Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om buggar i Leopard

Tråden skapades och har fått 399 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Egentligen så borde man ju inte skriva i den här tråden om man inte har installerat från scratch. Inte om vi skall redovisa buggar i 10.5 iallafall...:p
Jag körde uppdateringen mest för att se om det gick, jag skall göra en ny i morgon (från scratch) och se om det löser vissa problem.

När min MacBook Pro 17 2,4 har varit i vila (stängt locket) så tar det 30-45 sekunder innan den vaknar. Ocn när den väl vaknar så rör sej muspilen ryckigt, som när man körde en tung nätverkshantering i OS9:p
Den slutar inte att rycka förrän efter en omstart, mycket irriterande.

Om jag kollar Aktivitetsmonitorn så är det två saker som snurrar mer än innan, "Windowsserver" och nånting som heter "find"

Ursprungligen av jonas.larsson:

När man ska "mata ut" en skivavbild till vänster i finderfönstret, så när man klickat på den lilla "eject" knappen så stängs hela finder fönstret ner. Störande!

Det är ju likadant i Tiger, eller?

Jag vet inte om det är en bug eller mig det är fel på men jag råkade ut för följande problem.

1. Tog backup i 10.4.10 med Backup.app som ingår i .mac.
2. Installerade Leopard med Radera och Installera
3. Återställde backupen med Backup.app 3.1.2

Informationen från Adressbok och iCal syns inte i Leopard....

Imorgon ska jag installera 10.4 på en extern hårddisk, återställa iCal och Adressbok och sen uppdatera till Leopard och se om det funkar där. Gör det det så borde jag kunna återställa adressbok och kalendrar i Leopard på interna disken,

Jag har fått problem med mappar i dockan. Klickar jag på saker som ska öppnas i Finder (mappar, "Visa i Finder"-knappen samt Papperskorgen) öppnas de inte. Det fungerade innan, det kanske har att göra med att jag körde "defaults write com.apple.dock no-glass -boolean YES; killall Dock"?
---
Tillägg: En omstart fixade biffen!

Senast redigerat 2007-10-27 06:05

Jag har en enorm bugg! Jag kan inte slänga något utan att den här rutan dyker upp (liknande ruta som om jag skulle ta bort något från en server men detta är min egen interna hårddisk). Ofta går det inte att radera något ändå.

Jag trodde först det hade med indexeringen att göra men det är lika dant nu när indexeringen är klar. HJÄLP!

Jag starta om så blev jag av med det problemet...

...men fick genast ett nytt! Den här rutan dyker upp och kommer bara tillbaka om jag trycker på Quit. Inget annat program än finder är igång...

Uppdate:
misstänker att detta hade med FMenu (facebook plugin) att göra. Den funkar i vilket fall inte på Leopard.

Senast redigerat 2007-10-27 08:49
Ursprungligen av thistle:

Uppdate:
misstänker att detta hade med FMenu (facebook plugin) att göra. Den funkar i vilket fall inte på Leopard.

FMenu funkar för mig.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-10-27 09:10

Jaha, än så länge mest småsaker. Skönt. Då behöver jag inte vänta till 10.5.1 med ett köp. Men jag hoppas att de fixar dessa irriterande buggar snart. Det som stör mig mest är att det står "hårddiska".

Löste mina "problem" tidigare i denna tråd genom att blåsa hela skiten, dvs installera om Leopard från scratch. HIttills har jag inte stött på något som stör mig. Jo en grej, jag kör med Perian installerat och den kan inte spela divx filmer som har tillhörande sub-fil i front row. QuickTime kan spela samma fil med sub om man drar igång den i finder. Hoppas på ett fix här snart.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-10-27 09:50

Att köra uppdatering har _Alltid_ inneburit en massa problem. Kör antingen Archive and install eller clean install...

Så ni som har kört uppgrade, ni kommer förmodligen ha en massa konstiga buggar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-27 12:34
Ursprungligen av badmojo:

Att köra uppdatering har _Alltid_ inneburit en massa problem. Kör antingen Archive and install eller clean install...

Så ni som har kört uppgrade, ni kommer förmodligen ha en massa konstiga buggar...

Ja, så är det _alltid_. Förstår inte varför Apple har det valet med. Det skapar ju bara massor med dålig PR när folk med en miljard haxies ska uppdatera och allt skiter sig.

Vem gnäller och skäller de på? Inte sig själva eller de som fulhackat ihop något, de skyller på Apple.

Nu räknar jag såklart med två eller tre som säger att de alltid valt uppgradering och det aldrig varit några problem. Fint, men så är inte verkligheten.

Nu går jag och köper Leopard istället för att sitta här.

Videor visas inte längre och går inte heller att lägga till i mitt lilla iTunes trots att de funkar fint i Front Row och QT-Player.

Kanske inte direkt en bugg men var har SMS från Adressboken försvunnit?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-27 12:18

Jag kan inte längre skifta mellan fönster med kommando+>. Jag körde bara uppdateringen (som jag brukar göra). Måste man verkligen ge sig på att installera om allt...?:(

Ursprungligen av benjamin.palsson:

Kanske inte direkt en bugg men var har SMS från Adressboken försvunnit?

Ja var har den försvunnit och var är blåtandsknappen för adressboken?

