Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hacka Apple-TV med hjälp av Patchstick

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Japp, nu har det gått fel! HJÄLP!

Efter att jag försökt att få bild på en tjock tv så sket sig allt och jag var tvungen att återställa min atv från grunden. Patchsticken funkade bra men när jag skulle intallera Nito tv så finns den inte längre kvar i menyn över hämtningsbara filer i awkewardtv -> downloadnewplugins, vart har de tagit vägen?

Nån som kan hjälpa mig med detta?

Har försökt hacka min Apple TV med denna guiden som beskrivs ovan. Har återställt den till 1.0. Skapat en patchstick, och lyckats boota ifrån den. Det börjar rassla upp en massa text och en massa felmeddelande om att den inte hittar saker. Sedan kommer reboot nerräkningen. Den lyckas inte med det heller utan stannar med några felmeddelande och sedan är det över. När jag startar upp min Apple TV har jag fått ett meny-alt. som heter något i stil med CFBundle… Under detta ligger Awkward TV och jag kan aktivera SSH och AFP, kan även installera ATV-files. Men jag kan inte spela upp något jag lägger över. Någon som stött på något liknande? Har testa 2 ggr med samma resultat.

  • Medlem
  • 2007-11-24 21:03

Jag hade samma problem men löste det genom att använda nitoTV's Safe Update.
Efter att ha patchat ATV, börja med att installera nitoTV. För att sedan fixa rättigheterna SSH'a till den och skriv

sudo /System/Library/CoreServices/Finder.app/Contents/PlugIns/nitoTV.frappliance/
Contents/Resources/fixPerm

(allt på en rad). Därefter är det bara att lägga 2Z694-5248-45.dmg i Users/frontrow/Documents på din ATV och köra Safe Update
(som du hittar i nitoTV's inställningsmeny).

Du kan läsa mer här.

Senast redigerat 2007-11-25 22:56
Ursprungligen av Seb:

Jag hade samma problem men löste det genom att använda nitoTV's Safe Update.
Efter att ha patchat ATV, börja med att installera nitoTV. För att sedan fixa rättigheterna SSH'a till den och skriv

sudo /System/Library/CoreServices/Finder.app/Contents/PlugIns/nitoTV.frappliance/
Contents/Resources/fixPerm

(allt på en rad). Därefter är det bara att lägga 2Z694-5248-45.dmg i Users/frontrow/Documents på din ATV och köra Safe Update
(som du hittar i nitoTV's inställningsmeny).

Du kan läsa mer här.

Jag har gjort som du beskrev i ditt inlägg men när jag försöker att rätta till rättigheterna får jag bara fram detta:
-bash-2.05b$ sudo /System/Library/CoreServices/Finder.app/Contents/PlugIns/nitoTV.frappliance/

We trust you have received the usual lecture from the local System
Administrator. It usually boils down to these three things:

#1) Respect the privacy of others.
#2) Think before you type.
#3) With great power comes great responsibility.

Password:
sudo: /System/Library/CoreServices/Finder.app/Contents/PlugIns/nitoTV.frappliance/: command not found
-bash-2.05b$

Vad gör jag för fel?

  • Medlem
  • 2007-11-25 22:54
Ursprungligen av Mikael Olsson:

Jag har gjort som du beskrev i ditt inlägg men när jag försöker att rätta till rättigheterna får jag bara fram detta:
-bash-2.05b$ sudo /System/Library/CoreServices/Finder.app/Contents/PlugIns/nitoTV.frappliance/

We trust you have received the usual lecture from the local System
Administrator. It usually boils down to these three things:

#1) Respect the privacy of others.
#2) Think before you type.
#3) With great power comes great responsibility.

Password:
sudo: /System/Library/CoreServices/Finder.app/Contents/PlugIns/nitoTV.frappliance/: command not found
-bash-2.05b$

Vad gör jag för fel?

Det ser ut som att du missar "Contents/Resources/fixPerm" på slutet av raden.

Senast redigerat 2007-11-25 23:08
Ursprungligen av Seb:

Det ser ut som att du missar "Contents/Resources/fixPerm" på slutet av raden.

