Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min iPod 30GB har för låg volym i hörlurarna

Tråden skapades och har fått 88 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-07-21 11:14

Tack!!
Undrar om det behövs det finns ju tydligen ingen "EUspärr" enligt de flesta forumsdeltagarna?
Enligt Apple så är EUsålda ipods volymspärrade till 100Db, men apple själva har ju helt klart fel enl denna tråd.

Ursprungligen av sunkhead:

Tack!!
Undrar om det behövs det finns ju tydligen ingen "EUspärr" enligt de flesta forumsdeltagarna?
Enligt Apple så är EUsålda ipods volymspärrade till 100Db, men apple själva har ju helt klart fel enl denna tråd.

Inte för att fortsätta dra den här diskussionen längre ner i avgrunden, men det skulle vara så mycket bättre om du slutade skriva en massa påståenden hit och dit, utan att länka till en enda källa. Vad är adressen till sidan som garanterar att alla iPods sålda inom EU är volymbegränsade? Vad är adressen till sidan som vetenskapligt bevisar att 120dB är en lagom och bra volym att lyssna på musik vid (till skillnad från alla de sidor som visar på att 90-100dB är direkt skadligt för öronen under längre perioder)?

Jag har aldrig påstått att EU absolut inte begränsar volymen på iPods, men jag kan heller inte göra annat än peka på det faktum att jag, sida vid sida, jämfört en USA-inköpt iPod med en EU-inköpt, och inte hört minsta skillnad. Och jag är heller inte den enda som inte hört någon skillnad, bara i den här enda tråden finns åtminstone en till. Av alla de svenska iPod-ägarna är det dessutom en mycket liten bråkdel som jag någonsin hört klaga på någon slags volymbegränsning heller. Alla jag personligen känner använder så gott som aldrig sin iPod på över 50% volym, mig själv inkluderad.

Om jag var kristen skulle jag be en bön för din hörsel, kanske också ge den sista smörjelsen. Den lär nämligen inte överleva länge till.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-07-23 10:21

Har aldrig påstått att 120dB är "bra". Det finns minst 20 trådar bara på detta forum med klagomål på Eu-spärren. Vad gäller Apple och volymspärr gör som jag ring Apple och fråga!
Jag skiter högaktningsfullt i andras hörsel,men kan man inte höra skillnad på en volymlåst och "upplåst" pod undrar jag om inte....
Ipod är en riktig skitspelare, snygg design ja, bra ljud nej, kvalitet knappast.

Ursprungligen av sunkhead:

Jag skiter högaktningsfullt i andras hörsel,men kan man inte höra skillnad på en volymlåst och "upplåst" pod undrar jag om inte....

...om det kanske inte finns nån skillnad trots allt?

Jag har, genom hela skolan, haft perfekt resultat på alla hörselprov. Jag fick 9p (maxpoäng) på hörseltestet när jag mönstrade. Jag har alltid haft bra gehör, spelat instrument sen mellanstadiet och lider varken av tinnitus eller några som helst andra hörselskador. Att du ändå påstår att jag inte skulle höra en skillnad i volym som du målar upp som så monumental att det skulle kunna vara en nära döden-upplevelse tycker jag låter rätt osannolik.

Med argumentet "ja men det ÄR så, fråga Apple!! De säger att det är sant!!" fortsätter du att inte komma speciellt långt.

Jag garanterar inte att en volymbegränsad iPod inte existerar, jag vidhåller bara att det tydligen inte är så jävla svårt att få tag på en som inte är låst på något sätt, och som ger tillräckligt med kräm för att ge mig ont i både öronen och huvudet redan vid 60%.

Nathaniel:
De iPods som säljs inom eu(ja, av auktoriserad försäljare som köper av apple då, om det är någon som privatimporterar och säljer på annons är en annan sak men den mängden är försvinnande liten) är volymspärrade, det finns en lag ang detta. Punkt slut.
Var du, jag eller sunkhead får ont i huvudet är en helt annan fråga och högst individuellt.

