Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägga till fil-Path på fil-namn?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag har en liten fundering om det skulle gå att skriva 2 script som gör följande sak?

Jag har ett antal mappar (varierar med tiden) samt ett okänt innehåll i mapparna. Det ligger bilder i mapparna, ibland i "root-nivå" ibland flera mappar ner. Jag skulle behöva göra olika saker med dessa bilder, som gör att de inte kan ligga kvar i sina mappar.

Då har jag funderat om man inte skulle kunna döpa om bilderna med den "path" som de har från ett speciellt ställe (typ desktop) eller (extern volym). (Alltså inte hela datorns sökväg).

Exempel:
Mapp 1
....Bild 1
....Bild 2
....Mapp Beta
........Bild 1
........Bild 2
Mapp 2
....Mapp Alfa
........Bild 1
........Bild 2
....Mapp Beta
........Mapp Alfa
............Bild 1
............Bild 2
osv..

Detta skulle få resultatet:

Mapp 1_Bild 1
Mapp 1_Bild 2
Mapp 1_Mapp Beta_Bild 1
Mapp 1_Mapp Beta_Bild 2
Mapp 2_Mapp Alfa_Bild 1
Mapp 2_Mapp Alfa_Bild 2
Mapp 2_Mapp Beta_Mapp Alfa_Bild 1
Mapp 2_Mapp Beta_Mapp Alfa_Bild 2
osv..

Sedan när man är klar med det man behöver göra, köra ett omvänt script som tar filnamnet och tillverkar mappar och lägger filen på rätt ställe. (Detta kan vara på en helt annan plats (server eller liknande)).

Finns det någon som har gjort något liknande eller rent av vet ett program som kan göra det. Skulle behöva kunna automatisera detta, där av skript-varianten.

Tackar för alla förslag.

/Thomas

Sånt där gör vi som ägnar oss åt scripting hela tiden, så visst går det.

Om jag nu förstår ditt behov rätt så vill du söka igenom en eller flera platser efter filer, flytta filerna men behålla den överliggande mappens namn, göra något med dem, och sedan flytta dem igen till en ny plats?

En fråga som då genast infinner sig är om det inte går att flytta filen till den sista platsen i kedjan direkt, dvs hoppa över mellanlandningen? Spontant känner jag mig tveksam till ditt förslag till lösning. Att döpa om filer är en teknik med ganska många begränsningar och en hel del problem.

Ett exempel på otillräckligheten är om du tänker dig att både Mapp 1 och Mapp 2 skulle innehålla varsin Mapp Beta, som båda innehåller Bild 1 och Bild 2. Med den lösning som du tänkt på skulle det inte finnas något sätt att skilja dem åt, eftersom såväl bildfilerna som deras närmsta "föräldramapp" har identiska namn.

Nu pratar jag i egen sak, men det här låter som ett typexempel på när man ska hyra in en konsult som jobbar med sånt här. Det går snabbare och blir bättre, och i slutänden förmodligen betydligt billigare än att lägga sin egen arbetstid på det.

Tack för svaret.

Har kunder som lägger ner bilder i sin "kundmapp", där kan de lägga de "huller-om-buller". Sedan skall olika 'system' bearbeta bilderna på olika sätt och efteråt skall de läggas tillbaka på exakt samma sätt, "huller-om-buller" i en annan mapp. (Filträdet måste bevaras, det är det viktiga).
Det var därav att använda 'path'-grejen som styrning hur det såg ut innan och kunna återskapa det hela.

Namnet på bilden måste bestå av hela 'pathen' annars går det inte, det förstår jag.

Bilderna skall också vandra igenom olika "hotfolder"-system, därav den lite konstiga lösningen.

Allra bäst vore givetvis ett program eller script som klarade av allt som skall hända, men det finns nog inte tror jag.

Att hyra in någon kan nog bli aktuellt, åtminstånde som konsult..

Hyr in mig så fixar jag det där bättre än ni vågat drömma om *shameless self-promotion*

Ibland är det så man måste göra..

Skicka ett PM till mig med dina uppgifter så kan vi ha lite kontakt via telefon eller mail..

1
Bevaka tråden