Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ixus 400 kan inte läsa minneskort, är det kört?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hoppas det är ok att jag tar det här.

Jag har en IXUS 400 som börjat strula, det står att det är fel i minneskortet trots att det inte är det (jag har provat med tre olika). Jag traskade in till en affär och då sa dem att kameran är körd, att den inte går att fixa.

Stämmer detta? Känns tråkigt att behöva köpa en ny.

Alldeles orimligt är det väl inte. Kameran har väl fyllt fyra år - lanserades 27 feb -03. Kanske dags att gå vidare med en ny, och förhoppningsvis, förbättrad kamera.

Du har väl hunnit med några tusen bilder på den tiden? Kanske rentav femsiffrigt? I så fall har den ju gjort sin tjänst. Det är dystert att bli av med ett bra verktyg som man kan utan och innan. Köp en ny, eller en likadan begagnad.

  • Medlem
  • 2007-09-05 22:34

En likadan begagnad kan du nog hitta för ett par hundra (max).
Jämfört med dagens kameror (som dessutom är sjukt billiga) är den skräp.

Har en precis likadan IXUS, men har börjat snegla på en lite vassare för att komplettera min D2X. Hade en fin Lumix-modell hemma för att testa inför en resa till Prag häromveckan. Bestämde mig dock för att IXUSen fick följa med till Prag så skulle jag handla ny kamera efter höstsläppen av nya modeller.

IOM att jag lämnade tillbaka testkameran och skulle åka till Prag så fick jag också fel på min IXUS. Precis samma fel som du beskriver. Min är drygt 4 år och har gått ca 8000 bilder.

Så nu väntar jag med spänning på reaktioner och testresultat på de nya modellerna som släppts av bl.a Canon och Nikon.

IXUS 70 är ju riktigt schysst, under 2000 kr på Dustin inkl. 1GB minne.
Även om din 400 skulle gå att reparera så lägg pengarna på en ny istället.

Min Ixus 400 råkade för lite sen få ett böjt stift då jag för en gångs skull använde Canons egna 16MB-kort som följde med kameran i tidernas begynnelse. Fixades av Canon i Göteborg (Krokslätts fabriker) för några hundringar tror jag.

Sedan ska man nog akta sig för att kalla den skräp. Bilderna blir lika bra idag som för fyra år sen (undantaget repor och skit på objektivet förstås). Sedan kan förstås många (men inte alla) ta nu bättre bilder idag vad gäller den tekniska kvaliteten, snabbhet i hanteringen osv).

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2007-09-19 07:00

Nej, kameran är inte körd!! Jag hade precis samma fel för ett halvår sen. Köpte nytt minneskort och det hjälpte inte. Googlade på felmeddelandet och hittade en lösning som innebar att man skruvar av höljet och tar loss ett litet batteri som sitter längst ner på framsidan i ena hörnet (tror det var det vänstra hörnet om man ser kameran med objektivet rakt framför sig). Bara att plocka loss det i en minut och sen sätta tillbaka det och skruva ihop kameran. Voila!

Tydligen har Canon erkänt att detta är ett vanligt fel så att man kan få det lagat på auktoriserade serviceställen, men man kan lika gärna göra det själv, bara man har en liten skruvmejsel.

Lycka till!

Perfekt!
Gurne for president!

Jag har detta fel på min kamera, men använder den inte så ofta numer. Pensionerad. Bucklig och skamfilad med ålderns rätt.
Oftast så fungerar kameran om man stänger av och krånglar ett litet tag.

Men nu ska den få nytt liv igen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-06 20:24

Gurne! Yo the man!

Hade det beskrivna problemet. Min Ixus har fungerat till och från ett halvår. Igår gick jag och köpte en ny( Panasonic Lumix Tz3 - grymt bra!). Idag hittade jag Gurnes inlägg och fixade min kära Ixus som nu fungerar utan problem(peparpeppar)...

Problemet har tydligen varit känt av Canon en längre tid. I USA har man erbjudit alla köpare att fixa saken, men i Sverige har Canon tigit. Dåligt!

1
Bevaka tråden