Ursprungligen av theplague:

Nathaniel:
De iPods som säljs inom eu(ja, av auktoriserad försäljare som köper av apple då, om det är någon som privatimporterar och säljer på annons är en annan sak men den mängden är försvinnande liten) är volymspärrade, det finns en lag ang detta. Punkt slut.
Var du, jag eller sunkhead får ont i huvudet är en helt annan fråga och högst individuellt.

Jag har aldrig påstått att lagen inte existerar. Det jag menar är att jag köpt min iPod genom en internetbutik (pc-huset.dk) från Danmark, en kompis köpte sin genom apple.se och en tredje direkt-importerade sin ifrån USA via bud. Jag har lyssnat på alla tre iPodarna, och de låter precis lika mycket vid samma volym, med samma hörlurar.

Som sagt, lagen finns säkert där, men utan att ens försöka har både jag och min kompis fått olåsta iPods, köpta inom EU varav den ena av Apple själva. Det borde väl säga en del om till hur stor del den lagen följs.

Naturligtvis är smärtgränsen individuell, men antingen har sunkhead alldeles fruktansvärt dåliga eller tungdrivna (och isåfall har det inget med volymen i sig att göra) hörlurar eller fruktansvärt dålig hörsel som borde ligga på den nivån där alla i hans närhet måste skrika till honom för att göra sig hörda.

När jag drar på maxvolym är det inte "det är lite för högt, jag borde kanske sänka en smula" utan snarare "AAAARGH, VAD I HELVETE?!?", alltså ingen volym någon med normal hörsel skulle stå ut med under mer än några sekunder.

Jag säger inte att sunkhead ljuger rakt av, jag påstår inte att volym-lagen inte existerar, jag påpekar bara fakta. Jag tror bara inte på att problemet är så allvarligt som sunkhead försöker måla upp det.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-08-02 21:47

Att "100dB-lagen" existerar borde stå klart hos alla vid det är laget, det finns säkert 20-30 trådar om detta och som dessutom beskriver skillnaden i volym när spärren är borta.
Med volymspärren är ipoden i princip oanvändbar för det den är konstrurerad för (lyssna på musik). Dock duger den utmärkt när man ser gamla filmer på 40-talet.
Jag tycker det är synd att Apple inte upplyser konsumenten om att volymen är för låg för att få en godtagbar ljudkvalitet. (Sen har jag svårt att förstå alla "Applefans" som tycker att allting är bra med Ipod)??
Som avslutning vill jag uttrycka min ljupaste beklagan att en i sig mycket bra produkt sabboteras fullständigt med en "volymspärr".

Ursprungligen av sunkhead:

Att "100dB-lagen" existerar borde stå klart hos alla vid det är laget, det finns säkert 20-30 trådar om detta och som dessutom beskriver skillnaden i volym när spärren är borta.
Med volymspärren är ipoden i princip oanvändbar för det den är konstrurerad för (lyssna på musik). Dock duger den utmärkt när man ser gamla filmer på 40-talet.
Jag tycker det är synd att Apple inte upplyser konsumenten om att volymen är för låg för att få en godtagbar ljudkvalitet. (Sen har jag svårt att förstå alla "Applefans" som tycker att allting är bra med Ipod)??
Som avslutning vill jag uttrycka min ljupaste beklagan att en i sig mycket bra produkt sabboteras fullständigt med en "volymspärr".

Inte för att vara tjatig... men det känns som att du inte sagt något du inte sagt flera gånger tidigare enbart i denna tråd. Om det är så många som bekräftar det du anser vara ett problem, varför länkar du inte till deras trådar? Om du anser att iPoden är totalt oanvändbar för musik, hur kommer det sig att det är världens mest sålda MP3-spelare? Nog för att Apple har en mycket kompetent PR-avdelning, men inte SÅ bra. Visst är jag ett fan av Apples produkter, men det är för att jag använder dem dagligen och tycker att de är riktigt bra. Om andra vill köpa iPods bara för att det är en iPod, så får de stå för det själva.

