Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ofta räknas Googles PageRank ut?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2007-10-13 23:50

Jag la upp en ny webbsida för en dryg månad sen, och konstaterade nyss att den låg bra till (överst på ett t.ex.) på ett antal rimliga sökord. Men däremot så hade den ingen PageRank ännu. Hur lång tid tar det innan en sida får sin PageRank, och hur ofta uppdateras den sen? Finns det några ungefärliga uppgifter?

En liten bonusfråga: Jag vet att Google är väldigt hemliga med exakt vad som påverkar PageRank och hur den räknas ut. Men finns det någon lista på ungefär vad som krävs för respektive nivå? Inte detaljerad alltså, utan lite mer övergripande.

Alla sidor som jag har gjort har 3/10. Jag har aldrig kommit över 3 vad jag vet. Inte för att det spelar så stor roll för min del, men det är lite störigt. Hade varit kul att veta varför 3 är en magisk gräns.

Varje Pagerank nivå är exponentiell vilket gör att varje nivå kräver en hel del inlänkar. Försök få inlänkar från sajter med PR5 eller mer så ska du se att dina sidor ökar i relevans.

Jag tror att Google ser över PR löpande men min praktiska erfarenhet är att det tar en jäkla tid för den att höja nivåerna - vi snackar om veckor och månader.

Det sägs väl också att pagerank i sig inte är lika viktigt nu som för ett eller ett par år sedan.
Min sajt sänktes från 5 till 4 i slutet av 2006 (har dock fortfarande ingen aning varför), men jag har aldrig fått så mycket trafik från google som i år.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-10-15 10:31
Ursprungligen av hallgren:

Det sägs väl också att pagerank i sig inte är lika viktigt nu som för ett eller ett par år sedan.
Min sajt sänktes från 5 till 4 i slutet av 2006 (har dock fortfarande ingen aning varför), men jag har aldrig fått så mycket trafik från google som i år.

Det beror på vem du frågar, verkar det som... http://www.99.se/soekmotorer/216233-99-har-pagerank-5-igen-det-ger-resultat.html

Det där kan förstås vara olika beroende på hur man får sin trafik, om man är beroende av höga placeringar på ett begränsat antal sökord eller om besökarna kommer via många olika sökningar.

Själv har jag fått google-trafik via ca 7000 olika sökord den senaste månaden, och då är kanske inte konkurrensen om varje enskilt ord så stor, vilket minskar betydelsen av pagerank.

1
Bevaka tråden