Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför hatar folk Windows XP?

Tråden skapades och har fått 157 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av anjuna_beats:

Jag förstår inte hur kan folk hata windows?

svar Ju kanske därför att vi använder det hemma och på jobbet och ser nakdelarna (problemen)

Jag har använt Windows i ca 10 år nu, visst har jag suttit och irriterat mig på många saker,

svar Har jobbat med windows 1.0 och windows 98, 2000, w xp,och är live rädd för vad windows vista kan åstadkomma med mina datorer

men sedan jag började använda Windows XP -2002 har allt bara blivit enklare, men ännu mer enklare när Service Pack 2 kom,

svar detta är sant

och min nuvarande PC som är ca 3 år gammal (Pentium 4, 2.8 Ghz, 1.5 Gb Ram) är fortfarande riktigt j*vla bra och snabb, har nästan aldrig haft problem med den, jag älskar den och kommer nog aldrig göra mig av med den, även om jag blev erbjuden 4000 kr av en polare häromdagen för den, hur som helst jag älskar Windows, virus har jag fått 2 ggr bara (har riktigt bra antivirus program) och endast behöva formatera om datorn 2 ggr på 3 år, vilket bara gjort den mycket snabbare varje gång

svar Om du har formaterat hd 2ggr på 3 år då måsta du
altså formaterat den första gången när du instalerade den

och andra gången 3 året eftersom du startar den var 3a år
och den inte startade inte då var du säker på att det enda raka är att formatera och instalera om windows för att det ska fungera

Men vad är det som är så kasst då? Snälla förklara till mig varför ni tycker så, och säger inte bara Tiger äger Windows Suger....

svar windos är kass läs om formateringen det bör förklara allt

Windows är ett logiskt OS, Enkelt, Snyggt och ja kanske lite omodernt till utseendet, men fortfarande logiskt och enkelt att förstå sig på (t.o.m en 3 åring förstår sig på det) Kanske uppfattas det som negativt?

svar Sant alla kan använda ctrl alt del det fungera ofta 99% av fallen

Mac OS X är mycket komplicerat tycker jag i början men väl enkelt när man lärt sig det tror jag.

du har någ rätt du har använt OSX sen igår

Och till er information
Jag har bara använt mac sen igår! och funderar starkt på att sälja den och återgå till min Windows Burk, pga att det är så jäkla komplicerat alltihopa på en Mac.

svar sälj den billigit du kanske gör någon glad

Men visst är man privat person som bara vill ha en virusfri dator ska man ju ha en Mac, men sen vill man ha nåt enkelt så är PCn riktigt bra, men med risk för virus tyvärr

svar altså du menar om man är företagare då ska man virus lol

Windows Rular!! (Fortfarande bäst enligt min mening)

svar Det är inget illa menat om dig personligen men kunde inte hålla med ta inte illa upp nu ok

mvh hanibal

Senast redigerat 2007-07-26 14:15

Testa Win. Vista, Min vän köpte en ny bärbar igår, vi satt och skrattade dom första 10 minuterna när all installation var klar! Anledningen? Jo att ALLT skulle verifieras av användaren, t.o.m. när man startade Windows media player så kom samma ruta upp "Har du startat detta program (Windows media player) så kan du fortsätta, annars tryck avbryt!"

Och detta fortsätter med alla program, iaf första gången programmen öppnas.

Och så är vissa saker helt omöjliga och förstå.
Som när han ville ansluta till mitt WLAN, från ungefär 5-7 olika menyer/knappar kommer du till samma ruta, som sa att det inte fanns något WLAN i närheten, hjälpen enligt datorn var bara att "finna en åtkomspunkt till ett nätverk" (router stog 1,5 meter ovan oss på bokhyllan), till slut genom mycket besvär så fick vi igång det, (efter ca. 8 säkerhets varningar om att du kommer att ansluta till ett öppet nätverk!)

Väldigt långt kvar på utvecklingen till ett färdigt Vista tycker vi iaf!

Hata är ju ett ganska starkt ord. Tycker inte det passar i sammanhanget riktigt. Ogillar låter bättre.

Finns ett bra uttryck på bondska som beskriver min relation till XP:

XP är misslagomt för mig. Det passar inte mitt arbetssätt

Mitt trevligaste minne innom mac-världen var när jag tog med min vän till apple-support i v-ås.. Jag sa att jag hade blivit lite intresserad av att skaffa mac, han började asgarva och kom med kommentarer som: "inget funkar ju med mac" & "Inget du har på din PC nu kommer fungera på en mac"!