Själv vill jag uttrycka min beklagan att vissa människor väljer att utsätta sig själv och andra runtomkring för volymnivåer som är rent löjliga.

ps. Betänk detta:
om det är så många som 30 trådar bara i detta forum om hur dålig volymen är på iPoden... Hur många trådar är inte skapade av folk som inte har några som helst problem med volymen, utan använder sin iPod till det den är till för, att spela musik med vanliga, lättdrivna hörlurar? Ett hundratal, tusental? Hur många procent har problem med volymnivån, och hur många procent krävs för att det faktiskt ska vara ett problem?

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-08-07 17:13

Det finns absolut personer som upplever att Ipod saknar volym utan att dom överhuvudtaget läser detta forum. (Eftersom Du fortfarande inte tror att det finns fler än jag som reagerar mot "leksaksvolymen" så skriv "volymspärr" eller "ljudspärr" i sökrutan och tryck "Enter")!
Enl. EU får Du inte byta ut lurarna eftersom "100"dB-regeln" är mätt ("typad") med orginallurar. Använder Du lurar med lägre impedans så bryter Du ju själv mot "volymlagen" som Du antingen vurmar för eller införnekar att den existerar.(Är lite osäker på vilka som kategoriskt förnekar lagen eller tycker den är bra). När det gäller trådar som inte rör volymen så handlar ju nästan alla om olika problem med den fantastiska ipoden.

  • Medlem
  • 2007-08-08 16:10

Lagen om en maxvolym på 100db är en Fransk lag. Så för att sälja iPods i Frankrike måste Apple följa frankrikes lag. Däremot så blev alla europeiska ipods begränsade när lagen infördes. Antagligen för att Frankrike ligger i Europa och att Apple ser hela Europa som en marknad.(blir väl billigast så...)

/P

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-08-09 12:46

"100dB lagen" är helt riktigt från början en Fransk lag, dock har den bivit gällande i heia EU beroende på att samma importregler skall gälla i hela EU.
Det är svagt av Apple att inte ens protestera mot bestämmelsen, det visar att Apple skiter i vad dom producerar (kvalitet, användbarhet etc.) och går efter mottot "sälj vad skit som helst, skit i konsumenterna vad dom får för produkter spelar ingen roll bara vi tjänar pengar".
Jag anser med den drucknes envishet att Apple inte ens försöker vara seriösa, när man kränger oanvändbara spelare i Eurpoa.

  • Medlem
  • 2007-08-10 18:41

Nu måste du förstå att en EU-spärr som bestämmer att "mp3-spelare inte får ha högre volym än 100 db" inte bara gäller Apples iPod... Och sen måste jag fråga som tidigare skribenter: Är du verkligen seriös? så stort kan inte problemet vara, som du säger så är det fler som klagat på detta. Men ingen har gnällt så ihärdigt om att spelaren är värdelös under mina 2 år i forumet, de flesta har blivit nöjda efter upplåsningen. (Har aldrig gjort det själv, aldrig behövt, så vet inget om effekten.)

Nu när så många har försökt hjälpa dig, så tycker inte jag att det tjänar något till att klaga mer på vare sig Apple eller nånting annat. Du får helt enkelt skaffa dig nån annan produkt.

Och sen förstår jag inte syftet med denna tråden då du klart och tydligt skriver att ljudet blev bra efter mitt tips i Denna tråden

Citat från tråden:

Ursprungligen av sunkhead:

Tack Muppo
Nu dj....ar blev det volym (Kan nog spela för grannarna om jag tar lurarna ur öronen).
Skönt att det blev bra, läste någonstans att volymbegränsningen var 90dB, med tanke på att man vid en "normal konsert lätt kan mäta över 120db vid scen och att skalan är starkt logaritmisk, måste det nästan betraktas som bedrägeri från Apple och deras åteförsäljare att inte upplysa presumtiva kunder att "poddarna" är helt oanvändbara om man vill ha lite "HiFI" i ljudet.
Tack än en gång.

