Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen ordentlig kalender på touch?

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-21 23:47
Ursprungligen av Rickard A:

1.
2.
3.
4.
5. Om Safari nu finns där bara för att logga på trådlösa nätverka varför marknadsför då Apple funktionen så här:

http://www.apple.com/ipodtouch/features.html?feature=safari

6. Läs på och kolla upp saker innan du går lös

Men hallå! Det är väl klart att man marknadsför produkten på ett vettigt sätt!!!

På Keynoten säger Jobs att de skickar med Safari för de anledningarna jag skrev ovan; det är ren fakta, bara att acceptera!

Även om internet sen "bara" blir en bonus på Touch, är det ju ett gyllene tillfälle att skriva extra gott om det. Hur skulle det sett ut om det stod så här:

"Ni får Safari för att kunna logga in på olika Wi-Fi-spots som kräver det. Allt annat är bara bonusar som ni ska tacka oss för era nördar!"

Den som borde ha lite mer kött på benen är ju helt klart DU!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-16 14:21

Jag hittade intressant läsnig på flickr.. Det verkar som dom kan lägga in alla apps som iphonen har som fattas på touchen... http://www.flickr.com/groups/ipod_touch/discuss/72157602016426624/

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-20 22:55

1. Varför man kan lägga till kontakter men inte kalender vet jag inte. Självklart finns spärren då folk inte ska köpa Touch istället för iPhone och Apple måste väl se kalenderdelen som ett större "hot" mot iPhone eller nått sånt.
2. Nämn gärna vilka funktioner! Jag kan bara komma på Notes, men på dig låter det som en drös funktioner!
3. När sa jag att det var en ren mediaspelare? Så länge funktionerna inte kan äta på Apples försäljning av iPhone får de finnas på Touch. Därför kan du hitta en miniräknare på Touch (men inte notes och en fullständig kalender).

Lite fånigt att gå in på de små delarna. Jag ville bara försvara Apples val att inte ha Mail på Touch, för det måste väl även du förstå att de har valt bort från Touch?

Alla småsaker som fattas på Touch stör även mig, men jag kan även i de flesta fall förstå Apples val. Kan du?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-21 08:15

Frågor om iPod touch?

Inhandlade min touch för några dar sen och kan svara på frågor om ni har några kvar dvs!!;)

Ja, man kan göra inlägg i telefonboken men inte i kalendern! Vilket e knas!

Nej, det finns ingen Notes funktion vilket oxå e knas!!

Väldigt många som köpte förhandsexemplar i butikerna här har totalruttna skärmar,
dvs. bilder med mörka scener blir negativa! Personligen hade jag tur och fick ett exemplar som funkar perfekt!

Det finns tonvis med info på ipodtouchfans.com men om ni vill ha lite mera hands-on svar så fråga på ba!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-21 10:36

PDA eller inte PDA - mediaspelare eller inte emdiaspelare...etc...etc...

Det finns givetvis ingen objektiv logik att mediaspelaren iPod ska ha kalender och adressbok - men inte interaktiv kalender eller mailprogram (vad ska man med en adressbok till då förresten? För att ta fram en snigelpostadress när man sitter och skriver ett brev? Adressbok i en mediaspelare är egentligen helt vrickat - varken webadresser, mailadresser aller telefonnummer kan användas...jisses...)

Vad som finns och inte finns i en Ipod Touch är något Apple bara har bestämt och deras ligik är enbart marknadskapitalistisk. Skulle dom börja tänka: vad är en PDA? vad kan man ha på en mediaspelare? etc...då skulle inte Apple vara det företag dom är. Sådant tänkande blir man sparkad för på det företaget.

Konsumenter kan givetvis kritisera en produkt - och föreslå producenten nya lösningar och önskemål. Dessutom har inte företagen alltid rätt - dom chansar och prövar sig fram - try and error. Att en interaktiv kalender i iPod'en skulle hota försäljningen av iPhone är en sådan där paranoidflipp som företag gör då och då. Det enda som hotar iPhone'n är om iPod Touch fick inbyggd telefon också :-D. Detta kommer Apple att inse snart - dom är lite yra i skallen nu - tar många beslut i flygande farten - tänker stundom fel - hjärnsläpp etc.
Vad ska alla som tycker det är logiskt och sunt att iPode'n inte har interaktiv kalender säga när den plötsligt blir interaktiv (inom kort - max ett halvår)? Har Apple rätt då också?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-21 15:58

Vilket vrickat inlägg, särskilt slutet! Fatta typ hälften av allt du skrev...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-21 23:37
Ursprungligen av Adzam 1:

Vilket vrickat inlägg, särskilt slutet! Fatta typ hälften av allt du skrev...

Jag fattar inte varför du inte fattar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-21 17:32

Det löser sig.. Jag fattar varför dom inte har mail i den, för det är som adzam säger, en mediaspelare.. Men varför kan dom inte ha en kalender, de e frågan? Hoppas verkligen dom läger till det i framtida uppdateringar=)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-22 00:58

enuff already! Ja, man kan inte göra inlägg på kalendern. Det kommer snart apps för det oxo! Även utan den specifika funktionen så e den e värd varenda öre!
det här inlägget skrevs rappt på touch! Websurfing e kul igen!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-22 10:42

Gillar inte när folk skriver saker som "Det kommer snart apps för det också", för sånt brukar vara ren skitsnack!

