Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket brummar din intel iMac - Enkät

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Inget brum alls på en 20" Alu iMac

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-23 18:03

Knäpptyst 24". Helnöjd.

  • Medlem
  • 2007-11-23 20:18

Jag tror att ett hårddiskbyte absolut kan vara en lösning! Jag har, som du kanske läst högre upp i tråden, i princip uteslutit att det skulle vara fläktarna som låter. Om du har en Western Digital-disk i din imac, som jag, så är det förmodligen exakt samma ljud vi har, eftersom det verkar vara de som låter mest.

Du kan även kolla din fläkthastighet med t.ex. istat-widgeten.

Jag har följande: CPU 1200rpm, HDD 1200rpm Optical drive 1000rpm.

De som låter verkar tydligen ha 1000rpm på optical drive, medan de tysta verkar ha 700. Intressant?!

Det är svårt det här. Men prova med att få hårddisken utbytt. Hjälper inte det, så är det väl bara att gå tillbaka igen.

Ska själv bara göra backup, så ska jag iväg till macoteket i början av nästa vecka.

Är datorn ny, kan du ju alltid använda din rätt till öppet köp, antar jag, och köpa en annan direkt efter.

  • Medlem
  • 2007-11-30 16:57

Nu har jag pratat med en tekniker på macoteket. Han menar att ljudet inte verkar onormalt för en dator eftersom, jag citerar (ungefärligt) "det är en maskin med maskindelar i, som fläktar och hårddisk, som naturligtvis låter lite". Jag tycker inte riktigt det är en rättvis bedömning.

Han hade lyssnat på datorn i butiken, där jag kunde höra bullret i bakgrunden, men kunde iaf. höra det när han hade örat 5 cm framför datorn. Själv hör jag det på ett par meters avstånd, men här pågår ju ingen affärsverksamhet.

Jag vill inte vara orättvis mot teknikern, men tycker ändå att min mac ska vara _tyst_. Han jämförde situationen med en ny bil, att en bil alltid låter. Inte elbilar, fick jag lust att säga, men jag tycker inte riktigt att hans argument håller.

Jag tycker även att han avskräckte mig lite från att få den skickad till macfixarn som tydligen är apples serviceagent i sverige, eftersom han trodde att de bara skulle konstatera samma sak, och sedan fakturera mig för besväret.

Så, nu får jag tillbaka datorn som den var när jag skickade iväg den, och det får väl gå då.
Det får bli oavbruten musiklyssning tills jag sluta störa mig på hela den här brumgrejen.

Jag är väl överkänslig.

min brummar inte alls. har en imac 24" alu

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-01 09:06

swek: Jag känner igen situationen, det var ungefär vad "min" tekniker sa också.
Jag köper inte argumentet då min PowerBook, som även har hårddisk och fläkt, är för det mesta heltyst.

Sen finns det ju andra ovan som hävdar att den egna iMacen är helt tyst. Man skulle gärna få ett tillfälle att lyssna på en sådan tyst iMac för att vara säker på att man menar samma sak med "tyst".

Efter en veckas väntetid, har jag fortfarande inte hört ett pip från teknikern som skulle byta hårddisk i min brummande iMac. Har inte haft tid att jaga på med blåslampa som man verkar behöva göra. Jag får höra av mig på måndag...

  • Medlem
  • 2007-12-02 17:44

Finns det någon som bor i uppsala som har en tyst imac kanske? Det skulle som sagt vara väldigt intressant att höra en "tyst" imac för jämförelse. Jag kan väl egentligen köpa det lilla brummet, om det nu är så att det är så de låter, vilket ju isf. är synd. Annars får man väl kanske vänta på att apple ev. erkänner problemet officiellt.

Alternativet är väl sugkoppen, och pilla lite själv. Sa någon fogskum?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-03 18:17
Ursprungligen av swek:

Finns det någon som bor i uppsala som har en tyst imac kanske?

Ha, ha. Hade precis samma tanke idag, fast i Göteborg istället:

Finns det någon som har en iMac Alu som är "knäpptyst" i Göteborg och som kan tänka sig att en annan får komma och lyssna på den?

Felet är att frågan blir lite undanskymd så här. Man borde egentligen starta en egen tråd med frågan...

Status på min iMac: (Jag behöver inte längre ange något servicenummer när jag ringer till verkstan där, de vet direkt vilken mac det gäller...) Hårddiskar i den aktuella storleken (500 MB) var restnoterade hos Apple och kommer in först en vecka senare. Det borde vara imorgon eller i övermorgon. Så man får sitta på sträcklinjen några dagar till innan man vet om ingreppet hjälper eller ej.

24' imac alu låter inte alls. lyser dock upp rummet som en strålkastare men det får man leva med.

  • Medlem
  • 2007-12-03 20:43

Min är tillbaka nu, de har inte gjort någonting åt den, eftersom "alla datorer låter en del".