Vi fick en liten visning inne i butiken om OSX och liknande, efteråt när vi kom ut så var han först helt tyst, tittade inte åt mitt håll.. men sen till slut kom ett otroligt tyst "jag kanske hade fel..."

va jag mådde bra efter det!!

Ursprungligen av anjuna_beats:

Jag förstår inte hur kan folk hata windows?

Jag har använt Windows i ca 10 år nu...

Windows är ett logiskt OS, Enkelt, Snyggt och ja kanske lite omodernt till utseendet, men fortfarande logiskt och enkelt att förstå sig på (t.o.m en 3 åring förstår sig på det) Kanske uppfattas det som negativt?

Mac OS X är mycket komplicerat tycker jag i början men väl enkelt när man lärt sig det tror jag.

Och till er information
Jag har bara använt mac sen igår! och funderar starkt på att sälja den och återgå till min Windows Burk, pga att det är så jäkla komplicerat alltihopa på en Mac.

Detta är så otroligt meningslöst. En person som använt MS Windows i 10 år använder en Mac en dag och irriterar sig på att det inte funkar exakt likadant. Lite inlärningstid får man väl räkna med? Du är van vid WIndows bökiga dialoger med flikar som hoppar omkring och en massa plåtter överallt. Du vet vad plåttret betyder, du är van. Du har lyckats få din Windowsburk att fungera smidigt och har koll på drivrutinerna. Jamen så bra då. Klart du gillar att ha en fungerande installation.

Hur stor är chansen att man får saker att funka på en dag med Windows? Min erfarenhet är, just ingen chans alls. Till och med med de medföljande skivorna brukar det strula.

En kompis tyckte att det var bökigt att köra Mac för att ctrl-ZXCV inte funkade. Fel knapp, använd kommandotangenten. Det är sådana struntsaker som är jobbiga första dagen. Man kollar runt lite och hittar rätt. Det är inga problem om man vågar testa lite.

Exakt vad är det som du tycker är så komplicerat i OSX? Det borde vara den viktiga frågan, det är vad jag tycker är intressant. Vad är det som vi borde hjälpa nybörjarna med?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-01 14:04

Är man som anjuna_beats oförmögen att lära sig nya saker (eller omedveten om att detta tar tid) så är ett byte naturligtvis inte alls att rekommendera.

Själv "hatar" (starkt ord) jag Windows XP för att det är klumpigt och ogenomtänkt, men mer än något annat så hatar jag programmen till Windows XP; jag hatar att de envisas med att lägga sig i systrayen (de små ikonerna längst ned till höger) och segar ner hela systemet. Även program som absolut inte behöver köras hela jävla tiden lägger sig där nere, och liksom suuuuger prestanda ur datorn. Det verkar inte bättre än att alla program på Windows gemensamt försöker göra livet så jävligt som möjligt för användaren. Nästan alla program gör detta, alla program tror att just DE är det viktigaste programmet på hela datorn och måste köras preciiiis hela tiden.

Jag kan inte minnas att något program (som jag har provat) till Mac OS X någonsin har gjort något småelakt eller lurt mot mig som användare. Inget program försöker få sig självt att köras precis hela tiden, eller automatiskt starta vid uppstart (detta beteende är aldrig förinställt) för att det ska verka som det är snabbt. Inget program "hjälper" mig genom att drälla genvägar överallt (till skillnad från Windows-program som man får räkna med skapar genvägar till både sig självt och ibland även någon webbplats/tjänst på både skrivbordet och i många fall FLERA platser i startmenyn). Inget program (som jag provat) till Mac OS X har heller bett mig om min epostadress för att sedan spamma livet ur mig senare. Jag skulle kunna fortsätta hur längesomhelst, men ni fattar.

Program till Windows JÄVLAS med en -- det gör inte program till Mac OS X.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-03 01:38

Det jag verkligen hatar med windows är alla dialogrutor som dyker upp hela tiden. Framförallt dom som kommer nere i högra hörnet. Det gör det totalt outhärdligt att jobba i Windows. Sen har vi ju det vanliga med virus, ostabilt, omstart varje gång man gör en inställning osv.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-08-06 15:28
Ursprungligen av snigel1:

Det jag verkligen hatar med windows är alla dialogrutor som dyker upp hela tiden. Framförallt dom som kommer nere i högra hörnet. Det gör det totalt outhärdligt att jobba i Windows. Sen har vi ju det vanliga med virus, ostabilt, omstart varje gång man gör en inställning osv.

Haha dom jävla rutorna har fått mig att bli galen när jag spelar spel, kommer ihåg när jag spelade wc3 och "poof" så kom en sån ruta upp den stanna där i säkert 1 min så att jag inte kunde använda spells om jag inte ville ut i windows på samma gång

Bevaka tråden