Japp, det gjorde jag...

Nu har jag fått in uppgraderingen också och jag har kommit åt mina HD:ar fån ATV men när jag ska spela upp dom får jag fram detta:

Invalide DVDPlayback.framework

DVDPlayback version number is too low.
The framework must come from 10.4.9 or
freater. Removing old framework...
Exiting in 3 secunds...

Först hade jag gjort en patchstick från OSX 10.4.7 men när jag fick detta meddelande, böåste jag ut ATV till fabriksåterställningen 1.0 och gjorde om patchsticket igen men då efter en uppgradering till 10.4.11 tror jag att det var men fortfarande med samma fel
Vad har jag gjort för fel denna gång?

  • Medlem
  • 2007-11-26 16:58
Ursprungligen av Mikael Olsson:

Japp, det gjorde jag...

Nu har jag fått in uppgraderingen också och jag har kommit åt mina HD:ar fån ATV men när jag ska spela upp dom får jag fram detta:

Invalide DVDPlayback.framework

DVDPlayback version number is too low.
The framework must come from 10.4.9 or
freater. Removing old framework...
Exiting in 3 secunds...

Först hade jag gjort en patchstick från OSX 10.4.7 men när jag fick detta meddelande, böåste jag ut ATV till fabriksåterställningen 1.0 och gjorde om patchsticket igen men då efter en uppgradering till 10.4.11 tror jag att det var men fortfarande med samma fel
Vad har jag gjort för fel denna gång?

Ingen aning, tyvärr. Jag lägger över filmerna till ATV'n och kolla på dem där... -> Kollade runt lite och hittade folk med samma problem som dig, tydligen ska det gå att lösa med nitoTV's Smart Installer. Det står mer i Wiki'n. Läste om det här. Någon annan kan säkert det här mycket bättre än mig, men jag tror inte du behöver patcha om den mer.

Senast redigerat 2007-11-26 17:21

Har patchat upp min AppleTV, har gjort en safe-update med NitoTV... märkte dock att det verkar inte som om den uppdaterar QuickTime-komponenterna vilket är synd då QuickTime-komponenterna innehåller buggfixar i 1.1 versionen.

Någon som har koll på om man bara kan kopiera över dessa till rätt mapp ifrån 2Z694-5248-45.dmg? Eller blir det några problem med tex rättigheter då?

äntligen!!!!

Så har jag lyckats att hacka min ATV och har nu kollat på min första DVD!

Tack till alla som med sina goda råd hjälpt mig!

Ursprungligen av Mikael Olsson:

Så har jag lyckats att hacka min ATV och har nu kollat på min första DVD!

Tack till alla som med sina goda råd hjälpt mig!

Instämmer gott med goda råd. Har också äntligen lyckats hacka den. Men som sagt var att allt är inte guld och gröna skogar om man ser till mitt svar ovan. Nu kan jag inte spela all "vanlig" film korrekt när QT-komponenterna inte uppdateras när man gör en safe-update med nitoTV.

Men annars är det inte fel att kunna spela upp nästan allt.

  • Medlem
  • 2007-11-25 11:28

Kan någon hitta information om det går att använda sig av en ATV med 1.1 installerat från fabrik? Tycker det är så himla rörigt med alla hacksidor som finns..

Ursprungligen av swek:

Kan någon hitta information om det går att använda sig av en ATV med 1.1 installerat från fabrik? Tycker det är så himla rörigt med alla hacksidor som finns..

Det är inga problem.

Hjälp!

