Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skicka midi till PT via IAC?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan Pro Tools ta emot midiinformation via IAC-bussarna? (Jag har PT LE 6.9.2)

Jag skulle vilja skicka midi från Finale2007 till PT via IAC. Jag kan göra på det här sättet mellan Finale och Kontakt 2 (i stand-alone läge) men om det gick även till PT skulle det öppna en del nya möjligheter. Jag vet att det finns folk som gör det här mellan Finale och Logic men sen har jag hört rykten om att PT inte stöder IAC.

Ska du skicka midi mellan FInale o PT eller synca Finale o PT?
Testade synca för många år sen med PT och Cubase.

Det enda jag hittar i dag som kanske kan hjälpa dig är dessa artiklar.

http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=54&langid=151&itemid=14847

http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=54&langid=151&itemid=14572

Ursprungligen av MLundkvist:

Ska du skicka midi mellan FInale o PT eller synca Finale o PT?

Jag skall skicka midi från Finale till PT. (ej synca)

Enl länkarna verkar det som om det ev kan gå. Det skumma är att i PT User Manual står det inte ett ord om IAC (om man söker i den får man 0 svar).

Det vore bra att veta om ngn har gjort det här tidigare så slipper jag sitta och mecka en vecka i onödan...

Vad jag har fått fram så går det inte i OSX att köra via IAC. Det gick i OS9.
Det som borde funka är att bara enkelt Exportera midit från Finale och importera det i ProTools. Det funkar som en dröm i vanliga fall. Dock så kan jag inte FInale men det borde inte vara några problem att exportera där heller.

Ok, det var det jag befarade. Lite synd eftersom det går bra i Logic.

Att exportera midi filer från Finale går utmärkt och sedan importera till PT. Tyvärr är det här inte något lyckat arbetsflöde för mig (jag jobbar som tonsättare, för tillfället mest med orkestermusik). Jag behöver alltså ha en hyfsad playback av det jag komponerar omedelbart. Grundidén i Finale är att använda Kontakt2/KontaktPlayer2 som plugin och sedan ladda den med det orkesterbibliotek du vill ha. Tyvärr är det här ganska processorkrävande vid stora orkesteruppställningar så därför använder många proffs "IAC-metoden".

Tack ändå, då skrotar jag idén med Finale/PT.

1
Bevaka tråden