Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5 ”Leopard” kommer den 26 oktober

Tråden skapades och har fått 345 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2007-10-26 11:08

Detta har Jesper nu påpekat minst 3 gånger, Skojar lite med dig Jeppe!

7 timmar kvar gott folk!! Förstår ni eller? Ett nytt OS X.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Är det ingen som orkar söka innan de ställer en fråga? Den frågan är besvarad hur många gånger som helst - den finns t.o.m besvarad tidigare i den här tråden (se sid 7)!

Har fångat Leoparden, helgen är räddad

Tjoho!
Fick precis Leopard (förbeställd på AppleStore). Budfirman bryr sig tydligen inte om Apples releasetid.

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2007-10-26 11:33

Grattis!

Ursprungligen av Artrithr:

Tjoho!
Fick precis Leopard (förbeställd på AppleStore). Budfirman bryr sig tydligen inte om Apples releasetid.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-26 11:37

Och mitt är ute för leverans, som alla andras säkerligen. Fan - en trevlig natt stundar då jag kommer hem. Gud vad jag längtar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-26 12:00

Fick min redan i onsdags. Lite dåligt att leveranserna skeppas ut för tidigt. Jag är dock glad för jag har kört en riktig licens på 10.5an sedan i onsdags

Tror ni att det kommer vara tryck på InLife-butikerna? Har förbeställt så jag förutsätter att min kopia ligger undanlagd... men blev lite osäker när jag fick beskedet att jag kunde gå till vilken affär som helst.

Vilken tror ni det kommer bli högst tryck på; Sergel eller Sveavägen?

Är det någon annan än jag som har problem med sofware update?

Ursprungligen av EricBradley:

Är det någon annan än jag som har problem med sofware update?

Skrivs en del om det i den här tråden:
http://www.99.se/mac-os-x/227350-blir-foerst-att-fa-leopard-5.html

Nu är Leopard officiellt lanserat!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-26 18:29

nu fungerar software update igen!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-26 18:40

Åh nu måste jag sluta läsa denhär tråden.. För nu börjar ju ni snacka om hur ballt leopard är. Blir ju så avundsjuk. Själv får man snällt vänta pga diverse saker.

Vilken version har ni köpt. Enanvändarlicens eller familjepaketet?

Jag har en MBP som jag tänkt installera leopard på. sen har jag en mac mini som till 95% bara används som mediaspelare. Frågan är om jag nu behöver installera leopard på den bara för att hålla mig up to date

Hur skulle ni ha gjort?

/manne

  • Medlem
  • London
  • 2007-10-26 19:22

Gaah, jag sitter i USA och ska köpa Leopard så fort det släpps, dvs kl 18 Pacific. Så får alla hemma det först? Jaja, jag får iaf en t-shirt när jag köper min familjelicens, HA! Du Jesper, vilket språk är det på OS X? Sorry, kunde inte låta bli...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-26 22:17
Ursprungligen av jb:

Gaah, jag sitter i USA och ska köpa Leopard så fort det släpps, dvs kl 18 Pacific. Så får alla hemma det först? Jaja, jag får iaf en t-shirt när jag köper min familjelicens, HA! Du Jesper, vilket språk är det på OS X? Sorry, kunde inte låta bli...

Jag fick en t-shirt utan att köpa någonting. Kön till Apple Retail i Southampton var imponerande. Vi blev bjudna på dricka och godis.

Skippade mitt favoritprogram (Stargate) för att åka till Postero och köpa en licens så tidigt som möjligt. Inte fullt så extremt som killen i Jönköping som lämnade sina gäster hemma för att vara först i kön, kanske, men känner man mig så vet man nästan hur stort det är!

Problemet är att jag inte kan installera det förrän på måndag. Det är nämligen inte förräns då som min nya disk kommer (Samsung 250GB). Har en gammal USB-disk, men det verkar inte gå att installera på en sådan. Hade för mig att Intel-macar kunde startas upp från en USB-disk. VILL JU LEKA MED LEOPARD, JU!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-26 19:35
Ursprungligen av ztaafen:

Skippade mitt favoritprogram (Stargate) för att åka till Postero och köpa en licens så tidigt som möjligt. Inte fullt så extremt som killen i Jönköping som lämnade sina gäster hemma för att vara först i kön, kanske, men känner man mig så vet man nästan hur stort det är!

