Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt nya iMac (aug -07)'

Tråden skapades och har fått 579 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-11-01 11:10
Ursprungligen av thurfjell:

Aaargh!!! Min 24" har blivit försenad fem dagar. Så himla asjobbigt.

Jag beställde en 24'', 2.4GHz, 2GB den 17 Oktober. Den skulle ha skickats senast den 24 Oktober, men då fick jag ett mail från Apple om ändrat avsändningsdatum: Efterfrågan på den produkt du beställde har varit högre än väntat, bla bla bla och

Beräknad avsändning: 30 Oct, 2007 - 01 Nov, 2007
Beräknad leverans: 02 Nov, 2007 - 07 Nov, 2007

Fortfarande Ej skickad ännu
Nu kommer jag att avbeställa och vänta på Rev. B

Ursprungligen av capu:

Jag beställde en 24'', 2.4GHz, 2GB den 17 Oktober. Den skulle ha skickats senast den 24 Oktober, men då fick jag ett mail från Apple om ändrat avsändningsdatum: Efterfrågan på den produkt du beställde har varit högre än väntat, bla bla bla och

Beräknad avsändning: 30 Oct, 2007 - 01 Nov, 2007
Beräknad leverans: 02 Nov, 2007 - 07 Nov, 2007

Fortfarande Ej skickad ännu
Nu kommer jag att avbeställa och vänta på Rev. B

Varför i hela friden då?

  • Medlem
  • 2007-11-01 20:38
Ursprungligen av thurfjell:

Varför i hela friden då?

Avbeställa? För att jag ringde Apple och de sa att de inte trodde den skulle skickas idag. Och mycket riktigt, fick ett nytt mejl och,

Beräknad avsändning: 06 Nov, 2007 - 08 Nov, 2007
Beräknad leverans: 09 Nov, 2007 - 14 Nov, 2007

Dessutom kommer jag att renovera lägenheten under december-januari och datorn skulle bara stå i vägen. Men jag tycker att Apple kunde ha sagt från början att det skulle ta så långt tid. . 4 arbetsdagar blev 10-12.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-10-31 22:47

thurfjell, min skulle skickas den tjugonionde, men blev försenad till den första november.
Skickades idag, alltså en dag tidigare

Så med lite tur kan din skickas snabbare än du tror

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-31 23:12

Beställde en 20" 2,4 GHz med 500 gig hårddisk och trådlös mus i fredags. Ska skickas imorrn enligt Apple. Lite avundsjuk på min jobbarkompis som fick sin 24" 2,8 GHz skickad igår

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2007-11-01 09:50

YES !

Nu får jag med skriva här

Lagt beställning på en 2,8 24" iMac med lite extra lull-lull samt en Macbook Pro 15" och en iPod Nano 4 Gig.

PS. Nämde jag att jag beställde en 46" LCD från Samsung med ? ?

Så, nu har jag fått skryta av mig lite . . ha en bra dag. O:-)

  • Medlem
  • 2007-11-09 19:19

Äntligen. Min iMac lämnade Prag, CZ i onsdags morgon. Borde vara framme i Stockholm
nästa tisdag. Den hade tydligen skickats trots att det stod Förberedd för Avsändning
fram tills idag. I en hel vecka.

Visste inte att de tillverkar i Prag, eller så har den bara skickats dit från Kina. Då är den
sammanlagda transporttiden för en beställningsbyggd från Kina 11-12 dagar. Har ni
bråttom med datorn så är mitt råd att köpa standard. På tisdag är det 4 veckor sen
jag beställde.

Äh, avundas ej. 20" är helt klart tillräckligt(tm).

Ja, ja - det är ditt val... Men det verkar som om din avbeställning har mer med renoveringen än förseningen att göra. Det är trots allt inte mer än lite drygt en vecka längre leveranstid än lovat. Hoppas du blir nöjd med renoveringen och Rev. B:an!

Apple har nu skickat datorn!

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-11-02 14:26

Jag fick min ersättnings iMac igår, inga trasiga pixlar, jag är nöjd.
Ringde dem idag angående retur av den jag hade tills jag fick den nya, de visst inte ens att jag hade den.
Kunde varit en iMac rikare.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-11-02 15:52

Fick hem min iMac igår
24" 2,4 ghz
3gb ram
320gb hd + 500gb extern hd
Funkar kalas! Valde till trådlös mus, men den är en liten besvikelse tycker jag. Riktigt bra räckvidd på den men är lite seg att styra tycker jag.

släng in Usb overdrive och testa om musen funkar bättre då....

