Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta strängar - Floyd rose

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska snart in i studion och skulle förstås vilja byta strängar innan. Problemet är att jag inte är så van vid floyd rose-stall (som min nya gura har) och är rädd att hela intoneringen pajar ur om jag börjar mecka. Hur gör man på bästa sätt? Kan det var en bra idé att byta en sträng i taget? Vill inte ta för stora risker eftersom jag absolut inte har råd att lämna in guran ifall nåt skulle bli fel.
Och är det sant som min messerschmidt till kompis säger att man, när man intonerar med floyd rose-stall, måste ta loss strängen och sen fixa med intoneringen och sen lyssna och sen skruva fast strängen igen och hålla på så tills det låter bra?

Jag har hört någonstans att man alltid ska byta sträng för sträng för annars kan det vara skadligt för stallet oavsett vad det är för stall...men som sagt det är ju bara något jag hört.

Stämmer inte din gitarr i banden eller vad är det för fel? (gamla strängar kan ju vara en orsak)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-09 10:27

Att byta sträng för sträng är nog en bra ide, om stallet tar skada av att inte göra det vet jag inte men du lär få ett h-e att stämma den sen om du tar av alla på en gång . Intoneringen skulle nog kunna påverkas om de nya strängarna inte är lika tjocka eller kräver samma spänning från stallet.

Mig vetterligen så ska det kunna gå och intonera gitarren innan alla strängar låses fast... Det är vad jag minns av de Floydarna jag haft på gitarr... Men varför ha det??? Det jag kom underfund med var att det är endact den första produktionen som höll bra, för de var handgjorda. Alla andra serier "dödade" tonen en aning... Prova dig fram...

Har du en bra stämapparat så kan du göra det själv... Är tonen för hög ska du skuva fram biten i stallet, är den låg så tvärtom... Du ska givetvis ta en flaschelett på 12:e band och kolla med stämapparaten då får du rätt bra koll hu gitarren är stämd. Jag har en liten, men rätt avanserad liten burk från Korg. Den har även stämningsfunktion för Buzz Feiten systemet som Washburngitarrerna använder som standard idag...

Jag håller med...floyd rose är frustrerande och rör till det hela...keep it simple!

(och så mycket bättre på att hålla stämningen vid svajningar är dom inte)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-21 17:49
Ursprungligen av toandfro:

Jag håller med...floyd rose är frustrerande och rör till det hela...keep it simple!

(och så mycket bättre på att hålla stämningen vid svajningar är dom inte)

haha, de va bara kul. fråga kirk hammett så ska du se vad han kmr svara om ofr o svaja skitn me de

Ok, sträng för sträng alltså. Nån (samma messerschmidt-kompis) föreslog en träbit att sätta som stöd så inte stallet åker fram när man lossar strängarna. Men vem har tid att leta efter en exakt så stor träbit i vårt stressade samhälle?
Intoneringen är värre. Den har liksom aldrig varit bra (inte med nya strängar heller). Jag tror jag har missförstått någonting. Var någonstans är det man ska skruva?

(Och anledningen till att jag har floyd rose: Jag ville absolut ha en Jackson, som inte var alltför dyr, och då fanns bara floyd rose-guror.)

Att man skulle behöva ta loss strängen för att justera intoneringen låter ju som rent vansinne, men å andra sidan är ju Floyd Rose vansinne i mina ögon. Jag håller iaf detta högst otroligt.

Det går alldeles utmärkt att ta av alla strängar på en gång på vanliga svajstall, faktum är att det är att rekommendera då man kommer åt att rengöra lite. Vad är det som skulle kunna gå sönder? Lite förenklat så är det ju ett gångjärn och en fjäder.

Jag hade en Jackson PS4 tror jag det var och materialet som stallet var byggt av var helt skräp...okej jag tog inte inte SÅ hårt när jag skruvade fast strängarna nere i stallet men gängorna började gå sönder för ingenting?!
Sen så känns det ju lagom kul att man får klippa av ploppen på strängen för att fästa fast den
Men annars är det väl en bra gitarr för den tyngre skolan.

Visst går det ta av alla strängarna samtidigt...jag gjorde det i början men när jag testade att byta sträng för sträng så insåg jag att man inte behövde stämma gitarren i ett par timmar efteråt.

All intonering av gitarren gör du i stallet. Där sitter skruvar på baksidan av stallet (för det mesta) där du skruvar fram och tillbaka.

Vad jag syftade tidigare på den första generationen av Flodarna var att killen stod o fräste ut allt för hand... Inte gjutet som det bidde mot slutet... Van Halen har endast kört med första generationen av Floydare och han verkar inte glad över kopier...

Är man bara ute efter att hålla stämningen kan det vara värt att fråga sig fram hur man fäster strängarna bäst på stämskruv. Spertzler är annars ett väldigt bra alternativ till bra stämskruvar. Vet inte om de finns för jag tror att de gick i konkurs, men man vet aldrig. Stallet kan ju variera, men jag är nöjd med en del Schaller stall jag provat. Blade gitarrerna (tidigare modeller) har både bra skruvar liknande Spertzler och bra stall, vilka jag är meganöjd med...