Nu har jag gjort framsteg i “Hackandet” av min ATV…
Jag kör med OSX 10.5.1 och det fungerade ju inte så jag var tvungen att lägga ett nytt OSX 10.4.6 på en extern USB HD och då fungerade det utmärkt att göra en Patchstick
Sagt och gjort så fabriksåterställde jag min ATV till 1.0 och patchade om den med sticket och då fick jag fram CFBundle menyn men jag kunde inte heller se på det jag la in i ATV. Efter ett tag “gjorde jag bort mig” och fabriksåterställde ATV:n och uppdaterade den med den vanliga uppdateraren i ATV:n och sen patchade jag den med Patchstick…
Resultadet är att jag får fram alla menyerna som dom ska vara och jag har installerat ATVFiles och NitoTV samt aktiverat ssh och AFP men jag kan bara ansluta till den med ssh…
och jag är ingen stjärna i terminalen och jag vet inte hur man kopierar över saker från datorn till ATV via ssh!
När jag hade version 1.0 i ATV kunde jag lägga över filerna med afp i finder men efter jag installerade allt i 1.1 så hittar jag inte min ATV på nätverket… Nån som vet varför?

Ursprungligen av Mikael Olsson:

Nu har jag gjort framsteg i “Hackandet” av min ATV…
Jag kör med OSX 10.5.1 och det fungerade ju inte så jag var tvungen att lägga ett nytt OSX 10.4.6 på en extern USB HD och då fungerade det utmärkt att göra en Patchstick
Sagt och gjort så fabriksåterställde jag min ATV till 1.0 och patchade om den med sticket och då fick jag fram CFBundle menyn men jag kunde inte heller se på det jag la in i ATV. Efter ett tag “gjorde jag bort mig” och fabriksåterställde ATV:n och uppdaterade den med den vanliga uppdateraren i ATV:n och sen patchade jag den med Patchstick…
Resultadet är att jag får fram alla menyerna som dom ska vara och jag har installerat ATVFiles och NitoTV samt aktiverat ssh och AFP men jag kan bara ansluta till den med ssh…
och jag är ingen stjärna i terminalen och jag vet inte hur man kopierar över saker från datorn till ATV via ssh!
När jag hade version 1.0 i ATV kunde jag lägga över filerna med afp i finder men efter jag installerade allt i 1.1 så hittar jag inte min ATV på nätverket… Nån som vet varför?

Apple har plockat bort godsaker som SSH och AFP i 1.1, det är därför man eg. ska patcha en 1.0 och safe-uppgradera till 1.1. Men likt dig så lyckades inte jag heller att patcha min 1.0:a så jag har helt enkelt struntat i det fram tills de som kan kommer med en bättre utformad patchstick...

  • Medlem
  • 2007-11-25 19:57
Ursprungligen av Hugeman:

Apple har plockat bort godsaker som SSH och AFP i 1.1, det är därför man eg. ska patcha en 1.0 och safe-uppgradera till 1.1. Men likt dig så lyckades inte jag heller att patcha min 1.0:a så jag har helt enkelt struntat i det fram tills de som kan kommer med en bättre utformad patchstick...

Prova med nitoTV's update. Jag hade också felmeddelanden under booten, "CFbundle..." i menyn och kunde inte spela upp filmer. Safe update med nitoTV fixade biffen för mig i alla fall. Det är lätt värt att försöka då det är en stor skillnad att ha sin ATV hackad.

Ursprungligen av Seb:

Prova med nitoTV's update. Jag hade också felmeddelanden under booten, "CFbundle..." i menyn och kunde inte spela upp filmer. Safe update med nitoTV fixade biffen för mig i alla fall. Det är lätt värt att försöka då det är en stor skillnad att ha sin ATV hackad.

Somsagt kan jag inte med terminalen så någon får gärna skriva en utförlig anvisning om hur jag får 1.1 uppdateringen från min dator till ATV:n, för jag har inte lyckats med det...

  • Medlem
  • 2007-11-25 22:17
Ursprungligen av Mikael Olsson:

Somsagt kan jag inte med terminalen så någon får gärna skriva en utförlig anvisning om hur jag får 1.1 uppdateringen från min dator till ATV:n, för jag har inte lyckats med det...

För mig funkade det att lägga över filerna med AFP. Det ända som behövdes göras med ssh var att fixa rättigheterna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-30 17:53

Om man följer guiden på vagnretur kan man då spela upp xvid filmer med subtitles precis som på datorn?

Vågar inte svara på om subtitles fungerar. Har faktiskt inte provat.

Bevaka tråden