Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-25 01:55

Koolt, men det är ju förvisso funderbart om det är en förbättring, för att snöa in på F lite. Borde ju vara något som användaren själv kan välja, men så är det ju en (ny) vanesak annars.

Ok, vem ska vara myth buster kring midi-timingen då?

Jag har för mig att Logics automatisering är sampleexakt, men timingen är midibaserad. Så all automatisering som ligger på samma punkt hamnar på samma sample, däremot kan man inte gå in på samplenivå och automatisera. (Men jag kan ha fel, det var ganska länge sedan jag använde Logic sist.)

Och det låter definitivt som utjämningen kan ha något med saken att göra i det här fallet. Kan tänka mig att det ligger en del utjämning i bakgrunden på tex volymautomatisering, för att man ska slippa klick i ljudet.

Men angående Waveterms svajiga midiklocka så skulle man ju behöva testa med något annat program för att avgöra om det är Logics fel.

Fast det låter helt osannolikt att en modern sequencer som Logic inte skulle kunna spotta ur sig en jämn midiklocka. Det är ju inte en direkt obskyr funktion, så jag skulle gissa på midiinterfacet, någon galen inställning eller något annat som stör midiströmmen.

Ursprungligen av false messiah:

Och det låter definitivt som utjämningen kan ha något med saken att göra i det här fallet. Kan tänka mig att det ligger en del utjämning i bakgrunden på tex volymautomatisering, för att man ska slippa klick i ljudet.

ja vid närmare eftertanke så går det ju helt i linje med apples nu-ska-vi-hjälpa-dig-att-slippa-tänka utformning av program. lite trist bara att de valde 10ms, ganska saftig siffra, klart hörbar.

Prova logic tillsammans med en AMT 8 så blir det kanske bättre. Som jag har förstått det med Emagics midihårdvara så använder dom ett egenutvecklat protokol för att föra över informationen till hårdvaran just för att slippa ifrån konstigheter. Active Midi Transmission (AMT).
Jam har ett inne i Stockholm för en tusing. Skulle gärna köpa det själv men har ju ingen mac eller Logic längre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-25 12:40

Intressant och något mer nyanserat debat om Logics timing på Big Blue.

På Gearslutz så låter det så här: På Gearslutz forum låter det så här

Diskutionen verkar gälla att det är hanteringen via USB som ställer till det en del. En använder en stealhport och ett äldre midiinterface för att få bättre timing.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-25 12:46

Läser man mer i Gearslutz inläggen så verkar det som att det är Midi Clock som är struligt med, Midi internt är en annan fråga . . eller . . ?

Intressant vore det om någon av er som har kvar sin externa beatboxes och gör ett experiment. Midi Clock ut till Beatbox samt miditoner ut med en i Logic programerad beat till en extern trummodul samt en intern trummodul med samma beat som den externa för koll.
Någon som har lust?

Intressant, och rätt oroväckande. Nog för att MIDI är ett gammalt protokoll och nog för att Apple inte brukar bry sig särskilt mycket om bakåtkompabilitet, men MIDI är ju ändå hyggligt vanligt än så länge.

Men det verkar som vissa har problem och andra inte, så jag gissar att det handlar om en kombination av orsaker, inte minst någon slags uppfuckning av miditiming i Logic 7.

Jag kör Logic Pro 7.1 på min iMac G5 genom en Emagic AMT8 och kan intyga att Logic konsekvent skickar ut midiklocka för tidigt. Otrotligt enerverande, särskilt som det finns en delay-parameter för midiclock som bara går åt andra hållet, dvs man kan kompensera om klockan är försen men inte tvärtom. Sen får man sitta och finjustera starten i audiofilerna i efterhand för att ettan ska hamna där den ska. Detta problem hade jag inte med Logic 5 på PC förr i tiden.

Hur tajt Logic + AMT8 är på att skicka ut midinoter kan jag inte uttala mig om, använder mest midiklockan för att synka mina analogsequencers och trummaskiner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-05 20:41
Ursprungligen av longforparade:

Jag kör Logic Pro 7.1 på min iMac G5 genom en Emagic AMT8 och kan intyga att Logic konsekvent skickar ut midiklocka för tidigt. Otrotligt enerverande, särskilt som det finns en delay-parameter för midiclock som bara går åt andra hållet, dvs man kan kompensera om klockan är försen men inte tvärtom. Sen får man sitta och finjustera starten i audiofilerna i efterhand för att ettan ska hamna där den ska. Detta problem hade jag inte med Logic 5 på PC förr i tiden.

Hur tajt Logic + AMT8 är på att skicka ut midinoter kan jag inte uttala mig om, använder mest midiklockan för att synka mina analogsequencers och trummaskiner.

Har du provat att sätta ett kort delay på midisignalen. Inställningen finns bland övriga midiinställningar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-01 08:55

Det jag gjorde för att minimera mina problem med otajt midi var att bara skicka ut midiklocka till endast en port sen kopplade jag dom instrumenten som behövde klockan på en och samma midi slinga. Det blev betydligt bättre efter det här, sen om det är logics fel (express 7.1), allmänt prestanda problem (iMac G5) eller något fel på mitt midi-usb interface (midiman 4x4) låter jag vara osagt just nu. Jag kommer snart införskaffa ett betydligt bättre midi interface så förhoppningsvis försvinner problemen därmed.

  • Medlem
  • 2007-11-02 12:22

ja det där problemet har jag med. Sitter på en g5:a med logic pro och ett motu 828 mk11 kort...och jag har försökt justera midisignalen med ett delay men får inte till det exakt..med resultatet att jag alltid måste klippa mina inspelade audiofiler + att det är omöjligt att spela in midi syncad arpeggiator från min nord lead 2 jag är inte ute efter att diskutera huruvida logic har dålig midisync eller inte däremot skulle jag väldigt tacksamt ta emot tips på hur jag kan få min midi att synca (och helst utan att behöva köpa ett extra midi interface eftersom jag fått för mig att 828:ns borde räcka)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-02 17:47

PowerMac 7200/90, 90 Mhz, Logic, MIDI, 1997.

http://trig.com/bitley/media/song/17690

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-08 12:47

Sen jag skaffade logic pro 8 har jag inte upplevt några problem alls förutom att man inte längre kan synca logic mot en extern midi klocka!

Bevaka tråden