Men det som verkar vara glömt i diskussionen är vad för strängar man ska ha...

Jag rekommenderar DR serierna. Det är höjdar strängar. Håller bättre och längre. De flesta gitarrtekniker (Ledins senast) jag samtalat med anser att det finns inget annat att testa, men dessa har jag kört med sedan de kom... Byter du oftan så fungerar de flesta märkena...

Ok, tack, vi får se hur det går! Vilken rysare...

  • Oregistrerad
  • 2004-06-09 18:14

...om du har möjlighet så kolla i MM nummer 4 1991, så slå upp sidan 68 & läs om: The Key, gitarrintoneringsverktyg för Floyd Rose stall.
...kostade då 298:- & generalagent var vid tillfället: Gävle Musikfabrik.

Hey, det gick bra!
Fast intoneringen måste gå till så att man skruvar loss strängen eftersom skruven sitter precis under strängen. Vilken skit. De kunde väl gjort det mer "användarvänligt"? Kanske det där intoneringsverktyget är att tänka på då...

Gotoh gör mycket bra Floyd stall som sällan eller aldrig är några problem med. Det ena stallet jag har har jag använt flitigt sedan 1995 och intoneringen är lätt och man behöver inte göra det för ofta. Själv så byter jag en sträng i taget. Floyd är ett mycket bra stall som ger möjligheter och som med mycket annat så är ett bra Floyd ett gott verktyg och inget problem. Tyvärr så måste väl serieproducnterna skapa kostnadsvinster i alla delar. Mina handbyggda gitarrer har ett helt annat liv än vad mina Ibanez eller andra serieproduktioner med Floyd har. Kolla in ARES guitars i Motala, Robert vet vad han gör.

Det är betydelsefullt att veta om man har ett svävande stall eller ej. skadar man eggen på det staller är det kört. Det kan inträffa om man tar bort alla strängarna samtidigt.

Personligen förstär jag inte vitsen med Bigsby eller stratastall som aldrig vill hålla stämningen. Eller varför man skall ha ett fast stall som inte ger möjligheten till att modulera tonerna på detta sätt. Allt är väl som vanligtmed smaken den är som baken...delad.:-)

Det beror väl på vilken musik man spelar...ett stratastall eller ett bigsbystall är ju inte gjort för göra metal-divebombs med men de duger bra för vibraton a la´ surfrock...dessutom tycker jag att de floydstall som jag testat inte håller stämningen särskillt bra heller...och då snackar vi ändå gitarrer för 16.000:-

Sen så finns det ju ännu ett minus med floydstall...tänk paniken som kan uppstå under ett gig om du har stämt gitarren perfekt innan och glömt att ha finjusteringen vid stallet "på mitten"...vad ska man ta sig till ifall gitarren blir ostämd och det inte räcker med finjusteringen...då måste man ju öppna toplocken och krångla vilket förmodligen tar längre tid än att stämma gitarren på vanligt sätt som på en strata...men det är väl kanske bara min åsikt

Ursprungligen av toandfro:

Det beror väl på vilken musik man spelar...ett stratastall eller ett bigsbystall är ju inte gjort för göra metal-divebombs med men de duger bra för vibraton a la´ surfrock...dessutom tycker jag att de floydstall som jag testat inte håller stämningen särskillt bra heller...och då snackar vi ändå gitarrer för 16.000:-

Sen så finns det ju ännu ett minus med floydstall...tänk paniken som kan uppstå under ett gig om du har stämt gitarren perfekt innan och glömt att ha finjusteringen vid stallet "på mitten"...vad ska man ta sig till ifall gitarren blir ostämd och det inte räcker med finjusteringen...då måste man ju öppna toplocken och krångla vilket förmodligen tar längre tid än att stämma gitarren på vanligt sätt som på en strata...men det är väl kanske bara min åsikt

Det är dock inte bara metal som stil som avgör stallvalet. Själv så spelar jag inte metal och har ändå stor nytta av stalltypen. Din kommentar kring kostnaden på gitarren och stallet är just det jag menar med serieproducerade instrument, vilka inte alltid har lika bra grejor som de kostar mycket så att säga. Det är inte rakt igenom bra på något serieproducerat instrument oavsett hårdvaran. Strator gjorda fel år och på fel dag är hopplösa att ha att göra med. likaså en Les Paul.

Sedan vad gäller gigpaniken så gör man kanske bara det misstaget en gång men aldrig igen antar jag.

Det som dock är Floyd stallets stora minus är, om det svävar fritt dvs, om en sträng går av så har du en mycket intressant stämning som resultat. Det är bara att byta gitarr snabbt under låten och spela vidare, något som inte blir lika dramatiskt med en annan konstruktion.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-17 12:58

Vad KnickeDicken snackar om är: http://www.aresguitar.se/

Nej det finns ju säkert gitarrer med floydstall som funkar perfekt...men om det nu är första generationen floydstall som är dom bästa och det har ju tillverkats en och annan gitarr med floydrose sedan den tiden...varför kan man inte tillverka likadana stall nu för tiden då?

1
Bevaka tråden