Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hyffsad basstärkare för live och rep

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er

Nu ska jag ta upp lirandet i band igen och behöver tips på stärkare till bra pris
Den måste vara stark nog för rep och livelir, så 200 w och uppåt är det väl som gäller
Har sneglat på Ashdown-serien eftersom de har lagom höga priser för topp o låda
Vad tror ni basister?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-08-13 21:56

Jag gillar inte alls ashdown, har spelat in sånna vid olika tillfällen, jättesvåra att få bra...

Finns det nån ampeg i din prisklass så köp det, låter bäst!

Vi spelade in här i somras och basisten använde en ebs drome 12" som imponerade stort på mig. Den lät väldigt bra helt enkelt och riktigt mycket. Den finns i en 15" version, kan vara värd att prova?

Ok!
Tackar för era synpunkter
Jag tror jag satsar på någon begagnad topp o låda, så kan man ju uppgradera en del i taget sen om det skulle bli aktuellt

Bassman 100 eller en Super Bass är mina tips. 100 Wattare (rör). Dom kan du få begagnade för 4-5000 tror jag. Om du inte spelar i ett band med 5 trummisar 10 gitarrister och repar i Scandinavium så kommer dom räcka till got o väl. Önskar jag kunde pressa min Super Bass ordentligt nån gång för att få den att jobba, men då skulle byxorna flyga tillsammans med ögonbrynen.

Men de låter ju inte direkt "EBS-cleant"...

Rör låter i regel högre i förhållande till watt har jag hört, kan det stämma?
Det ljud jag helst skulle vilja uppnå är new wave soundet, som Joy Division typ

Alltså. Jag tänker inte ge mig in i nån diskussion om rör- vs. transistorwatt, för dom tar aldrig slut. Det enda jag kan säga är att jag, när jag först började spela bas, köpte en 100 watts förstärkartopp (transistor) så fick jag ha allt på max utan att den ändå räckte till. Sedan köpte jag en Fender Bassman (100 watt rör) och har inte längre haft det problemet. Samma högtalarlådor, bara förstärkarbyte.

Om du vill åt ett gammalt sound tycker jag du ska leta upp en gammal stärkare med skönt sound. Nya grejer tycker jag kan låta för "cleant", gamla grejer kanske är lite snävare i soundet, men gillar man det så behöver man inte skruva nåt.

När jag var i basspelartagen blev jag tipsad om Dynachord (?) Bass King, som tydligen skulle låta kraftfull och vara mkt prisvärd. Så om du inte bor i en alltför liten stad tycker jag du ska leta lite gamla grejer. Du får dessutom tillbaka pengarna i högre grad än om du köper nytt.

Jag är lite orolig för att en gammals stärkare skulle gå sönder på något vis och bli svindyr att laga
Vad tror du om denna?:

http://www.blocket.se/vi/12469158.htm?ca=5_s

Ingen aning. En gissning är att den nog inte låter särskilt roligt, men det är bara en gissning...

Ampeg är bara dyrt förresten. Tycker inte alls att du ska lägga pengarna på nåt sånt "prestigemärke". Man kan hitta roligare grejer för mindre pengar.

Det blev en begagnad Hartke HA3000 med två 15"
Det känns lite för riskabelt att köpa gamla rörgrejjor i dagsläget
Tackar för er respons

Hoppas du blir nöjd!

1
Bevaka tråden