Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför klaga över saknaden av 3G? EDGE funkar perfekt!

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag förstår inte alla personer som klagar över att det inte finns 3G på iPhone. Jag har nu skaffat ett abonnemang hos Telia där jag surfar med iPhone via EDGE. Det går ju hur snabbt som helst! Att ladda Aftonbladet.se tar inte lång tid överhuvudtaget, går faktist riktigt smidigt.

Provar att ladda Aftonbladet.se via min kompis handdator med 3G (någon HTC modell), och att påstå att det laddar snabbare än iPhone är en klar överdrift.

Jag vill rekommendera alla att prova EDGE med iPhone, efter det khar ni nog en annan åsikt om EDGE och 3G

Håller med! Jag tycker att det funkar alldeles ypperligt att surfa via EDGE.

Jag kör också Telia med EDGE. Funkar över förväntan tycker jag. Problemet är väl att man måste ha Telia för att det ska funka i Sverige. Skillnaden mellan vanlig 3G och EDGE är minimal, knappt märkbar i praktiken, dessutom så är EDGE snabbare uppströms. När nu apple kommer med en 3g-variant hoppas jag det blir Turbo-3G i så fall.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-12-04 14:03

Problemet är väl först och främst att endast Telias nät har EDGE och att de tar ganska bra betalt per överförd megabyte.

Sen är det också så att den teoretiska maxhastigheten hos EDGE de facto är lägre än vad som är möjligt i ett 3G-nät (tänker framförallt på turbo-3G).

Men det är ju bra att ni är nöjda.

Ursprungligen av muskorv:

Problemet är väl först och främst att endast Telias nät har EDGE och att de tar ganska bra betalt per överförd megabyte.

Sen är det också så att den teoretiska maxhastigheten hos EDGE de facto är lägre än vad som är möjligt i ett 3G-nät (tänker framförallt på turbo-3G).

Men det är ju bra att ni är nöjda.

Telia har ett paket för 99/199/299 kronor att ringa för, samt så kan man lägga till 199 kr i månanden och surfa hur mycket man vill

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-12-04 16:52
Ursprungligen av Patrik D:

Telia har ett paket för 99/199/299 kronor att ringa för, samt så kan man lägga till 199 kr i månanden och surfa hur mycket man vill

Rina för ja? Edge kostar väl 15kr/MB blir inte så mycket att surfa för om man inte använder deras tjänst så man får surfa obegränsat för 199kr. Jämfört med Tele2's tjänst som kostar 39kr för 1GB så tycker jag Telias erbjudande är riktigt dyrt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-04 16:56

Skillnad

Du glömmer att Telia har Edge och Tele2 erbjudandet är GPRS, stor skillnad i hastighet. Telias nya erbjudande är 199 och du får surfa hur mycket du vill. Inte längre bara via Surfport. De gamla 15 kr / MB finns inte längre. Nytt sedan några veckor från Telia.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-12-04 17:30
Ursprungligen av mikced:

Du glömmer att Telia har Edge och Tele2 erbjudandet är GPRS, stor skillnad i hastighet. Telias nya erbjudande är 199 och du får surfa hur mycket du vill. Inte längre bara via Surfport. De gamla 15 kr / MB finns inte längre. Nytt sedan några veckor från Telia.

GPRS enbart? Nej det är 3G men eftersom iPhonen bara stödjer GPRS så blir det ju givetvis långsammare i slutändan för oss med iPhone att använda Tele2. Dock tycker jag Telia är för dyrt.

Hur fungerar det med Telia kontantkort och Edge då?

Fungerar väl så att man får ett lågt antal MegaByte att surfa för till ett rätt högt pris och sen får man betala en rätt dyr avgift per MB efter att man surfat upp datan man betalat för?

Nu ska jag märka ord...

GPRS är inte EDGE
EGPRS heter det när det är EDGE. Jag kommer inte riktigt ihåg men jag tror att det betyder Enhanced GPRS

Ursprungligen av zightx:

GPRS enbart? Nej det är 3G men eftersom iPhonen bara stödjer GPRS så blir det ju givetvis långsammare i slutändan för oss med iPhone att använda Tele2.

Ursprungligen av mikced:

Du glömmer att Telia har Edge och Tele2 erbjudandet är GPRS, stor skillnad i hastighet. Telias nya erbjudande är 199 och du får surfa hur mycket du vill. Inte längre bara via Surfport. De gamla 15 kr / MB finns inte längre. Nytt sedan några veckor från Telia.

Har du en länk till detta erbjudande om fri surfning för 199/månad? Kan inte hitta något om detta själv, utan endast att man måste surfa via "Surfport"...
http://www.telia.se/privat/link.do?channelId=-101922&type=EDITORIAL&tabId=0&OID=214444
Jag kör tele2 idag p.g.a deras fastpris, och skulle mer än gärna byta till telia.

Senast redigerat 2007-12-05 07:39
Ursprungligen av Porcelina:

Har du en länk till detta erbjudande om fri surfning för 199/månad? Kan inte hitta något om detta själv, utan endast att man måste surfa via "Surfport"...
http://www.telia.se/privat/link.do?channelId=-101922&type=EDITORIAL&tabId=0&OID=214444
Jag kör tele2 idag p.g.a deras fastpris, och skulle mer än gärna byta till telia.

http://www.telia.se/files/teliamobilabg_priser_071122.pdf

Halleluja! Om jag tolkar det rätt. Blir att byta till telia imorgon!