Vet inte vad jag ska ta mig till riktigt, om man kanske ska gå till en annan affär som utför service åt apple, och se om dom vill göra någonting åt det.

Så länge får det väl vara då. Den är iaf. väldigt mycket tystare än datorn jag haft innan..

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-12-05 16:40

Jag har en alu iMac 24, den är inte helt tyst men så tyst så att jag blir lika förvånad varje gång jag sitter vid den. På dagen är de i princip omöjligt att höra den om den inte får jobba väldigt hårt. På natten kan man höra ett litet surr, från någon fläkt eller hddn. Men som sagt så tyst att jag trots snart två månaders användning blir förvånad.
Enda problemet är att den "tysta" HTPC:n som jag håller på att bygga numera låter som en dammsugare i jämförelse och där har det ändå gått ner en och annan krona för att den skall vara få tyst som möjligt.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2007-12-08 11:51

I onsdags fick jag min tredje iMac. Fortfarande samma resonansljud som i de andra två. Man blir lite ledsen. Dock så är skärmen helt perfekt iaf.

Orkar inte hålla på och krångla med skiten mer nu. Sånt jobb att få den utbytt. Skall ringa till Applestore och se vad de gör åt saken.

Min iMac 20" av den nya modellen låter ingenting. Den enda gången det låter om den är när man stoppar i en skiva. Annars är den knäpptyst.:)

brumm eller resonans - skillnad

läst tråden om ljud och brumm. men jag tror en del av era ljud kan vara en kombination av resonans från aluminium foten och ett "ljudledande" bord. Prova med en wettex trasa under foten på datorn. Prova även att ta tag i chassit och tryck ihopa det lite milt i kanterna.inget mer än handkraft och med omdöme...

  • Medlem
  • 2008-01-02 13:50

Min alu brummar riktigt störande!
Jag tror inte att det är jag som är finkänslig, för min mini läter en tusendel så mycket som iMac:en! Jag antar att man inte har rätt att reklamera datorn för att den låter? Eller? Så vad ska man göra för att få tyst på eländet? Är öronproppar det enda alternativet?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-01-02 14:25

En sak jag har konstanterat är att om man har en extern disk som snurrar i samma speed - 7200 - så blir det unison-resonans och "bullret" ökar 4-8 ggr. Det blir en fet ton av det hela. Jag byggde in min NAS och nu är ljudnivån klart acceptabel. Givetvis har jag dämpmaterial mellan foten och bordet också - annars svänger hela bordet och ljudet blir extremt förstärkt.

  • Medlem
  • 2008-01-02 18:40

Jag skulle mer tro att det är fläktarna som låter i min burk. Har installerat Fancontrol 2.1 och den visar att fläktarna snurrar i 2300rpm och tempen ligger normalt på ca 40 C. Man kan göra inställningar för minsta tillåtna hastighet, men den reglerar ju själv varvtalet i förhållande till tempraturen. Förslag?

min iMac är svintyst. låter ingenting. det som dock låter är min inkopplade externa 500gb elements hårddisk

Min iMac låter ingenting.

Alu, 20", 2,4GHz, 1GB RAM 320GB HDD.

Ursprungligen av OscarPalmer:

Min iMac låter ingenting.

Alu, 20", 2,4GHz, 1GB RAM 320GB HDD.

jag har samma

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-04 10:24

Min iMac 24", 2.8GHz, 4 GB, 320 GB brummar så man blir störd. Det är hdd:n. Har en extern hd som inte är perfekt synkad så ibland förstärks brummandet och ibland släcks det ut helt, typ pulserar. Ska se om man kan få den bytt. Nån som vet som större hårddiskar är tysta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-02 22:55

Alu, 20", 2.66GHz, 2GB RAM 500GB HDD

Började brumma på rätt bra för några dagar sen, har provat att reseta SMU eller vad det heter men hjälper inte. Får väl ta me burken till nån återförsäljare i värsta fall. Frågan är hur dem behandlar ett sånt här ärende. När jag fick burken (haft den i ett halvår styvt) så var den banne i mig helt ljudlös.

Min 24" alu är tyst (svagt hd-surr) i ca 5 minuter från att man startar den, sedan drar fläktarna igång på full fräs, oavsett om man använder datorn eller ej. Sedan lägger de inte av. Har resettat SMU, ger samma resultat. Väldigt irriterande.

  • Oregistrerad
  • 2009-05-17 19:10

Jag fattar inte vad ni kvider om. Oavsett om datorerna är knäpptysta eller brummar lite, så är de JÄTTETYSTA jämfört mot random peze.

då är nog min paj...

  • Oregistrerad
  • 2009-05-23 10:44

Har köpt en begagnad 1st gen Intel iMac 1st 20" som har en CPU-fläkt som sjunger på sista versen (plus lite döda pixlar som jag inte såg vid demo)... Någon som vet hur lätt det är att byta cpu-fläkt?

Bevaka tråden