Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen IM och MMS

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-26 10:22
Ursprungligen av ylipaa:

Jag tror att MMS är viktigt, inte minst för äldre användare. Att få äldre användare att börja använda webben på sin mobiltelefon tror jag blir svårt, och därför skulle det vara dumt att inte ha med MMS-funktionen. Nu kanske iPhonen vänder sig till en yngre, yrkesverksam grupp människor, men jag tror ändå att det skulle vara en miss att exkludera seniorerna.

Hanger faktiskt inte riktigt med i ditt resonemang. De flesta "aldre" emailar val. Medans det ar valdigt fa aldre som skickar "MMS" och "SMS". Kanns snarare som att de i sa fall exkluderar juniorerna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-26 11:57

Visst emailar väl de äldre en del, men inte så mycket från mobiltelefonen skulle jag tro.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-26 22:28
Ursprungligen av Goflorp:

12:e gången jag säger detta;

MMS används inte i USA för att det är dyrt, de ringer istället.

Ringa är väl ändå inte ett alternativ till MMS? Att man ringer istället för att skicka ett SMS kan jag förstå men att ringa istället för att skicka en bild?

Själv brukar jag MMSa rätt mycket ibland, mestadels onödigt men skojigt trams till folk det är gratis att skicka. Rätt trevlig sysselsättning.

Ursprungligen av smurf:

Här i Norrland har vi ju knapt 3G, det som byggs ut här är EDGE och CDMA, men man kan ju hoppas att det kommer 3G täcking i större delen av landet snart också.

Något säger mig att Telia inte kommer få iPhone i Sverige.

Ursprungligen av JockeBo:

Ringa är väl ändå inte ett alternativ till MMS? Att man ringer istället för att skicka ett SMS kan jag förstå men att ringa istället för att skicka en bild?

Själv brukar jag MMSa rätt mycket ibland, mestadels onödigt men skojigt trams till folk det är gratis att skicka. Rätt trevlig sysselsättning.

Något säger mig att Telia inte kommer få iPhone i Sverige.

Hur du gör kan jag ju inte svara för, men i USA används MMS mkt lite eftersom det är DYRT. Ofta har de billiga ringkostnader, vilket gör att DE ringer.
Det är ett beslut som DE gör.

Har aldrig varit med om en "äldre" som skickar ett MMS, inte ens ett SMS! Utan den erfarenhet som jag har är, att om de har en mobil, så ringer de på den.

Tror inte att de skulle skaffa en iPhone, heller.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-26 12:54

Min far brukar både sms:a och mms:a och ringer även för den delen, men det behöver förstås inte betyda att alla äldre gör så. Sen har du nog rätt i att den äldre generationen inte kommer att vara de första att skaffa sig en iPhone:)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-27 11:57
Ursprungligen av ztaafen:

Har aldrig varit med om en "äldre" som skickar ett MMS, inte ens ett SMS! Utan den erfarenhet som jag har är, att om de har en mobil, så ringer de på den.

Tror inte att de skulle skaffa en iPhone, heller.

Jag kan sms'a mormor och får ett sms till svar direkt. Hon är född 1924.

Ursprungligen av PF:

Jag kan sms'a mormor och får ett sms till svar direkt. Hon är född 1924.

Ja, givetvis så inser jag att det finns äldre som sms-ar. Jag kan dock enbart tala ur egen erfarenhet.

Dock får vi nu notera att det INTE kommer att bli dyrt för folk i USA att köra webapps eller skicka e-post från iPhone, eftersom abonnemangen har fri datatrafik.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-06-27 12:14
Ursprungligen av Capeman:

Dock får vi nu notera att det INTE kommer att bli dyrt för folk i USA att köra webapps eller skicka e-post från iPhone, eftersom abonnemangen har fri datatrafik.

Om det blir fri datatrafik i svenskt abonnemang känns väl MMS inte så aktuellt. Då blir det väl bättre att e-posta.

Nu är vi inte i USA, och jag tror knappast att det blir fri datatrafik i Sverige...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-27 21:12
Ursprungligen av RockyMontana:

Nu är vi inte i USA, och jag tror knappast att det blir fri datatrafik i Sverige...

Beror ju på, tror att det kommer finnas som tillval, precis som till de flesta abonnemang idag. Ser gärna att det är inbakat i abonnemangspriset eftersom iPhone använder sig av så många onlinetjänster. Känns lite dumsnålt att köpa en iPhone men betala 20kr/MB (eller vad operatörerna nu tar).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-24 03:20
Ursprungligen av RockyMontana:

Nu är vi inte i USA, och jag tror knappast att det blir fri datatrafik i Sverige...

Ser att någon inte följt marknaden senaste året.
Finns en uppsjö data-abonnemang och tillägg för att få obegränsad datatrafik.

Finns även enklare tillägg på någon GB i månaden vilket borde vara svårt att överstiga för en EDGE-uppkoppling som iphonen har.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-07-01 11:19

Tillåt mig tvivla på att Apple lyckas få operatörerna att kraftigt ändra sin prissättning...

Hela telefonen bygger ju på onlinetjänster, finns nästan inte nån funktion i telefonen som inte använder edge eller wifi eller liknande.

om inte annat så lär väl operatörerna lansera ett speciellt iphone abbonemang med fri data trafik.

Detta kanske har nämnts tidigare men iChat för iPhone (tredjepart).

Ursprungligen av Ciryon:

Detta kanske har nämnts tidigare men iChat för iPhone (tredjepart).

Men Javascript, hur smart är det? Iphone stöder väl inte Java, eller har jag fattat nåt fel?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-19 13:28
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Men Javascript, hur smart är det? Iphone stöder väl inte Java, eller har jag fattat nåt fel?

Java-stödet har ingenting med JavaScript att göra. iPhone ska ha fullt stöd för JavaScript.

Javascript ≠ Java.

Klurigt, jag tänkte väl det...

Vänta till senast oktober-november, då kan jag slå vad om att många saker som saknas idag kommer att finnas med i en uppdatering - och mer därtill.

Alltså vänta med att bli upprörda innan lansering i Sverige, mycket kommer hände tills dess.

Bevaka tråden