Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken operatör vill du att iPhone får i Sverige?

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-19 15:46

Tussen69: Nödvändigt att sitta och meka photoshop?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-19 18:19

Jag tycker att den operatör som kan ge bäst kvalité ska få ta hand om lanseringen av iPhone i Sverige. Förutsättning och utmaning ska ju sporra den operatör som nu får ta sig an detta. Telia är väletablerad och erfarna. Men det betyder inte att de andra operatörerna, t ex Tele2, Telenor eller 3 inte kan göra lika bra eller bättre jobb med att lansera och tillhandahålla fungerande tjänster med iPhone.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-19 18:22

Kollade lite på wikipedia om olika operatörer. Telia har bra ställning i Sverige och Finland samt sådär i Danmark. Möjligt att det hjälper i förhandlingarna. Svårt att tänka mig att Apple orkar/vill förhandla separat i varenda liten marknad.

Telia har precis bytt vd. Möjligt att han vill visa handlingskraft genom att säkra exklusivitet på en eftertraktad och omskriven produkt. Även om dealen med Apple tydligen är sämre än med motsvarande andra tillverkare så förlorar knappast O2 eller T-Mobile pengar på affären. De får bara mindre del än vad de är vana vid.

Hoppas att Apple tänker "Norden" annars får vi vänta och se på medan Spanien, Italien, Polen, Grekland osv får sina iPhones.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_mobile_network_operators_of_Europe

Jag röstade på Telia.

Egentligen gillar jag inte Telia alls, men de har överlägset bäst täckning. Jag sitter med Tre just nu och måste hänga i balkongsdörren för att pladdra i telefon.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2007-09-19 18:43

Finns det nåt som sätter stopp för att Telenor och Tre skulle kunna gå ihop och sno dealen framför näsan på Telia? Comviq räknar jag inte ens med.

Telenor och Tre delar ju redan idag på 2G tjänsterna. Båda vill vara lite i framkanten med det tekniska och Tre har väl en enorm kassakista att gräva i form av ena ägaren Hutchison Whampoa Limited.

Ursprungligen av Mija:

Finns det nåt som sätter stopp för att Telenor och Tre skulle kunna gå ihop och sno dealen framför näsan på Telia? Comviq räknar jag inte ens med.

Telenor och Tre delar ju redan idag på 2G tjänsterna. Båda vill vara lite i framkanten med det tekniska och Tre har väl en enorm kassakista att gräva i form av ena ägaren Hutchison Whampoa Limited.

Varför skulle vilja Tre sälja en 2G telefon? Dom betalar ju Telenor varje gång någon ringer med 2G..

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2007-09-19 18:50

Tre gör allt för att få kunder.

Ursprungligen av Mija:

Tre gör allt för att få kunder.

Ja, det skulle vara om dom gjorde EDGE ihop.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-19 20:50

Varför får inte GlocalNet vara med i omröstningen? De har ju också massa Hot-Spots överallt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-19 21:19

Jag vill inte lägga mig i disskussionen om vem som har vad och har det bästa.

Men tänk på när telia kom med sitt ADSL så "klarade" det bara 512 KB/s och idag är det uppe i 24/1 Mbit... Det är iallafall samma trådar i de flesta hus till telefonlinjen, som det var innan...

(För er som inte kopplar, så i min ögon betyder det att de kunde gjort 24/1 från början om de velat)

Så vad dessa företag har i rockärmen det e det nog inte många som vet.

Jag hoppas det blir det bästa iallafall. 3G eller Edge... bryr mig inte... så länge det funkar bara.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-19 22:25
Ursprungligen av Kajan:

Men tänk på när telia kom med sitt ADSL så "klarade" det bara 512 KB/s och idag är det uppe i 24/1 Mbit... Det är iallafall samma trådar i de flesta hus till telefonlinjen, som det var innan...

(För er som inte kopplar, så i min ögon betyder det att de kunde gjort 24/1 från början om de velat)

Det beror snarare på att ADSL tekniken har utvecklats. För 24 Mbit används det som kallas ADSL2, vilket är en mycket nyare (och dyrare?) teknik.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Digital_Subscriber_Line

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-20 19:56
Ursprungligen av flojon:

Det beror snarare på att ADSL tekniken har utvecklats. För 24 Mbit används det som kallas ADSL2, vilket är en mycket nyare (och dyrare?) teknik.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Digital_Subscriber_Line

Ja självklart kan den göra det. Men jag tror starkt på att tekniken för ADSL2 fanns långt innan Telia började uppgradera sitt nät. Och om jag inte minns fel så gick det rätt snabbt efter 512 Kbit kom som de började erbjuda högre hastigheter, till ett så klart högre pris. Vilket i mina ögon då pekar på att utrustningen redan fanns där. Sen kanske det har skett uppgraderingar i deras utrustning för just 24/1 men att dem klarade dem första "höjningarna" med den utrustningen dem hade.