Tack för mig

Senast redigerat 2007-08-11 01:12
  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-08-10 21:02
Ursprungligen av Muppo:

Och sen förstår jag inte syftet med denna tråden då du klart och tydligt skriver att ljudet blev bra efter mitt tips i Denna tråden

Ja, då blir man ju verkligen fundersam om det inte är en hörselskada ändå...

Ursprungligen av sunkhead:

Det är svagt av Apple att inte ens protestera mot bestämmelsen, det visar att Apple skiter i vad dom producerar (kvalitet, användbarhet etc.) och går efter mottot "sälj vad skit som helst, skit i konsumenterna vad dom får för produkter spelar ingen roll bara vi tjänar pengar"

Lagen/bestämmelsen har ju tillkommit av en anledning (som iofs kan diskuteras) men att Apple skulle lägga ner energi på att klaga på bestämmelsen, när samma regel gäller för alla producenter av bärbara mediaspelare, är knappast troligt. Det skulle ju i så fall innebära att de inte skulle sälja några iPods alls på den europeiska marknaden. Då är det förstås bra mycket enklare att implentera en volymspärr så att man kan sälja, för naturligtvis handlar det i slutändan om att tjäna pengar.

Men att komma och påstå att Apple därigenom producerar skit har ju ingenting med volymbegränsningen att göra. Gillar man inte produkterna så köper man dem inte, helt enkelt. Och jag tror nog att om man ser till antalet ipod-konsumenter så lär det ju knappast handla om en skräpprodukt - 100 miljoner sålda ipods talar ju sitt tydliga språk...

Ursprungligen av sunkhead:

...nästan betraktas som bedrägeri från Apple och deras åteförsäljare att inte upplysa presumtiva kunder att "poddarna" är helt oanvändbara om man vill ha lite "HiFI" i ljudet...

Jag vidhåller att det snarare handlar om vansinne ifrån kundens sida om man förväntar sig att en liten MP3-spelare för ett par tusenlappar ska ge något som ens liknar HiFi. Om man ska gå tillbaka till dina (helt proportionslösa) bil-liknelser, vill jag nog säga att det är som att klaga på att en Smart (ni vet, den där skrattretande lilla bilen som rymmer två pers och en ica-kasse, ungefär) inte har plats nog att köra hela familjen med packning och hund till Rivieran. Om det är långresor man ska göra, varför i helvete köper man en Smart? Likaså, om det är HiFi hemma i huset du är ute efter, varför i helvete köper du en iPod?!

Visst, visst... Självklart vill man ju ha bra ljud även när man är ute på stan. Det är trots allt det en MP3-spelare huvudsakligen är till för. Men då kommer vi till frågan du verkar ha missförstått: Ska iPoden ge tillräckligt med volym för att driva ett par standardlurar så att man hör musiken, eller ska den agera förstärkare för ett PA-system som ska kunna höras över hela stan? Medan du verkar vara ute efter det senare (ja, jag hatar folk som vägrar inse att hela tunnelbanevagnen inte delar dennes speciella musiksmak), vidhåller jag att iPoden är designad för det förra. Du förväntar dig helt enkelt att din iPod ska vara något den inte överhuvudtaget är skapad för att vara.

Låt oss säga att 100dB-lagen gäller. Jag har köpt en iPod ifrån Danmark, så uppenbarligen är den volym-spärrad. Med standardlurarna kan jag vrida på max och sätta mig på andra sidan rummet och fortfarande höra musiken. Det låter naturligtvis skräp, de lurarna är inte gjorda för den sortens volym, men jag kan hänga med i låten och höra texten. Med ett par in-ear-hörlurar, specifikt Sennheiser CX-300, kan jag sitta i en fullsatt tunnelbanevagn (den gamla modellen, den som rasslar och kränger som fan) och höra fullständigt perfekt vid 50-60% volym. Med de hörlurarna är det dessutom ingen som hör något utanför, så jag kan själv njuta av vilken musik jag än lyssnar på, medan jag slipper störa någon annan.