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-03 14:02

Man ser verkligen vilka som köper 20"aren och 24"aren.. Vilken är populärast? Jo.. Gissa själv. Nämen det är klart, en 24"are slår sönder allt annat, men 20"aren räcker ju gott och väl till mycket.

Sen blir man själv lite avundsjuk på vissa som beställer det värsta och sen ytterliggare en MacBook Pro liksom + en 46" tv! Haha, det är inte illa måste jag säga. Men brinner man för något så! Grattis till er alla

Ursprungligen av dayweed:

Man ser verkligen vilka som köper 20"aren och 24"aren.. Vilken är populärast? Jo.. Gissa själv. Nämen det är klart, en 24"are slår sönder allt annat, men 20"aren räcker ju gott och väl till mycket.

Sen blir man själv lite avundsjuk på vissa som beställer det värsta och sen ytterliggare en MacBook Pro liksom + en 46" tv! Haha, det är inte illa måste jag säga. Men brinner man för något så! Grattis till er alla

För min del handlade det om att prisskillnaden var såpass liten. När man ändå köper en dator för många tusen kan man lika gärna lägga de där extra pengarna för att få en mycket större skärm. Dessutom är panelen i 24" bättre än den i 20", vilket naturligtvis är en bonus

Min 24" skickades idag! var planerad tills imorrn! hihi

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-05 21:06
Ursprungligen av rosen888:

Min 24" skickades idag! var planerad tills imorrn! hihi

Min 24" var planerad till idag (5/11) men under kvällen har ordern ändrats till "08 Nov, 2007 - 12 Nov, 2007" vilket ju är surt
Hursomhelst, man blir ju lite skraj när man läser en del om alla buggar i Leopard... Det är ju visserligen 10.5.0 (förstautgåvan) men det verkar skakigt!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-11-06 09:05

Min 24", 2.8 GHz är ute för leverans. Har 4GB minne som ska in direkt.

En perfekt morgon, helt enkelt!

Fan va härligt! skulle skickats idag, och levereras på fredag..
men skickades igår och levereras imorrn!!
Så glad jag är! UPS-damen jag pratade med skrattade åt att jag var så exalterad åt att den kommer så pass tidigt!! konstigt! haha

  • Medlem
  • 2007-11-06 19:04

Jag sitter som på nålar och väntar på min nu.. Tydligen har den varit i Prag och nu håller den hus i Nuernberg

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-06 20:14

Beställde en 24" med 500 GB hårddisk genom en sk Apple Premium Reseller den 22 oktober. Nu har vi passerat den ytterst långa två-veckors gränsen, men inga tecken på liv från några leveranser än.

Skall det vara så här?

Apple är så duktiga på att informera om leveransstatus live, men den sk Premium Resellern verkar fumla i total mörker i den frågan...:(

De 5 leveransdagar som Apple prognoserar om man beställer via Apple Store, stämmer de för er som har beställt den vägen? (Jag antar att det är de dagar det tar för datorn att lämna fabriken, sen måste den transporteras givetvis)

  • Medlem
  • 2007-11-06 22:05
Ursprungligen av pichia:

De 5 leveransdagar som Apple prognoserar om man beställer via Apple Store, stämmer de för er som har beställt den vägen?

Inte för mig i alla fall. Men jag beställde via Apple Store Education. 24'', 2.4GHz, 2GB, alltså ej standard.

Beställde den 17 oktober. Var på väg att avbeställa efter det andra förseningsmailet men samtidigt som de skickade mailet så ändrades statusen till "Förberedd för avsänding". Det var för 5-6 dagar sen. Den har fortfarande inte skickats. Har ringt Apple men de vet ingenting. Värsta limbo.

Det verkar som om Apple har någon sorts problem med komponenterna - jag fick i.a.f. det till svar när jag för sjuttio-elfte pratade med Customer Relations idag i min egen lilla iMac-såpa.

