Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur byter man ikoner?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-09 22:53

Är det någon som vet hur man gör för att byta ut enskilda ikoner?

Du kan göra egna ikoner, eller byta ut sånna du har hittat. Du döper dom till icon och gör dom i PNG format, eller att dom redan är det.

Du kommer åt dom via din ftp eller vad du använder. Kolla under Applications -> Sen går du in i den applikation som du vill byta ut ikonen i. T ex väder är Weather och där hittar du icon.png, byt ut den mot din icon.png.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-10 17:25

Tack för svaret...
Jag upptäckte programemet Transmit, och nu är det inga problem att byta ikoner.

lånar tråden lite....

nån som vet varför inte ALLA ikoner byts ut när man byter Tema i Springboard??

ingen som gör en ny till alla ikoner antagligen.

lite synd att det inte funkar o byta ikoner om man har swephone igång.. byter bara ut dom som har engelsk text under..

  • Medlem
  • 2007-12-11 21:47

döp filen till det svenska namnet, borde funka?!

du menar om man döper dom till engelska ( orginal ) ex : stocks, aktier. då byter den ikon om det står stocks men inte om man har ändrat till aktier

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-16 00:10

Stocks.png => Aktier.png
Weather.png => Väder.png
Clock.png => Klocka.png
Settings.png => Inställningar.png
etc.

Ursprungligen av kia2:

Stocks.png => Aktier.png
Weather.png => Väder.png
Clock.png => Klocka.png
Settings.png => Inställningar.png
etc.

vad är det för special med Ä? det är inte bara att skriva in vanliga?

Kan någon vänlig själ berätta för en novis som mig, hur man steg för steg också byter ut de ikoner med svenska namn. Har inget FTP program på iPhonen. Letade efternamn Transmit i installer men hittade det inte =/
All hjälp är välkommen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-15 10:01

Om du vill byta ut enskilda ikoner så måste du på något sätt kunna överföra filer till din iPhone, förslagsvis via SFTP. Transmit är ett program till Mac och klarar av SFTP. Men det finns även andra motsvarande program till PC/Mac.

Ikoner kan du antingen skapa själv, eller ladda ner från exempelvis http://macthemes2.net/forum/viewforum.php?id=21

Om du vill installera hela teman är det enklare att installera Springboard (finns i Installer) och därefter installera ett eller flera teman (som också finns i Installer).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-15 12:49

Det smidigaste sättet att byta ut ikoner utan att behöva radera de gamla är att skapa ett nytt tema och lägga sina ikoner där.

Det är bara att skapa en mapp med namnet på sitt egna tema i Library/Summerboard/Themes och sedan dyker det upp i Summerboard. I mappen Library/Summerboard/Themes/Icons lägger man sina ikoner med namnet på applikationen de skall gälla.

Alltså, vill man byta ut sin Installer-ikon döper man ikonen till Installer.png, vill man byta ut sin Musik-ikon döper man ikonen till Musik.png etc. Se till att stava exakt som applikationen heter annars kommer det inte fungera.

Vill man ha en bakgrund och en dock så lägger dem som Wallpaper.png och Dock.png i sin temamapp. Ikonerna skall dock ha en egen mapp vid namn "Icons". Notera att första bokstaven alltid skall vara en versal.

Om man använder program som iBrickr etc är det dock en annan sökväg. Då är det var/root/Library/Summerboard/Themes/ som gäller.'

Det går även bra att ändra redan existerande teman och ikoner i Themes-mappen.

  • Medlem
  • Ludvika
  • 2008-02-15 13:43
Ursprungligen av m1kke:

Det smidigaste sättet att byta ut ikoner utan att behöva radera de gamla är att skapa ett nytt tema och lägga sina ikoner där.

Det är bara att skapa en mapp med namnet på sitt egna tema i Library/Summerboard/Themes och sedan dyker det upp i Summerboard. I mappen Library/Summerboard/Themes/Icons lägger man sina ikoner med namnet på applikationen de skall gälla.

