Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hela Adressboken och alla mail borta!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Häromdagen hängde sig mail.app. När jag startade om programmet var det helt nollställt, inga av mina mailboxar fanns kvar... Då startade jag om datorn (powerbook 1,33, OSX 10.4), varpå den typ har nollställt sig;

- Hela adressboken har tömts.
- I docken visas bara apples förval - mina inställningar är borta.
- Alla programs inställningar, t.ex. bokmärken i firefox är borta.

I mappen user/Library/Mail finns alla mappar med mina inboxnamn kvar, MEN de är tomma. Alla mail (typ 2 gig) är spårlöst försvunna. Samma med adressboken - filen AddressBook.data i mappen user/Library/Application support/Addressbook är 16k stor, jag har hundratals kontakter som är puts väck.

Det underliga är att datorn inte sagt att något är fel (förutom att mail.app hängde sig och jag fick tvångsavsluta det), jag har inte uppgraderat operativsystemet eller gjort något extra tungt med maskinen innan detta hände. Jag har kontrollerat och reparerat skivtillbehörigheter utan resultat.

Vart kan alla mail ha tagit vägen?

Vanvettigt tacksam om någon kan hjälpa till...

/nils

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-11 16:47

du har inte bytt namn på ditt användarkonto eller hemkatalog eller nåt sånt?

nix,

har inte bytt namn på nånting...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-11 18:34

Jag förstår inte om det är från disken som dina 2G mail försvunnit eller om det är från användargränssnittet. Om det är det senare så kan du importera mail från andra mail-installationer. Kolla Arkiv-menyn.

Om mail har nollställt filerna och "börjat från början" är det nog bara att leta efter backupen som gäller. Du har väl backup?

Jag bytte mail-provider till Google nyss och tog bort det gamla kontot som gick mot min förra mailprovider, utan att förstå att jag därmed också tog bort 5 års mail! Då var backuppen bra att ha. Tyvärr några dagar gammal, men mycket bättre än att bli av med allt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-11-11 20:17

Allright, ta det cool.
Navigera till mappen "Användare" i disken "Macintosh HD" [förutsätter att disken inte är omdöpt].
Kolla om Du där hittar fler mappar som innehåller användares hemkataloger.
Jag tror nämligen som pichia att Du fått en "ny" hemkatalog skapad. Finns den riktiga kvar under nytt namn kan man fixa detta.
Mer om detta kan man läsa på <http://docs.info.apple.com/article.html?artnu...>

Tack...

... tack bengtb, pichia och ulfis för inläggen! Jag har letat efter nya användare, tyvärr är jag den enda...

bengtb - Det finns kvar mappar med namnen på mina olika mailboxar (i användare/Library/Mail), men de är tomma, själva mailen har flyttats nån annanstans. Och - jag har ingen backup... Sent ska syndaren vakna. Jag har dock Gmail som smtp-server, och alla mail jag skickat och tagit emot sen bytet (ett år tillbaka) finns på gmail-kontot. Om jag inte hittar nån annan lösning får jag försöka hämta hem de olika mailboxarna från mitt gmail-servern (inboxen kan man ju ladda hem, men går det att plocka hem skickat-boxen?).

Tack i alla fall!

/nils

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-11-11 20:54
Ursprungligen av nils2000:

... tack bengtb, pichia och ulfis för inläggen! Jag har letat efter nya användare, tyvärr är jag den enda...

bengtb - Det finns kvar mappar med namnen på mina olika mailboxar (i användare/Library/Mail), men de är tomma, själva mailen har flyttats nån annanstans. Och - jag har ingen backup... Sent ska syndaren vakna. Jag har dock Gmail som smtp-server, och alla mail jag skickat och tagit emot sen bytet (ett år tillbaka) finns på gmail-kontot. Om jag inte hittar nån annan lösning får jag försöka hämta hem de olika mailboxarna från mitt gmail-servern (inboxen kan man ju ladda hem, men går det att plocka hem skickat-boxen?).

Tack i alla fall!

/nils

Byt språk på gmail till English (US) och kör IMAP istället för POP3 så slipper du fylla datorn med mail lokalt och använder mail.app bara som en klient /styrning av din gmail konto.
Bara ett tips för framtiden så lär inget liknande hända.

Nej,

jag har inte kört filevault eller nåt liknande på sistone.

Det verkar vara i mitt Användar-konto det har blivit fel. Alla inställningar jag gjort på datorn, tex skrivarinställningar, dock, exposé et. c. har blivit nollade. Men inga dokument är borta från hårddisken, förutom alla mail och adressboks-innehållet då. Så jag antar att de finns kvar nånstans, fast jag inte kan se dem.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-11-11 22:09

Har du kört FileVault eller liknande? För om filevaultdisken krashar av någon anledning kan man liknande fenomen.

1
Bevaka tråden