Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Yamaha PSR-16 inte helt död...

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag har en ledsen Yamaha PSR-16 som brummar lite och lysdioden glimmar en aning.
Ni som kan sånt där magiskt elektroniskt - snälla, ge ett utlåtande på vad det kan vara som felar min stackars keyboard.
Bifogar en film som illustrerar keyboadens andhämtning. Den matas med 9Volt DC och rätt polaritet från en billig PSU som har en lätt 'ripple', därav brummet gissar jag.

http://www.2meter.dk/pix/psr16.3gp

kan dessvärre inte titta på filmen,
men kolla om det är någon diod som pajjat i närheten av dc-jacket.

hur långt in i kretsen har du spänning?
säkring?
ser det bränt ut någonstans på kretskortet?

Sist jag hade den isär kunde jag inte se något fysiskt fel på den, och jag har inte mätt hur mycket spänning det går ut nånstans än. Det kanske jag ska göra då?
Det finns inga säkringar i den.

Filmen jag lagt upp är ett quicktimeformat som även kan spelas i sonyericsson telefoner.

kollade på filmen nu, och det kunde jag ju lika gärna ha låtit bli, haha
den gav inte någon direkt nyttig information.

ja, jag tycker absolut att du ska mäta spänningar, och se var den försvinner.

Hehe, var den så dålig? Jag har sett tv-tekniker som fått lite halvtaskig info över telefon och sagt typ: Jahaaaa, det felet! Byt konding C75 på nätdelen och trimma pot 209 mot testbild, så funkar den igen...
Men jag återkommer med värden från ett Flukeinstrument, så ska vi se om keyboardet kanske kan väckas till liv.

1
Bevaka tråden