Alltså, vill man byta ut sin Installer-ikon döper man ikonen till Installer.png, vill man byta ut sin Musik-ikon döper man ikonen till Musik.png etc. Se till att stava exakt som applikationen heter annars kommer det inte fungera.

Vill man ha en bakgrund och en dock så lägger dem som Wallpaper.png och Dock.png i sin temamapp. Ikonerna skall dock ha en egen mapp vid namn "Icons". Notera att första bokstaven alltid skall vara en versal.

Om man använder program som iBrickr etc är det dock en annan sökväg. Då är det var/root/Library/Summerboard/Themes/ som gäller.'

Det går även bra att ändra redan existerande teman och ikoner i Themes-mappen.

Är det någon som har koll på hur sökvägen ser ut idag med 1.1.3? För den sökvägen som presenterades ovan där finns inte mina summerboard teman. Hur hittar jag dom någon som vet?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-02-15 13:55
Ursprungligen av Raccha:

Är det någon som har koll på hur sökvägen ser ut idag med 1.1.3? För den sökvägen som presenterades ovan där finns inte mina summerboard teman. Hur hittar jag dom någon som vet?

Byt ut root mot mobile

  • Medlem
  • Ludvika
  • 2008-02-15 19:29
Ursprungligen av kenjon:

Byt ut root mot mobile

Tack!!

Det funkade bättre! Dock har jag ett irriterande problem! Får inte Väder ikonen att ändra sig har ändrat namnet och skrivit ä som visats tidigare i tråden, det funkar för inställningar men inte för väder. Provade då att ta bort ikonen helt och hållet från temat och lägga tema ikonen direkt i programmet. Inte heller de fungerade! Nu är inte de här hela världen men ändå lite smått irriterande!!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-27 13:14
Ursprungligen av Raccha:

Tack!!

Det funkade bättre! Dock har jag ett irriterande problem! Får inte Väder ikonen att ändra sig har ändrat namnet och skrivit ä som visats tidigare i tråden, det funkar för inställningar men inte för väder. Provade då att ta bort ikonen helt och hållet från temat och lägga tema ikonen direkt i programmet. Inte heller de fungerade! Nu är inte de här hela världen men ändå lite smått irriterande!!

Finns en fix för detta problemet. Kolla efter BigBoss Weather Icon Fix i installern. Hade precis samma problem med min lur.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-03-25 22:31

Har ändrat mina ikoner innan och då har det funkat. När jag ändrar namn på både inställningar och väder så försvinner de... Försöker jag sedan ändra en ikons namn till tex väder så står det att det redan finns en ikon som heter det, trots att jag inte ser den.

Något som varit med om nåt liknande eller vet en lösning?

Kör 1.1.4

  • Medlem
  • Härryda
  • 2008-06-01 19:52
Ursprungligen av Raccha:

Tack!!

Det funkade bättre! Dock har jag ett irriterande problem! Får inte Väder ikonen att ändra sig har ändrat namnet och skrivit ä som visats tidigare i tråden, det funkar för inställningar men inte för väder. Provade då att ta bort ikonen helt och hållet från temat och lägga tema ikonen direkt i programmet. Inte heller de fungerade! Nu är inte de här hela världen men ändå lite smått irriterande!!

Jag kan inte ändra Inställningsikonen, eller väder ikonen
Någon som har den rätta "betäckningen" till de ikonerna ?
På mina nya står det "Inst%E4llningar.png" och "V%E4der.png" Står det så på era ikoner också?
Är det någon som vet hur man ska dölja ikoner? Vill inte ha massa ikoner som bara är fula där
Mvh

Edit:
Använde BossPrefs för att dölja ikonerna jag inte använder och kommer använda xLaunch för att använda dem, eller använda bossprefs

Det som återstår är alltså bara att fixa ikonerna till väder och inställningar, någon som kan säga sin "betäckning" till sina ikoner?

