Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu värdelösa ipod

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-09-07 12:13

Undrar hur många inkl. mig själv som har köpt numera värdelösa ipods de senaste månaderna?
Bara att slänga skiten !!

Numera "värdelös" hur då?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-07 13:09

Jag antar att han menar att iPodarna är värdelösa eftersom apple har släppt nya, coolare modeller... Lustigt synsätt i så fall.

  • Medlem
  • 2007-09-07 13:53

iPoden har väl fortfarande samma funktioner kvar som när du köpte den? Eller har den slutat fungera?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-09-07 14:11

Tycker Steve's öppna brev till alla iPhone köpare tar upp detta ämne rätt bra:

Ursprungligen av SteveJobs:

Second, being in technology for 30+ years I can attest to the fact that the technology road is bumpy. There is always change and improvement, and there is always someone who bought a product before a particular cutoff date and misses the new price or the new operating system or the new whatever. This is life in the technology lane. If you always wait for the next price cut or to buy the new improved model, you'll never buy any technology product because there is always something better and less expensive on the horizon. The good news is that if you buy products from companies that support them well, like Apple tries to do, you will receive years of useful and satisfying service from them even as newer models are introduced.

Källa: http://www.apple.com/hotnews/openiphoneletter/

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-09-07 14:12

Det blir väl omöjligt att serva och ev. reparera.
Men jag får skylla mig själv som inte hänger med i rykten,nyheter etc.
Köpte en Nano för två veckor sedan och den är redan redo för tekniska museumet.
Ja fy fan.................................

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-07 14:25
Ursprungligen av sunkhead:

Det blir väl omöjligt att serva och ev. reparera.

Varför då? Det är klart att apple servar äldre produkter också. Att Apple släppt nya ipods innebär ju inte att din ipod blir äldre, bara omodernare

Njut av din iPod och när Steve släpper nya iPods hösten 2009 så kan du ju köpa en ny fin som får de modeller som släpptes igår att skenbart härstamma från jura-perioden.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-09-07 14:14

Köpte du en ny nano för 2 veckor sedan så tycker jag du skall lyssna med Apple!

Med användarnamnet "Sunkhead" så håller nog resonemanget, alla har inte en optimistisk läggning - gårdagens iPod är änndå lång mycket bättre än några andra tillverkares.

Ursprungligen av sunkhead:

Undrar hur många inkl. mig själv som har köpt numera värdelösa ipods de senaste månaderna?
Bara att slänga skiten !!

Jobbar du på Creative? Eller kanske på MS Zune avdelning?

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-09-07 23:12

Nej, jag bara förbannar min egen dumhet.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-09-07 23:21

Kan det inte vara idé att spara kraftuttrycken till den stund de verkligen behövs?!

Fel timing har vi väl alla genomlidit utan varaktiga men.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-09-07 23:38

Jo det har Du kanske rätt i.
Men det känns surt att ha kastat 1200 spänn i sjön (speciellt om ekonomin inte är den bästa) får väl se det som "lärpengar".
Får den såld i morgon för 300 så förlusten stannar under tusenlappen (alltid något).

Ursprungligen av sunkhead:

Jo det har Du kanske rätt i.
Men det känns surt att ha kastat 1200 spänn i sjön (speciellt om ekonomin inte är den bästa) får väl se det som "lärpengar".
Får den såld i morgon för 300 så förlusten stannar under tusenlappen (alltid något).

Äh du trollar bara eller så är du verkligen dum för andrahandsvärdet ligger ju betydligt över 300.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-09-08 00:08

Ingen normal konsument kan vilja betala flera hundra för en utgången modell.
Undrar hur många som blir "lurade" de närmsta dagarna när återförsäljarna försöker kränga utgågna modeller till fullt pris (titta på pricerunner etc.)
Jag tror inte jag är ensam om att inte ha full koll på Apples nysläpp, rykten m.m.

sunkhead:
Seriöst, nu börjar du spela pajas igen.
Klart den inte är värdelös och jag lovar att du kommer kunna få den reparerad i många år framåt(har för mig att det tom finns en lagar om detta). Säkert över en räckvidd av bra många nya iPod-lanseringar.

sunkhead:
Förresten, 300:- sa du?
Vart ska vi ses och göra dealen?

