Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ännu ett fel på Macbooken - strömsladden

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej och hopp, jag köpte macbooken på lanserinsdatumet, allat var frid och fröjd tills julen (2006), då batteriet totaldog, kort därefter uppstod en hel del missfärgningar. Allat detta gick som tur var på garantin.
För 3 veckor sedan totaldog disken, tyvärr gick det inte att pressa varken apple eller seagate på en ny disk.
Och slutligen ikväll, en lite brand i strömsladden:
http://simonb.se/images/images/bilddump/IMG_5272.JPG

Finns det någon chans att man kan få en ny, utan att betala 800:- ?
//Simon

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-13 22:07

Det här är ju faktiskt ett välkänt fel, så Apple kan åtmisone inte förneka saken om du nu frågar. Ring dom.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-11-13 23:02
Ursprungligen av Simon Blommegård:

Och slutligen ikväll, en lite brand i strömsladden:
http://simonb.se/images/images/bilddump/IMG_5272.JPG

Min brann aldrig - den gick bara av... Så då gick jag in i laddaren och byggde om den lite grann. Inte direkt snyggt, men den fungerar igen!

Ursprungligen av frazze:

Min brann aldrig - den gick bara av... Så då gick jag in i laddaren och byggde om den lite grann. Inte direkt snyggt, men den fungerar igen!

Har tänkt tanken, men inte kommit in i den.. Hur får jag upp den?
//Simon

Ursprungligen av Simon Blommegård:

Finns det någon chans att man kan få en ny, utan att betala 800:- ?
//Simon

Bra fråga. Finns det överhuvudtaget nätkablar till bookarna under 800:-?
Flickvännen och jag hade designat ett skrivbord tillsammans med fullgoda lösningar för kablage till såväl ström, display, ljud och usb- och firewire för två macbooks och 1 stationär pc, men hela gejen föll när man upptäckte att det skulle kosta nästan 2000:- för två extra adaptrar. Man vill ju ha en i väskan och en hemma!!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-11-14 07:42

3mm polykarbonatplast. Limmad. Bågfilsblad på alla sidor. Såga i skarven på kortsidan. Jag använde mig av en bildguide gjord av en annan 99-medlem som öppnade sin (döda) Airport Express.

En bränd strömkabel skall täckas av garantin. Likadant med den trasiga hårddisken så länge du har garanti kvar på datorn. Kontakta ett Apple-servicecenter och red ut begreppen.

Ursprungligen av Mats Björnström:

En bränd strömkabel skall täckas av garantin. Likadant med den trasiga hårddisken så länge du har garanti kvar på datorn. Kontakta ett Apple-servicecenter och red ut begreppen.

Jo, men jag har ju haft den i 1,5 år nu, + ingen APP = ingen garanti kvar.
Ringde nu och fick snacka med en dansk Benjamin.. Han förstod lika mycket som jag så det fick bli engelska, fan vad dålig man är på engelska
Jag var tvungen att skicka en bild, gjorde det och han sa att han skulle ringa upp mig igen.. Känns sådär, men blir antagligen en ny i slutändan.

Senast redigerat 2007-11-14 11:49
Ursprungligen av Simon Blommegård:

Jo, men jag har ju haft den i 1,5 år nu, + ingen APP = ingen garanti kvar.
Ringde nu och fick snacka med en dansk Benjamin.. Han förstod lika mycket som jag så det fick bli engelska, fan vad dålig man är på engelska
Jag var tvungen att skicka en bild, gjorde det och han sa att han skulle ringa upp mig igen.. Känns sådär, men blir antagligen en ny i slutändan.

Konsumentköplagen ger dig rätt till 3 års reklamationsrätt. Där du som måste kunna bevisa att felet fanns där redan vid tillverkningen, och att du inte har gjort något för att orsaka felet.

Men då många verkar drabbas av detta så borde det väl vara ganska enkelt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-20 08:20
Ursprungligen av Mikael S:

Konsumentköplagen ger dig rätt till 3 års reklamationsrätt. Där du som måste kunna bevisa att felet fanns där redan vid tillverkningen, och att du inte har gjort något för att orsaka felet.

Men då många verkar drabbas av detta så borde det väl vara ganska enkelt?

Justså. Man brukaralltid få argumentera lite, de är ju rätt snåla.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-11 16:20

Min strömkabel har brunnit i ca 1 cm ifrån fästet vid transformatorn på den smalare sladden. Laddaren är 1,5 år gammal, någon som lyckats få en ny efter argumentation?

Min laddare brann i sommras, jag lämnade in den på grafit i umeå som skickade iväg den. 1 månad senare fick jag tillbaka den med kommentaren att garantin inte täcker den. Jag laackade ur och åkte iväg till et tapple service center som tog emot den, gav mig en ny och skötte reklamationen åt mig. Så det går att få ut en ny, om man får hjälp av rätt person.

1
Bevaka tråden