagens Pocket PC. För mig är det nästan snabbare att skriva SMS och mail med pekpenna på min HTC TyTN än på vanligt papper. En vanlig mobiltelefon skulle jag aldrig orka skriva SMS på. Att köra med tangentbord på iPhone låter som att gå bakåt i utvecklingen. Men jag har kanske fel?

Ursprungligen av formica:

Jag är väldigt nyfiken på (när iPhone 3G kommer) om pektangentbordet på skärmen är bättre än pekpenna med Graffitti på Palm eller dagens Pocket PC. För mig är det nästan snabbare att skriva SMS och mail med pekpenna på min HTC TyTN än på vanligt papper. En vanlig mobiltelefon skulle jag aldrig orka skriva SMS på. Att köra med tangentbord på iPhone låter som att gå bakåt i utvecklingen. Men jag har kanske fel?

Svårt att svara på när man själv inte testat men de som har köpt den verkar rätt nöjda.

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=321623

Ursprungligen av Martin Belak:

MiniMac och Capeman, varför vänta på att komma runt aktiveringen? iPhone fungerar alldeles förträffligt i Sverige redan nu, AT&T har ju roamingavtal med svenska operatörer - fast det förutsätter förstås att ni har hyggligt välfyllda plånböcker.

/M

Min plånbok må vara lättfotad när det kommer till Appleprylar, men så långt tror jag inte att jag vill gå...

Ursprungligen av staed:

Ställer mig frågande till det där... De har låst upp över 2000 iPhones redan? Men du kan inte beställa den tjänsten av dem, utan du måste lämna din e-postadress till dem och sedan får du ett mail när de kan låsa upp din telefon? Är alla iPhones så unika så de kan låsa upp mer än 2000 iPhones men kanske inte just din? Nu svamlar jag känner jag, men det låter lite otroligt bara...

Ursprungligen av Capeman:

Ställer mig frågande till det där... De har låst upp över 2000 iPhones redan? Men du kan inte beställa den tjänsten av dem, utan du måste lämna din e-postadress till dem och sedan får du ett mail när de kan låsa upp din telefon? Är alla iPhones så unika så de kan låsa upp mer än 2000 iPhones men kanske inte just din? Nu svamlar jag känner jag, men det låter lite otroligt bara...

Jo. Det låter lite otroligt, men det finns ju en liten chans att det ligger lite sanning i det. Jag hoppas att det är sant.

skriver pa en iphone just nu. Den ar latt vard dubbelt sa mycket som n95
eller vilken annan telefon som helst pa marknaden idag. Ar aven mycket latt att anvanda tangentbordet. Basta apple produkten pa lange!

Om nu två tusen iPhones hade blivit upplåsta, är det då inte konstigt att ingen skrivit om deras upplåsta iPhones i något forum? De flesta kommentarerna på Gizmodo verkar dela min uppfattning om att sajten bara samlar in e-postadresser...

fick tag pa en!

Jag lade just vantarna pa en iPhone... Jag maste saga att den ar otrolig. Har pillat pa den till och fran idag och den kanns verkligen sci-fi jamfort med manga mobiler. Den upplevs dock inte som en telefon... Mer som en kombinerad email, surf och kommunikations apparat. Apple har verkligen pillat ihop ett suverant paket med smaprogram som hittils har funkat perfekt. Du kan kolla upp adresserm googla, fa vagbeskrivningar, vaderleksrapporter, kolla youtubefilmer.

Jag har agt PDAs sedan Newtonen kom ut och den har kanns verkligen som en skon investering. Jag overvager for forsta gangen att helt ge upp min trotjanare Palm TX.

Man syncar den och aktiverar den via iTunes vilket ar ratt intressant. Funkade perfekt, laddade ner foton via iPhoto, mp3or till gymmet via iTunes osv.

Den salde slut pa de flesta butiker men nagra storre Applebutiker i LA hade nastan obegransat med dem. Ryktet var att alla som ville ha en iPhone skulle kunna fa tag pa en... Verkade stamma.

Åh nu får ni fan sluta skriva om den, eller så får Apple släppa den här hemma också. Jag kryper ur skinnet....

Bevaka tråden