Jag är nöjd med min iPod för att jag använder den för det den är skapad för, inget annat. Om du vill ha HiFi-ljud, köp en riktig förstärkare istället. Sitt inte här och gnäll över ett problem du tydligen redan fått fixat för länge sen.

ps. Jag tycker synd om dina grannar. Jag vet hur det är att bo bredvid folk som inte har respekt för andras öron.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-08-11 13:27

Apple är ett innovativt företag som jag gillar,när det gäller Ipod så är dom ljusår före de flesta andra tillverkare, jag har till och med idag beställt en Nano 2Gb (jag försöker igen).
Det som gör mig förbannad är Apples flathet, när man konsturerade förstärkarna till Ipod är jag övertygad om at man inte tog några värden "ur luften" utan att det var (är) en genomtänkt konstruktion. Hade jag varit chef för Apple så hade jag skrikit i högan sky om några vansinniga nationella eller federala lagar (som är helt obefogade) hade tvingat mig att ändra en konstruktion som jag lagt ner enorma pengar på för att få en optimal funktion. Jämför om man skulle köpa en Austin Martin DB9 och upptäckte att bilen knappt gjorde 70 km/h och svaret blev:-men du får ju ändå bara köra i 120 och tänk vilken risk för ditt liv om du skulle smälla i 90. var glad att bilen bara gör 70 på plan väg. Givetvis kan du själv gå in i vår enormt enkla motor och exempelvis ändra kamdurationen då kanske den nästan gör 90 men var rädd om ditt liv. En seriös tillverkare av kvalitetsprodukter känner stolthet för det som produceras och är mån om att kunderna blir nöjda.Att "programera om" Ipod med amatörtillverkad programvara för att få spelaren att fungera som det var tänkt är knappast seriöst.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-08-11 14:07

Jo, där håller jag med dig till fullo!

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-08-13 12:39

Apple har lagt ner enorma pengar och kunskap (humankapital) för att konsturera en bra spelare. Att "strypa" förstärkaren för att sedan laborera med amatör program eller speciella lurar (lättdrivna) kan inte vara Apples intuition med Ipod. Att ha kraft i förstärkaren innebär inte att man alltid har full volym, utan att kraftreserven finns där när man har mer tungsrivma högtalare eller t.ex. lyssnar på musik med stora variationer i frekvens och volym.
Min bil gör långt över 250km/h men jag kör aldrig mer än 120 men är glad att "effektreserven" finns där. De flesta spelare och förstärkare är utrustade med volymkontroll (i ipods fall dessutom "en volymbegränsningsfunktion) men att alltid ha volymen på max ger inget bra ljud oavsett en HiFI-stärkare eller "mp3spelare". Att anse att "loppmarknadslurarna" Sennheiser CX-300 lösr volymproblemet på en ipod tycker jag är skrattretande.
Jag upprepar vad jag skrev i mitt förra inlägg : - Att själv modifiera en Apple Ipod med amatörprogram för att försöka få fram det ljud som Apple från början har konsturerat spelaren för är vansinnigt.

Har läst alla trådar trots att jag inte har tid och lust egentligen men sunkheads "druckna envishet" är så lustig så det var svårt att slita sig:) gick och satte på min iPod som jag köpte i USA förra året och drog på full volym på lite olika musikstilar.

Ack ve och fasa! Det är allt jag kan säga. Varför? Jo volymen skar som gnissliga knivar genom märg och ben. Med en djup suck av lättnad stängde jag av och insåg samtidigt att sunkhead är en riktig liten lustigkurre (ha Ha).