  • Medlem
  • 2007-09-08 00:16

sunkhead, som theplague säger så är det bara onödigt att börja gnälla igen. Din iPod är lika bra som innan och du kommer har garanti och reparation i det år som garantin gäller. Jag kör fortfarande min 2 ½ år gamla iPod mini. Känns som en evighet sen de släppte "den nya och otroligt slimmade iPod mini". (tre år sen nu tror jag att det är) Den funkar fortfarande utmärkt bra även om batteritiden inte är vad den var från början. Visst blir man otroligt lockad att köpa nytt nu när iPhone, iPod touch, och de andra nya fräscha modellerna är ute. Men min ipod på 6 gb fungerar ju fortfarande utan problem, så varför ska jag byta? Den är nog det mest värdefulla köp jag nånsing gjort, har använt den konstant i 2½ år nu... så den är definitivt värd de 2500 kr den kostade då. Så njut av din iPod nano ett tag till, tills du tröttnar, tycker för övrigt fortfarande att nano G2 är ruskigt snygg.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-09-08 00:49

Jag håller med, Nano2G är jä...gt snygg, NanoG3s design gillar jag inte alls. Nästa Ipod blir en "iPod touch" helt klart.
Iphone blir det inget av för min del (kör med min Nokta, nödvändigt ont med mobiltelefon), men som sagt "IPod touch" är sat..s så läcker!

Ursprungligen av sunkhead:

Jag håller med, Nano2G är jä...gt snygg, NanoG3s design gillar jag inte alls.

Då så, då är 2g bättre än 3g. För dig.
Varför bry sig om något annat?

Du tycks bestämt dig för att din Nano är värdelös… Sälj den inte för 300 spänn.
Den är i nyskick och med garanti kvar ffs. Jag har sett första generations-ipodar i icke-så-nyskick säljas för mer än det… idag!
Säljer du den för 300 är du dum i huvet!

  • Medlem
  • Luleå
  • 2007-09-08 15:20

Första gången på flera år jag inte känner habegär när Apple släpper nya iPods. Feta Nano är bara skitful. Varför fick inte den 16 GB, helskärm och touchfunktion i stället, då hade jag gått loss direkt. iPod touch känns verkligen för vad den är – en iPhone utan telefon. Alldeles för stor och med för lite minne för sin storlek. Inte ens kamera får den. En pryl för dem som inte kan köpa eller inte har råd med iPhone. Suger! Skulle jag byta från min kära Nano 8 GB hade jag kanske helst satsat på en iPod Classic med 160 GB – där snackar vi kapacitet…

Just nu känns Nano 2G som den ultimata iPoden för oss som inte är intresserade av att glo på video på miniskärm…

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-09-08 15:47

Jag har också en iPod nano 2G. Den har sina fördelar.
Den är mindre och framför allt snyggare.

Lite konstigt att den inte får plats i Apples nuvarande line-up.
Den hade väl varit perfekt som en mellanmodell mellan Shuffle och nya nano.

Lustig och trist inställning. Jag sitter själv och funderar på att köpa en Gen2-Nano nu när de reas ut, dess storlek passar mig bättre då jag vill ha en liten, lätt spelare när jag är ute och löper.
Tycker det låter lite väl cyniskt och bittert att Apple helt plötsligt skulle skita i alla som köpt en Nano de senaste månaderna.
Är du orolig, ring Apple och fråga; de vet bäst och du får ett svar direkt från källan.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-10-07 11:05
Ursprungligen av sunkhead:

Undrar hur många inkl. mig själv som har köpt numera värdelösa ipods de senaste månaderna?
Bara att slänga skiten !!

Jag köpte en Powerbook 2 dagar innan MacBook Pro'n lanserades, har fått service under hela den tiden jag hade datorn innan jag uppgraderade till en MacBook Pro i somras.
Du får den hjälp du behöver av apple om din iPod krånglar det behöver du inte oroa dig för.

Man kan inte alltid ha de nyaste modellerna, någon gång missar man att det blir en uppdatering och köper en modell som sedan utgår, men skulle apple neka dig service ifall du har problem med den så vänligen gå in på http://www.arn.se/
Där kommer du få den hjälp du behöver ifall apple ignorerar dig.

Kan bara hålla med nästan allt som sägs här. Ny teknik kommer hela tiden och är bara en naturlig del av utvecklingen och vi skall bara vara tacksam att det går framåt. Apple kanske inte har de mest perfekta spelarna, men de har definitivt bidragit till att driva hela den portabla musikmarknaden framåt på ett för den stora massan som inget annat företag kommit i närheten av.

Personligen (och jag inser att det är högst personligt) kan jag bara instämma med de som tycker bättre om formgivningen av mini och nano2. Är enligt mig de två klart snyggaste spelarna som någonsin gjorts. Överlägst allt annat både ifrån Apple och alla andra tillverkare.

Tycker att de nya (förutom touch som är alldeles för stor och klumpig, även om snygg) iPod är grymt fula, och ett klar steg tillbaka formgivningsmässigt (och video är jag inte så intresserad av även om kul bonus, radio hade varit klart intressantare). Nano 3 är (enligt mig) verkligen extremt jätteful.

Behåll din nano 2 - i mitt tycke bästa spelaren hittils ifrån Apple!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-14 10:47

exkt. helt i aluminium är bättre, baksidan blir bara äckligt kladdig av alla fingeravtryck.

1
Bevaka tråden