Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför klaga över saknaden av 3G? EDGE funkar perfekt!

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-05 16:50
Ursprungligen av Patrik D:

Jag vill rekommendera alla att prova EDGE med iPhone, efter det khar ni nog en annan åsikt om EDGE och 3G

Jag håller med. Och håller man sig till mobilanpassade sajter, som Aftonbladets mobila sajt - så går det ännu snabbare...

Ursprungligen av kia2:

Jag håller med. Och håller man sig till mobilanpassade sajter, som Aftonbladets mobila sajt - så går det ännu snabbare...

Vad är adressen till denna?
Får nämligen inte mobil.aftonbladet.se att fungera.

Faktum är att jag gör banköverföringar via GPRS ibland (Tele 2).
Jag satt på bussen idag och kom på att jag hade glömt föra över pengar till mig själv innan jag gick från jobbet. Så jag startade Safari och gick in på Swedbank. Det funkar faktiskt helt ok. Det tog 5-10 minuter att göra en överföring som normalt tar mig 2 minuter med dator, men att det funkar är ju hur skönt somhelst.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Faktum är att jag gör banköverföringar via GPRS ibland (Tele 2).
Jag satt på bussen idag och kom på att jag hade glömt föra över pengar till mig själv innan jag gick från jobbet. Så jag startade Safari och gick in på Swedbank. Det funkar faktiskt helt ok. Det tog 5-10 minuter att göra en överföring som normalt tar mig 2 minuter med dator, men att det funkar är ju hur skönt somhelst.

Har också gjort det! Men som sagt tar nog runt 10 minuter, vilket känns lite segt, även om det är riktigt bra om man kommer på att man måste göra det!

kom ihåg att telias 199 kronorserbjudande även innehåller homerun...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-12-06 09:35

Streamade Youtube på edge ida, gick kalas.

Har funderat på att skaffa detta, verkar ju sjukt najs! Det stora "men" kommer när man tänker på hur mycket man surfar egentligen. Är det värt 200 spänn/ månad? Kan man använda sin iPhone som modem till sin MacBook? Annars är det ju guld för oss som vill utnyttja iPhones fulla potential.

Ursprungligen av Deepwood:

Har funderat på att skaffa detta, verkar ju sjukt najs! Det stora "men" kommer när man tänker på hur mycket man surfar egentligen. Är det värt 200 spänn/ månad? Kan man använda sin iPhone som modem till sin MacBook? Annars är det ju guld för oss som vill utnyttja iPhones fulla potential.

EDGE går faktist så snabbt att ger bra att surfa på internet med den, vilket inte gick när jag hade Tele2, hur den funkar som modem kan jag inte uttala mig om.

En iPhone med Telia är en helt annan telefon än en iPhone med Tele2.
Sjukt stor skillnad.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-07 07:44

Telenor verkade ha edge i Norge iallafall.

Men jag kan iovs inget om detta så jag kanske skulle hållt kæft

  • Medlem
  • Säffle
  • 2007-12-07 17:08

Har inte Halebop en maxgräns på 9 kr per dag när det gäller surf?

Ursprungligen av Morrris:

Har inte Halebop en maxgräns på 9 kr per dag när det gäller surf?

Jodå, om du roas av att surfa runt på deras portal, det är där maxgränsen gäller Se priser här: http://www.halebop.se/mitt_halebop/prislista . Verkar inte så smakfullt...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-12-07 19:18

Nån som provat att använda iPhonen som "modem". Ja det går inte jag vet men, det är ju en bsd så att koppla upp en tunnel mellan iPhonen och en dator är ju inget problem, sen bara köra datortrafiken genom den.

Om man gör så, nån som vet hur fort det går. Om man kan använda iPhonen som "mobilt bredband" så blir ju dom 199:-/mån helt klart billigare.

Ursprungligen av bonq:

Nån som provat att använda iPhonen som "modem". Ja det går inte jag vet men, det är ju en bsd så att koppla upp en tunnel mellan iPhonen och en dator är ju inget problem, sen bara köra datortrafiken genom den.

Om man gör så, nån som vet hur fort det går. Om man kan använda iPhonen som "mobilt bredband" så blir ju dom 199:-/mån helt klart billigare.

Precis vad jag skulle vilja göra. Kolla om detta funkar:
http://lifehacker.com/software/feature/use-your-iphones-internet-connection-on-your-laptop-327066.php

Detta är terminal-kommandot man kör från sin laptop:
ssh -ND 9999 root@YouriPhoneIPAddress

Sen ställer man bara in SOCKS proxyn till localhost och port 9999 i System Preferences/Network... Låter för enkelt

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-12-10 08:38
Ursprungligen av avocade:

Precis vad jag skulle vilja göra. Kolla om detta funkar:
http://lifehacker.com/software/feature/use-your-iphones-internet-connection-on-your-laptop-327066.php

Detta är terminal-kommandot man kör från sin laptop:
ssh -ND 9999 root@YouriPhoneIPAddress

Sen ställer man bara in SOCKS proxyn till localhost och port 9999 i System Preferences/Network... Låter för enkelt

Tja det är ju inte så vidare svårt, det är ju en dator. Rapportera gärna när du provat, själv har jag inte telia så det blir svårt.