Vi gick på det allihopa! (nu skrattar jag riktigt högt!) Bra jobbat sunkhed du fick fart på oss allihop. du får MVG i listig provokationsteknik!!!!

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-08-13 16:08

Det är märkligt att alla tydligen bara har två läge på volymkontrollen allt eller inget.
Om man på fullt allvar anser att EUpolitiker är duktigare på att konstruera "mp3" spelare än ex.v. Apple bör man nog ta sig en allvarlig fundering på varför man köper en ipod.
Drar jag på fullt på alla elpatronerna i mitt hus blir det jävligt varmt på sommaren men det är bra att kunna dra på några kW när det är -30C utanför husknuten.
Jag förstår inte alla som "dissar" ipoden som Apple ha konstruerat med mycket tid och pengar och istället hyllar EUpolitiker som tvingar Apple att förstöra en bra konstruktion. Att så många står med "mössan i hand" och hyllar EUpolitikernas "volymkrav" gör mig både äcklad och rädd.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-08-13 17:21

Nu vet jag ju inte om jag sett nåt inlägg där någon hyllat EU-politiker, men inte värst många ser det här som ett problem öht.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-08-13 19:21

Varför inte sänka maxvolymen till t.ex. 20dBA ? Alla verkar tycka att EUbestämmelsen är 100%ig.
När "macAnka" på sitt översittarmaner förklarar för mig att han klarar av att handskas med en Appelkonsturerad ipod medan jag skall vara glad och tacksam för att hans duktiga politiker har faställt den volym jag kan hanskas med i min EUkonsturerade ipod får jag känslan av att "- Överklassen skyr inga medel". Jag hade tyckt det varit intressant om herr "macAnka" kunde tala om för mig vilken maxvolym min EUkonstrukterade ipodförstärkare får ge (10dBA ?? (efter som jag inte spelar med i hans "USA-orginal divition").

Jag tror inte att alla här är positivt inställda till volymspärren som du påstår. Jag tror snarare på det motsatta, de flesta verkar vara emot en sådan regel. Däremot ser inte de flesta (inklusive jag) detta som ett problem, men jag respekterar din åsikt om att det verkligen är det. Hörsel är ju trots allt ett subjektivt sinne. Och jag håller med om att sätta en begränsning på volymen, trots att spelaren bevisligen klarar av mer, är fel, speciellt med tanke på att man pungat ut tusenlappar så att man kan njuta av musik även på resande fot.

Sedan verkar du tro att jag och andra påstått att det inte finns någon EU-spärr. Det har jag aldrig påstått, det jag menar är att även de iPod som säljs i USA verkar ha samma begränsning. Antagligen på grund av det är enklare att utveckla samma firmware för alla iPod (åtminstone på iPod 5G och Nano 2G) och inte olika beroende på vart de sålts. Dessutom klarar nog Apple sig ifrån stämmningar från folk i USA som skyller olykor på sin iPod.

Sunkhead du är för goo! Du har redan fått MVG, vad mer begära...;)

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-08-17 15:24

Det är patetiskt när herr macAnka, förklarar att han inte har några problem med volymen i poden, den är ju förfan köpt i USA, långt ifrån EUs volumbrgränsningar.
(Jag ger herr mac Anka) VG+ i idiotiska inlägg.)

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-08-17 16:55

Ok, jag tycker det är dags att skärpa upp den här tråden nu, det har gått rundgång i den ett par gånger redan.

Finns det nåt nytt/intressant/vettigt att tillföra, gör gärna det, men att redogöra för sin ståndpunkt gång på gång tillför inget nytt och kommer i så fall leda till att tråden stängs.

macAnka: Visst är han rolig?

sunkhead: Idiotiska inlägg? Du fortsätter skrika dig blå om volymbegränsningar när jag visat att jag jämfört en Amerikansk och en Europeisk iPod, sida vid sida, och inte hört någon som helst skillnad, trots att min hörsel är nära perfekt och jag har ett par riktigt bra ("loppmarknadslurar", ha! Den var rolig ) hörlurar som ligger helt i klass med vad en iPod "bör" kunna driva utan några problem. Hur i hela fridens namn är inte det samma idioti från din sida?

