Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden kring Leopardens nya dolda features

Tråden skapades och har fått 82 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-28 16:04

Såg detta när jag beundrade de högupplösta ikonerna i Cover Flow. Lite ball.

http://www.youtube.com/watch?v=Dvn_Ied9t4M

Senast redigerat 2007-10-28 16:20
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-28 16:48

System/Bibliotek/CoreServices/Arkivverktyg
Där kan man ställa in massor med saker som har med packning och uppackning av dokument.

Har inte hittat de inställningarna någon annanstans.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-28 17:01

System/Bibliotek/CoreService/DefaultDesktop.jpg

När du tröttnat på att ha rymden som bakgrund vid inloggningsrutan. Jag har ersatt med min standardbakgrund.

Man har alltid kunnat tömma papperskorgen med det kortkommandot. Tror tom att det fungerade i 10.3

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-29 16:29

Jag tror inte att det här fanns i Tiger. När man skall lägga till en bild till en kontakt i adressboken finns det en liten knapp som ser ut som en kameraslutare (brevid knappen för att ta en bild med iSight). Trycker man på den kan välja bland olika effekter för bilden , ungefär som i Photo Booth.

Johan

Markerar man flera filer i Findern, håller inne "alt" och Quick Look-knappen hamnar man direkt i fullskärm.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-10-29 19:34

En bra sak är att man kan styra hur man vill visa mappinnehållet i olika mappar...
Man öppnar en mapp i finder och väljer i vilket visningsläge man vill ha. Sedan väljer man "Visa visningsalternativ" i Innehållsmenyn och kryssar för rutan "Öpnna alltid i..."

Himla smidigt!!

Ny med leopard, o ganska ny med Mac.. Var kan jag lära mig om terminalen? Någon som har nåt tips, vet knappt vad det är men hör om den överallt..?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-30 14:47
Ursprungligen av wildcard:

Ny med leopard, o ganska ny med Mac.. Var kan jag lära mig om terminalen? Någon som har nåt tips, vet knappt vad det är men hör om den överallt..?

Det är en Unix-terminal; ett gränssnitt mot systemet "under" Mac OS X snygga gränssnitt. Googla om Unix om du vill lära dig mer om det. Det tar lång tid.

Ursprungligen av Jogin:

Det är en Unix-terminal; ett gränssnitt mot systemet "under" Mac OS X snygga gränssnitt. Googla om Unix om du vill lära dig mer om det. Det tar lång tid.

ok tack. Inget jag behöver kunna kanske men kan vara kul o veta vad det är… Snabb fråga dock ang. det Elin pratar om ovan: Under inställningar - inställningar finns en del lika teman, vågar inte prova utan o fråga.. Antar att det är rent utseendemässigt, men vad är det för ngt? - kort bara

Ursprungligen av wildcard:

ok tack. Inget jag behöver kunna kanske men kan vara kul o veta vad det är… Snabb fråga dock ang. det Elin pratar om ovan: Under inställningar - inställningar finns en del lika teman, vågar inte prova utan o fråga.. Antar att det är rent utseendemässigt, men vad är det för ngt? - kort bara

Man ändrar utseendet på terminalfönstret.

Hej,
Har installerat Leopard på en första burk på jobbet, är det någon mer än jag som upplever att nätverket inte fungerar optimalt. Jag vill kunna klicka på symbolen för nätverk i sidomenyn så att jag kan surfa hela det interna nätverket och ansluta vilken server/fileshare som helst. Det går inte - jag ser nätverket men kan inte ansluta till något, det händer ingenting.

Använder jag "Gå - anslut till server" med protkoll och IP (afp://xxx.xxx.xx.xx/share) så går det, iallafall med SMB och AFP, fast jag skulle föredragit CIFS såklart.

//Matthias

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-10-30 15:59

Vill bara tipsa om att byta ut det lila norrskenet mot det blå i server versionen. Mycket snyggare och trevligare.

wildcard och 99macMatthias, den här tråden handar om dolda eller hittills inte så kända funktioner i Leopard. Har ni generella frågor om Leopard så sök efter trådar om samma sak eller starta nya trådar, men fråga inte i denna tråd.

Ingen dold feature, men kanske ny?

Fanns den automatiska identifieringen av kontoinställningar i Mail innan?
Jag fixade precis till POP-hantering på mitt gmail-konto och det enda jag behövde göra var att skriva in mejladressen och lösenordet. Inget pillande med servrar eller portnummer!

Jag har ställt in x antal e-postkonton i Tiger, men jag kan inte minnas att den funktionen fanns där då? Hur som helst, nytt eller inte så är det jäkligt smidigt och så där macigt småimponerande

En tuff funktion i "Överblick" är om man markerar t ex flera bilder och trycker på space så kan man välja indexark och se alla bilderna.

Däremot så syns inte mina delade platser i finderfönstrets vänstersida. De fanns där förrut men har försvunnit.
Nu måste jag gå via datorsymbolen för att hitta dem.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-11-03 09:25

Rättstavningen i Safari när man gör inlägg är underbar. Kan ställas in för det språk man önskar. Förr använde jag Excalibur för detta.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-03 09:35
Ursprungligen av rose:

Rättstavningen i Safari när man gör inlägg är underbar. Kan ställas in för det språk man önskar. Förr använde jag Excalibur för detta.

Rättstavningen fanns redan från början, den finns även i Mail, med flera apps.

Ny funktion under Bluetoth, jag kan plötsligt utan några extra tillägg bläddra och lägga in filer direkt i min M600i

Men synka med den går inte

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-11-04 18:04
Ursprungligen av Konrad:

Rättstavningen fanns redan från början, den finns även i Mail, med flera apps.

I ordbehandlingsprogram och mail ja men i Safari fanns det inte i Panterversionen!!!!

Ursprungligen av rose:

I ordbehandlingsprogram och mail ja men i Safari fanns det inte i Panterversionen!!!!

Kanske inte i Panther, men i Tiger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-05 09:42

Systeminställningar> Konton. Högerklicka på en användare i listan, välj avancerade inställningar... Nu kan du ställa in användar-ID, kortnamn, hemmapp osv.

Två saker jag undrar över är vad Alias är och hur pass bra datorn ändrar kortnamnet.

Bevaka tråden