Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få med ACL vid migrering av 10.4 -> 10.5?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en server som jag installerat om systemet på, har bytt ut 10.4 mot 10.5. Jag har inte uppgraderat utan installerat allt på nytt och importerat diverse inställningar etc..

En sak som inte verkar fungera är dock ACL på utdelade filer, i Server Admin/Permissions får jag bara upp spännande hex-tal istället för användarnamnet som skall vara listat. Vanliga UNIX-users/grupper gick dock bra att få till. Går det att fixa AC-Listorna också tro?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-02 16:25

Förmodligen är det ägarens/gruppens UID, eller ACL:ens UID som anges. Och eftersom Du nyinstallerade får tillagda användare nya unika användar ID:n. Prova om Du kan förändra existerande användares UID till vad de hade i den gamla servern.

Som jag skrev så (kanske något otydligt)så fungerar UID/GID-biten, men rättigheter som är satta med ACL fungerar inte..

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-03 09:54

Ok, så användarna har samma uid/gid som tidigare?
Vad får Du för output från terminalkommandot "ls -lea <item>"?

Japp, samma uid/gid.

Där det skall stå ett namn (acl) så ser jag tex: "32591185-CC03-4375-AB56-25AD91A66642"

tex:

2: 4B7ED86B-4153-435F-917B-10DAEC086BD0 allow list,add_file,search,delete,add_subdirectory,delete_child,readattr,writeattr,readextattr,writeextattr,readsecurity,file_inherit,directory_inherit
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-03 11:25

Allright, det där ser ut som en ACL för en användare, och inte en grupp (jag saknar group: före siffrorna).
Och siffrorna är en UUID.

Om Du i Workgroup manager aktiverar att se "All records"-tab and inspector kan du för grupper/användare se dess uuid. Kolla propertyn "GeneratedUID".
Problemet förmodar jag är att Du fått nya uuid:er för både användare och grupper.

1
Bevaka tråden