Jag har feta problem med att köra engelska i systemet (vilket jag vill) och ha svensk tangentbordsuppsättning. Efter ett tag (?) så slutar cmd< fungerar för att bläddra mellan fönster och det blir cmd` vilket inte är det lättaste kommando att göra plus att det då bara fungerar i Finder. Kan heller inte mappa upp cmd alt 8 och cmd alt 9 för back/forward med SteerMouse (som just släpptes i Leopard-version). Detta funkade utmärkt i Tiger. Crap!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-27 12:40

Aj då acke, det låter ju inte bra. Själv hade jag tänkt att köra uppdatering, men går det illa så kan man ju alltid köra en clean install. Kör inga haxies av något slag så jag hoppas på det bästa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-27 17:18
Ursprungligen av Jogin:

Aj då acke, det låter ju inte bra. Själv hade jag tänkt att köra uppdatering, men går det illa så kan man ju alltid köra en clean install. Kör inga haxies av något slag så jag hoppas på det bästa.

Säger ju så klart inte att det jag skriver är 100% men jag tror det ligger nära sanningen.

Jag har alltid kört "Uppdatering" och har inte haft större problem på alla mina burkar. Men det enda fel jag stött på nu är att minimera, maximera och stäng fönster ikonerna är inte färgade på min MBP. Annars fungerar allt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-27 13:14

Jag har kört med "Installera och arkivera" (eller om det är tvärtom) på en maskin och "Uppdatera" på en annan.
Båda fungerar som dom ska.
På den förstnämnda har jag all mail, jag fick flytta tillbaka in- och utmapparna manuellt.
Jag tror att man ska låta grejena stå ett tag efter installation eller uppdatering så indexering och sånt blir klart. Annars kan det bli en skakig upplevelse.
Tyckte mig kunna märka det, i alla fall.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2007-10-27 13:36

Vet inte om det är en bugg, men tidigare kunde man köra ut ljudet genom airport express från Frontrow, skitirriterande att inte längre kunna göra det!
Sen tycker jag att det börjar bli lite windowskletigt grännsitt, tycker inte om de där mörka fönstren. Docken tycker jag däremot är helt ok.

Sitter och leker med nya leopard.. Funkar kanon! sitter på en iMac G5 rev. a 1.25 ram, och allt är så jävla mkt snabbare. Även under spotlight indexeringen som håller på nu. Gjorde en arkiv-installera. Grymt med frontrow, dock så är 2.0 så mkt fulare ju, vill ha den gamla. kanske går att skinna om sen. Dockan.. Får se om man vänjer sig, tycker iofs det blir snyggare med nytt skin.

En fråga, jag har ingen genomskilig meny? har en i brushed metal, som iofs e rätt snygg, men trodde det skulle vara genomskiligt? Finns det nåt sätt att få det, så jag kan ta bort det sen igen?

Jag har ett problem som jag inte kan lösa. Jag vet inte om det är en bugg eller om det ska vara så, hur som helst; över till problemet.

Jag använder 2D-dockan och har den på högerkanten. Allt är frid och fröjd förutom med stackarna (travarna), som alltid visas i ett rutnät och inte går att ändra till solfjäder. Jag har provat lite och kommit fram till att man bara kan välja solfjäder om dockan ligger i underkanten.

Någon som har tips? Jag gillade verkligen solfjädergrejen!

Ursprungligen av Calleponken:

Jag har ett problem som jag inte kan lösa. Jag vet inte om det är en bugg eller om det ska vara så, hur som helst; över till problemet.

Jag använder 2D-dockan och har den på högerkanten. Allt är frid och fröjd förutom med stackarna (travarna), som alltid visas i ett rutnät och inte går att ändra till solfjäder. Jag har provat lite och kommit fram till att man bara kan välja solfjäder om dockan ligger i underkanten.

Någon som har tips? Jag gillade verkligen solfjädergrejen!

Vad jag vet, just nu, så finns det ingen lösning på det.
Har läst i andra forum, om folk som frågar samma sak.
Men ge det någon/några veckor,så har säkert nån kommit på en lösning!

Ursprungligen av elinpelin:

Vad jag vet, just nu, så finns det ingen lösning på det.
Har läst i andra forum, om folk som frågar samma sak.
Men ge det någon/några veckor,så har säkert nån kommit på en lösning!

Tack för svaret! Vi får hoppas att det kommer en uppdatering som löser detta och andras problem snart!

Ursprungligen av Calleponken:

Tack för svaret! Vi får hoppas att det kommer en uppdatering som löser detta och andras problem snart!

http://homepage.mac.com/mdsw/md%20softworks.html
Har inte testat själv, men kanske kan vara något för dig. (& många andra).
Syftar då på programet som heter LeoColorBar , högst upp på sidan.

Edit: hittade även denna sida http://www.eternalstorms.at/utilities/opaquemenubar/index.html
i en annan tråd , i detta forum. ( Ifall nån nu skulle ha missat den. )

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-10-27 18:56

För mig spelas inget ljud när jag får ett nytt mail i Mail.

Jag irriterar mig något enormt på att mappar envisas med att öppnas i ikonvy när jag stängt dem i listvy. Jag V-I-L-L ha mitt innehåll sorterat i listvy!

In- och utzoomning (med +/--knapparna) av bilder och dokument i Förhandsvisning.app är ena stunden mjuk och följsam, andra stunden hård och direkt. Någon som förstår vad jag menar?

EDIT: Vidare undersökning pekar mot att PDF-filer zoomas "hårt och direkt" medan bilder zoomas "mjukt och följsamt". Nåja, det är ju åtminstone konsekvent..

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-27 19:45
Ursprungligen av Snabeldrake:

Jag irriterar mig något enormt på att mappar envisas med att öppnas i ikonvy när jag stängt dem i listvy. Jag V-I-L-L ha mitt innehåll sorterat i listvy!

Jisses! Har dom inte fixat detta!!!!? Herregud vad uselt...pinsamt uselt!

Bevaka tråden