Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Leopard: Inkompatibel mjukvara

Tråden skapades och har fått 120 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av rose:

Varför hänvisar du till en DN sida?? Där finns inte någon Tinker Tool vad jag kan se!! Hänvisa hellre till Tinker Tools egen hemsida!

Det gör inte du heller - då,gör jag det
http://www.macupdate.com/info.php/id/5721

10.5.1 löste problemet som jag hade med iClip (se inlägg #39 i den här tråden)

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-11-16 16:21
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

10.5.1 löste problemet som jag hade med iClip (se inlägg #39 i den här tråden)

Kanske lite sent men ändå:
Jag hade samma problem som du på en PPC iMac men inte på en Intel MB. Men nu är det som sagt fixat.

Idag märkte jag att snabbkommandon i Adobe CS inte funkar längre, kan inte ens göra klipp ut, klistra in (kommando+c, kommando+v).
Tur jag inte använder Indeign så ofta.

  • Medlem
  • 2007-10-27 23:35

Någon som har en fix för Quicktime? Vilka pluggar, hur och var?

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2007-10-27 23:55

Jo, iClip4 har jag

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-28 02:24

Ojojoj... Verkar som en hel del programvara strular i senaste OS X. Tror nästan att jag hämtar min kopia på Kullander och sedan avvaktar att installera om datorn... Det är ju en hel del av de program jag använder ofta, som buggar eller inte funkar alls. Men kissen lär bli rumsren inom kort tid.

Ursprungligen av Reisan:

Ojojoj... Verkar som en hel del programvara strular i senaste OS X. Tror nästan att jag hämtar min kopia på Kullander och sedan avvaktar att installera om datorn... Det är ju en hel del av de program jag använder ofta, som buggar eller inte funkar alls. Men kissen lär bli rumsren inom kort tid.

Jag kommer att göra samma sak. Jag ska köpa en WD Mybook Studio som backupdisk innan jag installerar. Jag har också beställt, och väntar på, 2 gig ram till Mac'en. Jag använder också väldigt mycket shareware som jag inte gärna vill förlora vid övergången varför det kan vara bra att vänta en stund.

Alldeles nyligen släppte Apple en uppdatering som berör Login och Keychain-AppleMac.se.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-28 18:52
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag kommer att göra samma sak. Jag ska köpa en WD Mybook Studio som backupdisk innan jag installerar. Jag har också beställt, och väntar på, 2 gig ram till Mac'en. Jag använder också väldigt mycket shareware som jag inte gärna vill förlora vid övergången varför det kan vara bra att vänta en stund.

Alldeles nyligen släppte Apple en uppdatering som berör Login och Keychain-AppleMac.se.

Jag har intern backupdisk och lagringsdisk, så det är bara att vänta ett litet tag, tills det kommit några uppdateringar till. Sen ska jag installera om datorn med Leopard. Dock tror jag inte att jag kan vänta så länge. Lär ju klia i fingrarna. Om det skulle vara riktigt illa och många av de program jag kör ofta, så lägger jag in Tiger på en ytterligare, seperat systemdisk så kan jag boota från den ett tag till.

Ursprungligen av Reisan:

... Om det skulle vara riktigt illa och många av de program jag kör ofta, så lägger jag in Tiger på en ytterligare, seperat systemdisk så kan jag boota från den ett tag till.

Där sa du något bra. Kanske skulle man göra så, om inte annat så åtminstone så att man fortsätta använda de program som inte uppdaterats direkt. Egentligen skulle det väl funka om jag klonade min systemdisk till en annan hårddisk alternativt placerade den på en separat partition - behöver förstås än mer hd-utrymme då. Hur funkar det att ha flera varianter av OSX på samma burk men olika diskar/partitioner ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-28 23:30
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Egentligen skulle det väl funka om jag klonade min systemdisk till en annan hårddisk alternativt placerade den på en separat partition - behöver förstås än mer hd-utrymme då. Hur funkar det att ha flera varianter av OSX på samma burk men olika diskar/partitioner ?

Jag vet inte hur det är med detta. Någon annan kan säkert bekräfta eller ge en annan lösning. Men det bör ju funka att boota från olika partitioner med andra versioner av OS X. Dock är jag säker på att det går att boota från olika hårddiskar.

Ursprungligen av Reisan:

Jag vet inte hur det är med detta. Någon annan kan säkert bekräfta eller ge en annan lösning. Men det bör ju funka att boota från olika partitioner med andra versioner av OS X. Dock är jag säker på att det går att boota från olika hårddiskar.

Visst går det. jag har Tiger, Panther och Jaguar på en och samma hårddisk, uppdelat på 3 partitioner. Har dessutom Mac OS 9.2 på Jaguarpartitionen..

Så jag kan starta från fyra olika system på min G4/400

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-29 21:15
Ursprungligen av Pocahontas:

Visst går det. jag har Tiger, Panther och Jaguar på en och samma hårddisk, uppdelat på 3 partitioner. Har dessutom Mac OS 9.2 på Jaguarpartitionen..