Ursprungligen av Porcelina:

Halleluja! Om jag tolkar det rätt. Blir att byta till telia imorgon!

Dock såg jag nu att Tele2 sänkt priset från 169/månad till 39/månad för deras datapaket på 1000MB som jag har nu... Också positivt! Får tänka över om det är värt 160/månad extra hos telia att ha EDGE istället för GPRS...

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2007-12-05 19:48
Ursprungligen av Porcelina:

Dock såg jag nu att Tele2 sänkt priset från 169/månad till 39/månad för deras datapaket på 1000MB som jag har nu... Också positivt! Får tänka över om det är värt 160/månad extra hos telia att ha EDGE istället för GPRS...

Efter att jag har haft tele2's GPRS i en månad har jag nu tröttnat...
Bytte till Telia med EDGE och det är en himmelsk skillnad
Både på mottagning för telefonen och hastighet för data.

199:- för fri datatrafik är ju inget att bråka om, nu när man har "full fart" istället för det hemskesega GPRS som Tele2 tillhandahåller.

Finns ju även prat abonnemang från 59:-/månad hos Telia, med 59 öre/minut.

/M

Ursprungligen av iMoz:

Efter att jag har haft tele2's GPRS i en månad har jag nu tröttnat...
Bytte till Telia med EDGE och det är en himmelsk skillnad
Både på mottagning för telefonen och hastighet för data.

199:- för fri datatrafik är ju inget att bråka om, nu när man har "full fart" istället för det hemskesega GPRS som Tele2 tillhandahåller.

Finns ju även prat abonnemang från 59:-/månad hos Telia, med 59 öre/minut.

/M

Aha, haha, jag som just bestämt mig för att vänta med att byta. Jag är dock även student så kan få abonnemang från 49:-/månad och 5000 gratis sms och gratis till alla teliamobiler.... Blev lockande nu igen om det är så stor skillnad!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-12-04 15:03

Har också kalasbra erfarenhet av EDGE. Funkar klockrent att surfa på, snabbt som attan går det.

Tycker det går sjukt långsamt i jämförelse med wifi. =(

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-04 17:53

Mycket väl där...

Telia har för en gångs skull en rätt enkel prismodell. Data kostar, oavsett teknik, 20 kr/MB. Eller så kan man teckna ett datatillägg och få obegränsat* för 199 kr/månad. Detta gäller för alla abonnemang som privatpersoner kan teckna idag.

*det lär finnas en gräns på 5 GB/månad. Den som når den med EDGE förtjänar att bli 99s datakung och föräras ett pris.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-04 19:09

Jag kör Telenor EDGE och det funkar ypperligt!

APN services.telenor.se

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-12-04 19:18
Ursprungligen av hicke:

Jag kör Telenor EDGE och det funkar ypperligt!

APN services.telenor.se

Funkar fint gör det säkert, men vad kostar det egentligen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-06 09:55
Ursprungligen av zightx:

Funkar fint gör det säkert, men vad kostar det egentligen?

Jag har någon form av super-flat-rate-business-abonnemang.. För mig är det alltså ointressant.

Ursprungligen av hicke:

Jag kör Telenor EDGE och det funkar ypperligt!

APN services.telenor.se

Sen när har Telenor EDGE? dom säger själva att dom inte har det.

"- Jag förstår att du vill veta om Telenor stödjer EDGE. Vi har valt att stödja 3G istället för EDGE på grund av att 3G:s snabba hastighet."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-06 09:53
Ursprungligen av Patrik D:

Sen när har Telenor EDGE? dom säger själva att dom inte har det.

"- Jag förstår att du vill veta om Telenor stödjer EDGE. Vi har valt att stödja 3G istället för EDGE på grund av att 3G:s snabba hastighet."

Patrik, du kan ju testa istället för att ifrågasätta. Då ser du att det lirar.

Ursprungligen av hicke:

Patrik, du kan ju testa istället för att ifrågasätta. Då ser du att det lirar.

Telia är de ENDA i sverige som har edge. Punkt.
du surfar på gprs o inget annat.

Ursprungligen av theplague:
Ursprungligen av hicke:

Patrik, du kan ju testa istället för att ifrågasätta. Då ser du att det lirar.

Telia är de ENDA i sverige som har edge. Punkt.
du surfar på gprs o inget annat.

Tilläggas kan ju också att man kan tro att man surfar via EDGE eftersom iPhone bara har en symbol för EDGE, "E", och ingen symbol för GPRS, även om den använder GPRS när EDGE inte är tillgängligt.

Ursprungligen av hicke:

Patrik, du kan ju testa istället för att ifrågasätta. Då ser du att det lirar.

Du borde inte vara så otrevlig, känns det inte lite dumt nu när du kom på att du bara surfar på GRPS?

Och varför ska jag testa själv för den delen? Ska man svara så till alla som undrar något? Har inte Telenor som operatör och kommer aldrig ha det för den delen.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-12-05 09:38

Vi som har inte har Telia är inte lika imponerade av hastigheterna. Man börjar grina varje gång man ska ladda en full-html, så nu har jag börjat använda t ex mobil.sl.se istället för www.sl.se..

En fråga: kan man surfa med edge och ändå ta emot samtal?

Ursprungligen av draags:

En fråga: kan man surfa med edge och ändå ta emot samtal?

Det går iaf inte att surfa via GPRS när man har ett samtal, "EDGE-symbolen" försvinner då, så jag är tveksam till om det går med EDGE. Har för mig det inte går på EDGE-nät heller...

Jadå, det går toppen!

Bevaka tråden