Jag repeterar: Om du nu bestämt vill kunna driva ett komplett PA-system från din iPods inbyggda förstärkare, då får du helt enkelt skylla dig själv. iPoden har aldrig varit, och kommer aldrig att vara, designad för sådant bruk. Allt ditt snack om de "enorma pengar och kunskap" som Apple lagt ner i sin iPod är rena spekulationer och önskedrömmar ifrån ditt håll. Borträknat design-teamet tvivlar jag på att Apple lagt ner mycket mer tid på sin spelare än t.ex. iAudio eller iRiver, två företag som säljer MP3-spelare med ännu bättre hårdvara än Apple. iAudios M3, en hårddiskspelare jag använde och älskade i ett par år, hade en helt förträfflig ljudkvalitet, en riktigt kapabel förstärkare och fler inställningar än vad jag orkade med att ställa in. Om du - och det verkar du - vill likställa kapabilitet med kostnad så har Apple lurat dig på rejäla pengar, då iPoden kostar mer än iAudios M3 men har i jämförelse svagare/billigare hårdvara inuti.

Käre sunkhead,
du har blivit motbevisad fler gånger än jag orkar räkna, bara i denna tråd. Du upprepar samma gamla trötta, grundlösa argument gång på gång, i tafatt hopp om att någon helt plötsligt ska ändra sig och hålla med dig. Du klamrar dig, likt den värsta dåre, fast vid vanföreställningen att iPoden skulle vara stympad och tandlös, när 99% av alla iPod-ägare inte märkt av några av de problem du tjatar om. För din och alla andras skulle önskar jag att du kan se din iPod för vad den faktiskt är, köpa ett par hörlurar i samma klass som de iPoden är menad för och bara njuta av musiken istället för att jaga upp dig över problem du bevisligen redan löst på ett internet-forum.

Nu lämnar jag dig och den här tråden. Vill du fortsätta argumentera tills dina fingrar blöder, gör det. Du var först någon jag ville hjälpa, men blev till sist någon jag skrattar och har roligt åt och nu är du bara tröttsam.

Godnatt.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-08-20 19:42

Överbevisad i vad, att det inte finns någon 100dB regel i EU ????
Tack, med ditt fantastiska empiriska försök med två ipods och ett par leksakslurar för några hundra har Du lyckat att bevisa att det inte finns någon EUregel angående volym.
Grattis Du har givetvis rätt och EU har fel (dom har infört en bestämmelse som inte finns!!!!)

hoho, det är var den roligaste tråden på mycket länge! Skönt med alla faktagissningar i början, som dock avtog lite mot slutet till min besvikelse, men räddades av personliga påhopp istället Efter lite googling hittade jag följande tråd, för den som otroligt nog inte tycker att Ipods volym räcker fullt ut för att spela sönder öronen. http://www.petitiononline.com/ipodEU/petition.html. Vågar man lita på Wikipedia så finns här fakta om hur dB fungerar. http://sv.wikipedia.org/wiki/Decibel. Enligt wiki så krävs en ökning med 9-11 db för att en fördubbling av ljudet ska "upplevas". Själv tycker jag 100 dB är jävligt starkt. Men det finns säkert en idé med att fördubbla detta två gånger och njuta av härliga 120 dB. Vad jag dock inte förstår är ju att beroende på impedans och andra egenskaper i en hörlur får man ju ut olika effekt. Så hur skulle man sätta en lag på 100dB? Jaja.. ha en trevlig kväll

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-10-08 20:20

Tråden har rensats på onödiga inlägg och personliga påhopp.Jag låser tråden med hänvisning till mitt tidigare inlägg, och det efterföljdes inte.

Bevaka tråden