Så jag kan starta från fyra olika system på min G4/400

Aha, då fick vi det bekräftat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-29 22:11

Jag upptäckte att Audio Hijack Pro inte fungerar fullt ut. Det är instant hijack-funktionen som inte fungerar, vilket pajar för mitt lilla YlanDigitalTuner. (Finns att få på www.ylan.nu)

Vänligen, Ylan

Skype är riktigt skumt för mig... Programmet funkar och kraschar inte eller så, men när man ringer upp nån så är det riktigt dålig kvalité på linan. I min ände hörs massa konstigt smatter och i andra änden "hackar" ljudet så illa att personen i fråga knappt förstår vad jag säger... Hoppas stenhårt på uppdatering snart!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-29 22:29
Ursprungligen av Fredrik_s:

Skype är riktigt skumt för mig... Programmet funkar och kraschar inte eller så, men när man ringer upp nån så är det riktigt dålig kvalité på linan. I min ände hörs massa konstigt smatter och i andra änden "hackar" ljudet så illa att personen i fråga knappt förstår vad jag säger... Hoppas stenhårt på uppdatering snart!

Har det varit så länge? Åtminstone för mig har Skype en dagsform, och det kan vara riktigt kasst ibland. Ett skäl till att jag fortfarande betalar stora pengar för fast telefoni!

Vänligen, Ylan

Acrobat Reader senaste, 8.1.1 fungerar inte att installera eller starta för mig. Någon annan som har problem?

Ursprungligen av Ylan:

Har det varit så länge? Åtminstone för mig har Skype en dagsform, och det kan vara riktigt kasst ibland. Ett skäl till att jag fortfarande betalar stora pengar för fast telefoni!

Vänligen, Ylan

Nä, började iom Leopard...
Fast det verkar mer ha nåt att göra med nätverks/internetanslutningen.
Det märks inte så mycket när man surfar, men när man kör nåt som streamar t ex Skype eller WoW så tappar man anslutningen nästan hela tiden...

Ursprungligen av Ylan:

Har det varit så länge? Åtminstone för mig har Skype en dagsform, och det kan vara riktigt kasst ibland. Ett skäl till att jag fortfarande betalar stora pengar för fast telefoni!

Vänligen, Ylan

funkade för mig... uppgraderade från tiger till leo på min macbook pro, då funkade det... sen på kvällen så bytte jag intern hårddisk och installerade leo på "tom disk"... adium funkade perfekt med historiken å allt...

(ps får man vara lite stolt att man klarade å byta disk i macbook pro själv )

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-10-28 09:32

Gimp är inte nöjd med X11. Får följande felmeddelande:

Programmet gimp-2.2 har oväntat avslutats.

Library not loaded: /usr/X11/lib/libfontconfig.1.dylib
Referenced from: /usr/X11/lib/libXft.2.dylib
Reason: incompatible library version: libXft.2.dyöib requires version 3.0.0 or later, but libfontconfig.1.dylib provides version 2.0.0

Jag använder en PowerMac G4 MDD
HAr försökt att ominstallera X11 men det hjälper ej.

Onyx uppdaterades nyss i en betaversion för 10.5.
Att ni inte ska använda vare sig Diskwarrior 4 eller Tech Tool Pro 4 i Leopard känner ni väl redan till. Hur det är med Tech Tool De Luxe som medföljer AppleCare har jag inte fått nys om än, men jag avråder från att testa..

Källa:
http://www.macfixit.com/

Jag verkar ha problem med X-forwarding från mina servrar med olika Linux-distros till min Macbook med 10.5. Vet inte om felet ligger i X11 eller om det är Spaces som på något vis ställer till med problem. Programmen öppnas i X11 men ritas inte upp ordentligt..

Är det någon annan som stött på liknande problem?

Kollat Swedbank och e-kort i nya Safari, inga problem.
Hur det är med e-legitimation har jag inte utfört ännu.
ATG:s nya sida fungerar också

Kollade mot Skatteverket och använde Bank-ID från Swedbank och det gick smidigt att logga in . Gott att veta inför 2008;)

Senast redigerat 2007-10-28 15:44

Kan även meddela att HPs drivrutin för Photosmart 3210 inte fungerade. Riktigt surt.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-10-28 16:45

Gimp ville inte vara med längre, samt Guitar Pro..

Funkar ej:

  • Nokia multimedia transfer

  • DoBeDo (Widget)

  • iCal Events (Widget)

och tres bredbandsdongel verkar instabil. Går att koppla upp, men tappar kontakt efter några få minuter etc.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-10-28 23:31

Macam funkar inte med Skype för mig.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-10-28 23:56

macirssi 0.8.1 vill inte starta

quicksilver beta51 och last.fm 1.3.2.13 vill inte gömma sig från docken

allt annat verkar fungera som det ska

Ursprungligen av öwall:

macirssi 0.8.1 vill inte starta

quicksilver beta51 och last.fm 1.3.2.13 vill inte gömma sig från docken

allt annat verkar fungera som det ska

du ska ladda ner beta 52(tror jag att det är) build 3813, då funkar det kanon med quicksilver!

  • Superhjälte
  • 2007-10-29 01:46

Adium vägrar att visa sig på alla skrivbord, trots att jag ställt in i Spaces att programmet ska använda alla skrivbord.

Bevaka tråden