Det tog lång tid att hacka iPhone, och många funktioner som folk självsäkert sa "Det kommer inom en vecka med en enkel uppgradering"...HA, knappast något vi har sett!

Sen visst, vi vet alla att funktionen inte finns på Touch, men det är verkligen inte det tråden handlar om längre...

jag har prövat med outlook

jag använder microsoft outlook och apple sa att de skulle fungera..
men de funka inte:tveksam: :/ finns de nån som vet hur man gör?

Senast redigerat 2007-10-27 19:39
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-27 11:41
Ursprungligen av ipodoomar:

jag använder microsoft outlook och apple sa att de skulle fungera..
men de funka inte:tveksam: :/ finns de nån som vet hur man gör?

Jag antar att du sitter på windows? Det är i iTunes som du får ange om och mot vilket program som kalendern ska synka. Jag antar att du måste ha iPoden ansluten om du ska kunna se inställningarna.

Senast redigerat 2007-10-27 19:39

När jag nu läst på http://www.flickr.com/groups/ipod_touch/discuss/72157602016426624/ och har laddat hem filen med mobilecal, mobilenotes mfl, hur gör jag för att få den att bli mobielecal.app som det ska vara , när jag packar upp dem hittar jag ingen sådan fil ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-25 22:48

Hur ligger det nu till med kalender och mail på Touchen? Att man inte kan lägga till kalenderhändelser, var det en bugg som ska fixas? Mail, kommer det? Någon som vet? Någon som läst något någonstans?

Jag behöver en ny kalender/PDA på den här sidan om årsskiftet och en Touch skulle duga bra bara man kan lägga till kalenderhändelser. En iPhone skulle ju vara det bästa men den finns ju inte officiellt att köpa... Det spelar inte heller någon roll om det inte går att göra med en gång, bara jag vet att det kommer att funka ganska snart. Vad kommer det omtalade iPhone SDK att betyda för Touchen när det släpps? Kommer apps:en att funka på en Touch?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-26 13:49

att ordna kalendern så att du kan lägga in händelser i den direkt på iPoden finns redan nu förutsatt att du jailbreakar den. det finns program som gör det genom några tryck på musknappen, så det är relativt simpelt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-26 14:58

Det är bara en liten fil där en variabel skall ändras till "Editable". Gjorde detta på min brors Touch.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-26 15:03

Tack för svar!

Jag verkar ha övertygat IT-chefen om Touchens förträfflighet så det finns chans att det blir en sådan kanske redan nästa vecka...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-26 15:30
Ursprungligen av desh:

Det är bara en liten fil där en variabel skall ändras till "Editable". Gjorde detta på min brors Touch.

du får gärna beskriva hur man gör detta. skulle vara mycket intressant.

aa det vet jag:P men när jag går in på ipod menyn i iyunes står det att ingen calender pobram kan hittas. jag ringde apple och dom sa att de kanske var fel med outlook

  • Medlem
  • 2007-11-30 16:46

Jag synkar musik, video, foton m m på min Mac hemma och kalendern med Outlook på jobbets PC (XP Professional).

Det fungerar alldeles utmärkt!

Går numera att lägga in händelser i kalendern direkt, utan att passera Ical.
Men det fattas ju veckor... Tydligen är det bara svenskar som planerar sina
liv efter veckornas nummer, Ical har ju inte heller veckor som standard.
Finns det något sätt att stoppa in veckornas nummer i sin Ipod kalender?

/martin

  • Medlem
  • 2007-12-08 15:53

För 2007 finns veckonummer här: http://ical.mac.com/hansa/Veckonummer%202007.ics

Prenumerera på den kalendern i iCal och välj att synka den till din iPod. Jag förmodar att någon kommer att göra en kalender för 2008 också som du kan prenumerera på.

Måste bara fråga, är det nu möjligt att lägga till händelser i kalendern direkt i orginalprogramvaran. Dvs har buggen fixats med ny mjukvara?

Tänkte köpa en och kalenderfunktionen är det enda som intresserar mig så den blir värdelös om det inte fungerar, och jag tänker inte hacka eller rista i den utan den ska bara fungera så elegant som apple saker ska

/j

Ursprungligen av Jonkanon:

Måste bara fråga, är det nu möjligt att lägga till händelser i kalendern direkt i orginalprogramvaran. Dvs har buggen fixats med ny mjukvara?

Tänkte köpa en och kalenderfunktionen är det enda som intresserar mig så den blir värdelös om det inte fungerar, och jag tänker inte hacka eller rista i den utan den ska bara fungera så elegant som apple saker ska

/j

japp man kan lägga in direkt funkar skitbra:p

Kolla två inlägg upp. Men kort svar; ja.

Det var nog det där uttrycket passera genom ical som gjorde mig lite konfunderad, men tack

/jon

Bevaka tråden