Problemet är att jag inte kan installera det förrän på måndag. Det är nämligen inte förräns då som min nya disk kommer (Samsung 250GB). Har en gammal USB-disk, men det verkar inte gå att installera på en sådan. Hade för mig att Intel-macar kunde startas upp från en USB-disk. VILL JU LEKA MED LEOPARD, JU!

fast vad stoppar det dig att installera? du bootar från dvdn och ja intel-macar går att boota från en usb disk, men vad ska du med disken till när du har dvdn?

Jag vill inte uppgradera systemet som jag har på disken som sitter i datorn nu. USB-disken kommer inte upp i listan över diskar tillgängliga att installera Leopard på.

Har startat en separat tråd om detta. http://www.99.se/mac-os-x/227642-installera-leopard-pa-usb-disk.html#post1380554

Leker, leker och åter leker. Nä nu ska jag kolla timemachine och se om jag ska gå tillbaka och återskapa något.... he he he

Sitter och kelar med min nya katt nu

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-27 01:16

aah kan inte hålla mig ifrån tråden. Hur går det för er? Nöjda än så länge?

jag skall egentligen inte uttala mig ännu för jag har inte jobbat med den nya katten så mycket...men är tveksam till den nya dockan med spegeleffekt, är det "bättre"? stacks är lite trevligt...coverflow är också trevligt, men jag är van att använda column-view. gillar ikonen för folder bättre i tiger. men - det lär väl ändra sig...

Ursprungligen av beccu:

aah kan inte hålla mig ifrån tråden. Hur går det för er? Nöjda än så länge?

Leopard är trevligt men inte revolutionerande, snarare som någon amerikan sa, evolutionerande, en bra fortsättning på OS X! Inte hunnit glo på Time Machine ännu, det mesta andra av de stora nyheterna.

Är det möjligt att via nån inställning få bort den där irriterande transparensen i menyraden?

Ursprungligen av Converge:

Är det möjligt att via nån inställning få bort den där irriterande transparensen i menyraden?

Jag undrar också hur man får bort transparensen. Någon som vet?

Edit: hittade den här
http://eternalstorms.at/utilities/opaquemenubar/page52/page52.html

Verkar vara fler på Apple discussions som tycker liknande
http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1196171

Senast redigerat 2007-10-29 00:36

verkligen dåligt att mappar i dockan bara kan visas som "rutnät" och "solfjäder"...vad hände med mapparna som jag la dit och kunde "bläddra mig ner i"? om jag har en mapp i en mapp så öppnas ju finder? och det vill man ju inte alltid...

Är det bara jag som fattat hur bra Quickview egentligen är eller?
.doc, .xls, .pdf skitsamma! Du kan kolla skiten hur snabbt som helst i operativet!!

För att inte tala om hur gött det är att slippa att dra upp iTunes så fort en polare skickar senaste låten han gjort. Bara att trycka på 'space' o lyssna lite. Inget tjafs med nåt helt enkelt.

Fuck Time Machine säger jag bara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-28 00:18
Ursprungligen av Fredrik_s:

Fuck Time Machine säger jag bara.

Varför frågar jag bara?

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Varför frågar jag bara?

Vänligen, Ylan

Okej, Time Machine är jäkligt bra.
Men jag själv sitter inte på en extra HD så för mig är det inte Time Machine som gör Leopard najs. (Som verkar vara stora trumman som Apple slår på).

Det är främst nya Findern (som tyvärr är fortfarande seg i speciellt programmappen) med Quickview och - det trodde jag aldrig innan jag testade det - Coverflow!

Ursprungligen av Fredrik_s:

Fuck Time Machine säger jag bara.

Ursprungligen av Fredrik_s:

Okej, Time Machine är jäkligt bra.

Snygg 180-gradersomvändning på en dryg kvart. O:-)

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Snygg 180-gradersomvändning på en dryg kvart. O:-)

Hehe det är la gött?

Bevaka tråden