Här är en annan guide:http://dragonforged.com/blog/2007/09/tethering-the-iphone-for-os-x.html

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-12-08 00:41

Kommer säkert in på fel tråd nu men kanske nån orkar svara ändå.
Har Halebop vilket leder till skyhöga priser i längden med EDGE, men hur fungerar det om man har mailchecken på konstant. Laddar den ner fullständiga meddelandet, eller ändast subject?
Då kan man ju enkelt spara en del datamängd, iom att man inte öppnar all mindre viktig post man får..
Och räknas datamängden från sent+received data?

Svarar för mig själv...ja den laddar ner hela meddelanden

Så, har jag fattat detta rätt?:

- Jag som student kan skaffa 49kr/mån telia-abb med 5000 sms och flatrate för ringa till andra Telia-mobiler.
- Därtill köper jag Telias julerbjudande, binder mig i 12 mån, får gratis modem och access till Homerun Wifi-hotspots (jfr. gratis The Cloud Wifi på O2's iphone-abb i Storbritannien)
- Skriver in online.telia.se som EDGE-inställning på iPhone och surfar med flatrate. När jag kommer åt en Hotspot (flygplats, hotell, etc) switchar den dit automatiskt.
- Alltså, för 248kr/mån får jag helt ok samtalspriser samt fri EDGE-surf samt Turbo 3G med USB-modemet från min Powerbook?

Var fan signar jag upp!? Flyttar tillbaks från Tyskland till Sverige i slutet av Feb, men jag är faktiskt lite sugen på att beställa rasket redan nu... Eller tror ni ett bättre erbjudandet kommer efter årsskiftet?

Totalpriset för ovanstående abb lär ju ändå vara sjukt billigare än Telia's specifika iPhone-abb (om de nu får den).

Edit: Det enda jag inte riktigt gillar är att de cap:ar hastigheten till 30kb/s om man går över 5GB per månad. (Gäller alltså Turbo 3G, Edge _och_ Homerun vad jag kan se...) Vi kanske borde gadda ihop oss och klaga så mycket att de slopar detta, som våra systrar och bröder gjorde med O2 i Storbritannien lyckades med. Mail- samt telefonsupport-bombning kanske funkar bättre än högafflar och facklor i dagens samhälle.

Senast redigerat 2007-12-09 17:07

GPRS inställningar för Tele2 sökes. Har letat på forumet utan bli klokare så nu frågar jag er här istället. Vad är de för uppgifter jag behöver och hur lägger man in dom? Fick min iPhone i torsdags och GPRS är de ända jag inte fått att fungera

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-10 14:53
Ursprungligen av vorbis:

GPRS inställningar för Tele2 sökes. Har letat på forumet utan bli klokare så nu frågar jag er här istället. Vad är de för uppgifter jag behöver och hur lägger man in dom? Fick min iPhone i torsdags och GPRS är de ända jag inte fått att fungera

Varför letar du inte på tele2.se?

apn: internet.tele2.se
user: gprs
pw: internet

internet.tele2.se
ska du skriva in under APN i Edge-inställningarna.
Settings --> General --> Network --> EDGE

Telenor i norge har EDGE.
De har en fint sammanstäld lista över operatörer och vad de erbjuder.

http://www.telenor.no/bedrift/produkter/mobil/gprs_priser.html

Ursprungligen av petterf:

Telenor i norge har EDGE.
De har en fint sammanstäld lista över operatörer och vad de erbjuder.

http://www.telenor.no/bedrift/produkter/mobil/gprs_priser.html

Den där listan stämmer ju inte, Telia har EDGE i varenda nordiskt land (förutom i Island).

Då var den ju inte alls så bra. Telenor suger

Nån mer med iPhone som lurkar i Tyskland för närvarande? Försöker förgäves få tag på EDGE-surf utan att låsa in mig på två år...

Hur beställer man fast pris till edge? Hittar bara abonnemanget för 599kr som verkar lite väl saftigt.

Du kan välja 99/199/299 abonnemangen sedan lägger du tex på paketet med datatrafik med fast pris för tillägget 199,-

Ursprungligen av petterf:

Du kan välja 99/199/299 abonnemangen sedan lägger du tex på paketet med datatrafik med fast pris för tillägget 199,-

Eller 59kr/mån för obegränsat ringande inom Telias nät, plus 5000 fria sms om du är student. (Om jag har förstått detta rätt.) Definitivt det som jag lär införskaffa när det bär tillbaks hem till Sverige i vår.

Ursprungligen av avocade:

Eller 59kr/mån för obegränsat ringande inom Telias nät, plus 5000 fria sms om du är student. (Om jag har förstått detta rätt.) Definitivt det som jag lär införskaffa när det bär tillbaks hem till Sverige i vår.

För ringande och sms ja, men ingen datatrafik i det priset.

Ursprungligen av avocade:

Eller 59kr/mån för obegränsat ringande inom Telias nät, plus 5000 fria sms om du är student. (Om jag har förstått detta rätt.) Definitivt det som jag lär införskaffa när det bär tillbaks hem till Sverige i vår.

Det enda som skrämmer mig är dessa problem vissa har haft med främst telia: http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/227206-tappade-samtal.html

Bevaka tråden