Det är rent affärstänkande.... man kan erbjuda mer men gör inte det för att först sätta ett pris på det minsta och sen kan man lansera nått nytt som egentligen inte kostar någonting extra för företaget. Men det blir så klart dyrare för kunden för det är "mer" än det minsta.

Vill inte propagera om att det var så här men i min ögon är det så det funkar inom många företag, dem är inte dumma...

Därför menar jag att de har säkert några ess i rockärmen...

Den dagen Telenor börjar stödja EDGE så förstår man att dom kommer få iPhone, tills dess så är fortfarande Telia det enda alternativet

Fast ett telenät består av många fler delar än bara koppartråden. Antagligen fanns det andra anledningar till att hastigheten var lägre då. T ex kan priset operatören betalat sina trafikleverantörer ha varit högre då, eller så klarade inte operatörens routrar mer än så.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-19 23:01

Det är just det som är poängen. Jag vill kunna göra mer med min mobil, vilket är omöjligt i dagsläget. Klart man ska kolla på film och bläddra med Coverflow, och surfa hela dan!

Mobilfunktionen får vara hur dålig som helst, bara den finns.

Ja, Telia verkar leda stort, vi kan ju hoppas på att det faktist blir dom, med deras nya VD och allt.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-09-20 13:44

Numera är det väl 24/3 som Telia erbjuder

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-20 14:15

Nej! Snälla! Inte Telia!

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2007-09-20 14:25

Jag tror faktiskt det blir Telenor i Sverige. I och med att Telenorbutikerna har börjat sälja Apple saker, så som ipod nano och Macbook!

-- Max

Ursprungligen av Maaax:

Jag tror faktiskt det blir Telenor i Sverige. I och med att Telenorbutikerna har börjat sälja Apple saker, så som ipod nano och Macbook!

-- Max

Om du kollar på valet av dom andra operatörerna i England, Tyskland och USA så har dom en sak gemensamt. Dom är den största operatören i det landet. Det kan knappast vara en slump. Det blir nog med största säkerhet Telenor eller Telia, Telia blir nog tillfrågade först.

Telia har 4,6 miljoner användare.
Telenor har 1,5 miljoner användare.

(Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_mobile_network_operators_of_Europe)

Apple kollar nog på sånt när dom väljer operatör.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-20 14:35

Min röst gick till Telenor, men jag hoppas på Telia.

Anledningen: Telenor som koncern är väldigt stor, pengarna finns för en massiv lansering. Dom har även möjligheten (som jag ser det) att anpassa och introducera tjänster som passar iPhone mer än Telia. Jag ser på något sätt fortfarande Telia som en statligt ägd koloss som är trög och inte lika "hip" som andra operatörer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-20 14:59

https://www.tewss.telia.se/privat/adminpackage/setupPackage.do?productRef=/privat/produkter_tjanster/mobilt/mobiltbredband/mobilt_bredband_pw.product&sl=teliase_mobilt_paket11

Vad jag ser så har Telia flat-rate på data från 99:-/mån till 199:-/mån beroende på om man vill ha data dygnet runt eller bara på fritiden.

Enligt DowJones och CnnMoney så är diskutionerna i full gång mellan Apple & Telenor om att få iPhone kontraktet ...

Telia eller Telenor känns 50/50 just nu .

Telia har ju WiFi hotspots & Edge men detta är väll inget som inte säger att Telenor kan erbjuda...

Jag är faktist förvånad att Telia är lika heta på gröten som Telenor men det känns ändå som Telenor får kontraktet ... men vem vet ...

http://money.cnn.com/news/newsfeeds/articles/djf500/200709210537DOWJONESDJONLINE000349_FORTUNE5.htm

Att tidningarna börjat skriva om Norden bevisar ju bara att vi kanske är nästa land att få iPhone, tydligen så vill Apple ha en operatör i hela norden, därav Telenor och Telia som finns i Sverige, Danmark, Norge och Finland (under olika namn, iallafall Telia vad jag vet).

Detta blev en bra fredag

Därför kan vi iallafall utesluta Tele2 och dom andra operatörerna.

http://www.macworld.co.uk/business/news/index.cfm?RSS&NewsID=19172

Gött om det inte blir Tre i alla fall som stolt delar säng med M$.

spelar det någon roll vem som får iPhone egentligen . Att Norden får en iPhone operatör innebär ju att iPhone blir maintream och att många kommer köpa den .. men utav oss här så vill väll alla köra 3:e partsprogram och då måste man ju hacka iPhone oavsett ...

Ursprungligen av Tussen69:

spelar det någon roll vem som får iPhone egentligen . Att Norden får en iPhone operatör innebär ju att iPhone blir maintream och att många kommer köpa den .. men utav oss här så vill väll alla köra 3:e partsprogram och då måste man ju hacka iPhone oavsett ...

Fast då talar du om två olika saker. Man kan hacka telefonen utan att låsa upp den.

Då vill jag ändra min röst till Telenor!
Av den enkla anledningen att det är det jag har nu.
Någon som vet hur det funkar med att byta abonnemang mellan länder fast med samma operatör?

Bevaka tråden