Använder en 1.1.4

Okej, jag var inte så värst inne på att redigera så mycket själv Men tack för förklaringarna iaf ^^
Jo. Jag vill alltså helst se till att ALLA ikoner ändras när jag byter tema, och om jag förstår Kia rätt så beror det hela på att ikonerna typ "Klocka, Kalender, Kalkylator" osv.
Något jag dock märkte var att bla SMS ikonen var densamma, trots att jag bytt tema. SMS stavas ju - trots allt - likadant på engelska som svenska(?) vilket jag tyckte var underligt.

Men det jag vill göra alltså är bara se till att alla ikoner ändrar sig. Inte bara Youtube etc.

En annan fråga som EGENTLIGEN inte vidrör det här ämnet. Eller tja.. lite grann kanske.
Min Telefon ikon (längst ner i vänstra hörnet) visar en liten röd plupp/prick som en markering för att jag har ett meddelande på telefonsvararen. Problemet är ju att den funktionen inte fungerar i Sverige, så hur jag än gör - så kan jag inte bli av med den röda pricken. Jag har ringt 222 och lyssnat av alla meddelanden, men den finns fortfarande kvar. Jag vet att den dök upp vid ett annat tillfälle, men den försvann efter att jag försökt trycka på "Telesvar".

Någon vänlig själv som orkar besvara mina frågor?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-14 20:57
Ursprungligen av Swe Stars:

En annan fråga som EGENTLIGEN inte vidrör det här ämnet. Eller tja.. lite grann kanske.
Min Telefon ikon (längst ner i vänstra hörnet) visar en liten röd plupp/prick som en markering för att jag har ett meddelande på telefonsvararen. Problemet är ju att den funktionen inte fungerar i Sverige, så hur jag än gör - så kan jag inte bli av med den röda pricken. Jag har ringt 222 och lyssnat av alla meddelanden, men den finns fortfarande kvar. Jag vet att den dök upp vid ett annat tillfälle, men den försvann efter att jag försökt trycka på "Telesvar".

Någon vänlig själv som orkar besvara mina frågor?

Den röda pricken betyder att du har ett missat samtal. Gå in under Phone:Recent (Senaste), så försvinner den röda pricken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-26 00:23

är det någon som vet vilka proportioner en icon har?
jag är nämligen sugen på att göra lite egna lagom att stoppa in när min iphone anländer

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-14 23:04
Ursprungligen av ggustav:

är det någon som vet vilka proportioner en icon har?
jag är nämligen sugen på att göra lite egna lagom att stoppa in när min iphone anländer

En ikon går i följande skala: 8x8, 16x16, 32x32, 64x64 ...
Gör en i minst 128x128 är min rekommendation, för anständig upplösning till iPhone.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-04-27 01:01

jag följde ngns råd på nätet om att ssh:a in nya ikoner genom att döpa om den ikonen jag ville ha till icon.png sen ersätta den med den befintliga ikonen. o sen gjorde jag de, starta om mobilen o nu kommer apple loggan upp och den här runda ringen laddar, laddar o laddar. telefonen sätts inte på. Hur ska jag göra? kan jag restora den när den i de här läget?? e så oerhärt tacksam om ngn svarar för min iphone är min lilla pärla och jag kommer inte kunna leva utan den.

Kan byta namn på alla ikoner så att dom ändras på skrivbordet, utom på väder, Vad göra? trodde först det berodde på bokstaven ä, men det gick att ändra inställningsikonen!

Edit: installerade weatherfix så löste det sig!

Senast redigerat 2008-04-12 09:16
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-05-28 11:13

Har en 1.1.4 och kör filezilla, har testat att byta ut icon.png filerna i "/Applications/" för respektive program och har endast fått 4 st ikoner att bytas ut =( Någon som har en lösning på mitt problem eller vad det kan bero på?

Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 11:22

LE-40: Om du byter språk till engelska så dyker nog ikonerna upp.

Det smidigaste sättet att byta ut ikoner är att göra som det står i post 13 ovan.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-05-28 11:47

Yes där har vi det, tackar Fungerar klockrent nu!

/private/var/mobile/Library/SummerBoard/Themes/

1
Bevaka tråden