För min del rör det sig om min andra utbytes-iMac (20" 2,4 GHz, 2Gb) som beställdes den 26 oktober. Som vanligt när man pratar med Apple så är alltid den första anledningen till eventuella förseningar att det rör sig om ett "specialbygge" - i det här fallet dubbelt med minne.
Dock så frågar man sig hur det kan ta så mycket längre tid bara för att dom ska stoppa i ett extra RAM-minne. Det är ju inte så att jag begärt att få datorn klädd i 24 karats bladguld...

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-11-08 21:24

Nu var det beställt, det vart en imac 24''

2.8GHz Intel Core 2 Extreme
1 GB 667 MHz DDR2 SDRAM
Trådlöst Mighty Mouse
Trådlöst tangentbord
1 TB Serial ATA-enhet

Beräknad avsändning: 13 Nov, 2007 - 15 Nov, 2007
Beräknad leverans: 22 Nov, 2007 - 27 Nov, 2007

Nu börjar jag bli lite frusterad. Jag beställde en 24" iMac den 26:e oktober - idag, två veckor senare, har informationen på Apple Order Status inte uppdaterats nämnvärt. Datorn har ännu inte fått en Assigned Carrier. När jag ringde Apple igår sade de att dator fanns i Holland, men det tror jag inte ett dugg på - om man kollar in vikten på den post jag har hos Flextronics (som tar emot leveransen och för vidare den i Europa om man har beställt mer än en dator, till exempel en iPod), ser man fort att min dator i sådana fall skulle väga 0,07 kg.

Ja, det verkar som det är total kaos. De chansar på att skicka defekta
datorer och hoppas att köparen inte ska märka något. Jag fick min 24"
skickad med en gång. Beställde 31 okt, fick den i måndags. Men den
har en skitskärm. Jag kommer få en ny senast 13 nov. De kan inte
lova att skicka en felfri apparat. De hoppas att den ska vara OK.
Jo, hoppas gör ju jag också.

Apple ska inte skriva att varor kan/ska skickas inom 3 dagar om de
inte kan leva upp till det. Pengarna försvinner direkt från kontot.
Reserveras i alla fall. Då får man väl se till att man har en produkt
att skicka och att den motsvarar specifikationer osv.

Apple borde skärpa till sig ordentligt på kvalitétsfronten. Skippa
fjantiga speedbumpar. Se till att det funkar som det ska istället -
INNAN man saluför en produkt. Det är det absolut viktigaste.
Men det här är ju bara en konsumentprodukt för 16500..

/Einar

Ursprungligen av Einar Lindgren:

total kaos.

lite överdrivet ha, ha.. mad friday

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-09 12:50
Ursprungligen av thurfjell:

Nu börjar jag bli lite frusterad. Jag beställde en 24" iMac den 26:e oktober - idag, två veckor senare, har informationen på Apple Order Status inte uppdaterats nämnvärt. Datorn har ännu inte fått en Assigned Carrier. När jag ringde Apple igår sade de att dator fanns i Holland, men det tror jag inte ett dugg på - om man kollar in vikten på den post jag har hos Flextronics (som tar emot leveransen och för vidare den i Europa om man har beställt mer än en dator, till exempel en iPod), ser man fort att min dator i sådana fall skulle väga 0,07 kg.

Jag beställde 29/10, den skeppades 7/11, beräknad leverans 16/11.
Apple-sidan med Shipment Status har ett DeliveryReferenceNumber, men inget CarrierTrackingNumber.
På Apetrack (http://www.apecode.com/appletrack/) så kan man söka på ett "tracking number" som ska börja med "80" och vara 10 siffror långt.
Precis det formatet har mitt DeliveryReferenceNumber, men det ger inget resultat på ApeTracks Tracking Status. Jag antar att jag måste invänta ett CarrierTrackingNumber (från UPS el.likn.), men man skulle ju vilja se var paketet befinner sig i världen innan dess; Asien, Holland etc.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-11-09 22:04

Japp, standard går blixtsnabbt, 3 dagar tog min!

Ursprungligen av tank77:

Japp, standard går blixtsnabbt, 3 dagar tog min!

Innebär standard att man inte väljer trådlös mus och/eller tangentbord? Funderar nämligen på att ev. köpa trådlös mus men måste man vänta dubbelt så lång tid enbart på grund av det är det väl kanske lite onödigt...

Bevaka tråden