Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

LE-variant på Delay Compensation?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har upptäckt att det blir ett jävla stök i trummorna när jag gör en additiv trumkomprimering (en "ren" + en komprimerad trumkanal som Aux:er). Beroende på vilka pluggar som används på respektive kanal, samt inom själva trumgruppen, så blir det en hel del delayer, märks särskilt på virveln. Med Pro Tools HD kan man lösa detta genom Delay Compensation, som justerar alla pluggars delay-tid utefter den segaste pluggen.

Nån som har en lösning på detta, alltså en LE-variant på Delay Compensation? Man kanske kan lägga på samma pluggar på båda kanalerna, men med den ena i bypass eller att den jobbar ytterst lite...?

Jag kommer inte ihåg vad den heter nu, "Time shift" kanske, men det finns en plug i LE som kan förskjuta allt från enstaka samples upp till ca 200-300 ms tror jag... Väldigt användbar iaf.

Leta bland dina medföljande pluggar. Ev kanske den måste laddas ner, men den är gratis.

Aaaah. Fint. Läste lite om den nu i Plug-Ins Guide. TimeAdjuster hette den. Men den gick inte att hitta i Reference Guide. Tycker det är knäppt att dom inte hänsvisar till den i avsnittet om Delay Compensation.

Verkar som om jag får göra en compensation på varje kanal eftersom jag får ett tydligt delay på t ex virveln, och inte bara fasproblem. Men jag ska läsa mer om den imorn.

Hur använder du den?

Om du bara skall ha lite additiv trumkomprimering finns det enligt mig ett smidigare sätt. Spela in dina trumspår till ett stereospår, lägg sedan en fet kompressor på denna och sätt nivån som du önskar. LE är meckigt vad gäller delay-compensation... Visst du kan fördröja alla de andra spåren, men du får räkna som fan och måste ha koll på din timeadjuster om du bypassar pluggar, eller byter ut dem...

Jag har använt den del för att som jag förstod att du behövde ordna upp om saker är förskjutna och dels för att medvetet förskjuta musiker från liveinspelningar som är närmickade för att skapa en känsla av placering av musikerna.

Kolla in och läs detta så får du lite mer info.
http://akmedia.digidesign.com/support/docs/Delay_Comp_PT_Host_Systems_33000.pdf
/Mange

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-20 23:02

På Digidesign User Forum var det någon som påstod att så länge inte fördröjningen på en viss kanal överstiger Hardware Buffer Size finns det inget behov av kompensation. Något som vet om det stämmer?

Länk till inlägget på DUC:

http://duc.digidesign.com/showflat.php?Cat=&Number=1197447&page=0&view=collapsed&sb=5&o=31&fpart=1#1197447

Ursprungligen av blouis:

På Digidesign User Forum var det någon som påstod att så länge inte fördröjningen på en viss kanal överstiger Hardware Buffer Size finns det inget behov av kompensation. Något som vet om det stämmer?

Länk till inlägget på DUC:

http://duc.digidesign.com/showflat.php?Cat=&Number=1197447&page=0&view=collapsed&sb=5&o=31&fpart=1#1197447

Detta stämmer, ProTools kompenserar automatiskt allt delay som är under Hardware buffer size. Om det inte räcker får man använda TimeAdjuster plugin på de andra kanalerna för att kompensera upp till den kanal som har hög latency.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-21 10:30

Att skicka trummor till en AUx som har en kompressor på sig kommer alltid att ge en tidsförskjutning i PT LE.
Det finns två sätt att lösa detta.
Antingen gör en bounce av de trumspår du vill ha som additativ. sedan importera och då komprimera. hmm du får då förskjutning av trumspåret då också, men om du Cmd klickar på volyminfo sifforna, en eller två ggr, så får du upp hur många samples din kompressor fördröjer ditt spår, du kan då förskjuta hela det spårets audio med lika mkt samples.

1
Bevaka tråden