Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

höga band

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mark
  • 2007-08-10 11:21

är det nån mer än jag som tycker att banden alltid känns mycket högre, när provar en gitarr i en butik, eller nån annastans, än banden på gitarren som man har hemma.......eller är detta bara en vanesak?....hur ska man gå till väga om man vill slipa ner banden?

Vad menar du att banden är höga? Menar du att bandstavarna känns höga? Det är sällan något problem, utan det vanliga är att de blir slita och låga efter ett tag och behöver bytas. Då lämnar man in gitarren på ombandning.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-11 19:01
Ursprungligen av defpoint:

Vad menar du att banden är höga? Menar du att bandstavarna känns höga? Det är sällan något problem, utan det vanliga är att de blir slita och låga efter ett tag och behöver bytas. Då lämnar man in gitarren på ombandning.

Eller bandar om den själv!

  • Medlem
  • Mark
  • 2007-08-10 18:23

ja jag menar att bandstavarna känns höga å det är svårt att "glida" på halsen

Faktum är "Jumbo-frets" som det kallas är tänkta att fylla en funktion. Det är på sätt och vis en fattigmans scallopering av halsen. Man ska alltså kunna trycka på strängen utan att behöva röra greppbrädan och det ska vara bra på något sätt. Har sådana på en av mina gitarrer men i ärlighetens namn har jag ingen speciell uppfattning om dem. Det verkar som om det mesta liksom handlar om vana ändå.

1
Bevaka tråden