Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Videora tar lååång tid

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Äntligen har jag kommit på hur man lägger in filmer i min touch(och bilder)videora löste alla problem,funkar inte i vista dock.Men måste det ta så lång tiiid att konvertera filmerna?En rippad dvd tar minst 2-3 timmar och en divx ca1.2 kan man speeda upp det på något sätt?

Nu har jag inte kört Videora, men generellt sett tar det rätt lång tid. H.264 är ett rätt avancerat format som kräver massor av datorkraft för att konvertera till.

Man brukar säga att dagens datorer är så snabba att man inte behöver så mycket mer prestanda, men när man börjar syssla med videokonvertering upptäcker man snabbt att man skulle ha nytta av rätt mycket mer prestanda.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-04 14:42

Jag har bara konverterat ett avsnitt av en serie, det tog runt 10 minuter.
Men eftersom avsnittet blev lika stort efter som innan konverteringen, sket jag i Videora.
Men nu när man fått sin touch, kanske man ändå vill kuna konvertera filmer och liknande.
Så vet någon vad jag gjorde för fel?
Det stog att det skulle bli 94 MB ungefär, men det blev 300 MB drygt, som avsnittet var i .avi format.

Ursprungligen av Ludde.M:

Jag har bara konverterat ett avsnitt av en serie, det tog runt 10 minuter.
Men eftersom avsnittet blev lika stort efter som innan konverteringen, sket jag i Videora.
Men nu när man fått sin touch, kanske man ändå vill kuna konvertera filmer och liknande.
Så vet någon vad jag gjorde för fel?
Det stog att det skulle bli 94 MB ungefär, men det blev 300 MB drygt, som avsnittet var i .avi format.

Kan tänka mig att du valde guiden "for dummies" eller vad den heter som ska va enklare där man själv ställer in kvalitén på ljud o bild med hjälp av reglage... det gjorde jag också i början och filen blev större än den ursprungliga! började med en 700 mb film som i slutändan blev 1.31 gigabyte... exakt lika stor blev samma film om ja valde sämre kvalité( det sämsta möjliga) och konventerade det... resultatet blev sämre men fortfarande 1.31 gigabyte.. skumt...
Nu har jag testat den andra guiden(den som står under) där man får välja själv vilken upplösning o.d. på filmen man vill ha på en lista med förinställda inställningar och då lyckades man... Pröva det!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-04 15:00

Hm, ok Röglemannen. Jag tycker dock att det är väldigt konstigt att filen inte blir så stor som Videora anger...
Jag ska prova att välja det andra alternativet sen när jag kommer hem då.
Men är det inte en massa beteckningar som man ska ställa in?

Ursprungligen av Ludde.M:

Hm, ok Röglemannen. Jag tycker dock att det är väldigt konstigt att filen inte blir så stor som Videora anger...
Jag ska prova att välja det andra alternativet sen när jag kommer hem då.
Men är det inte en massa beteckningar som man ska ställa in?

Jag tycker också att det är konstigt men i o med att de funkar för mig att köra den andra guiden så nöjer jag mig med det och lägger inte ner någon mer tid på att den första guiden ska funka... Men de som kan programmet bättre o vet lösningen kan ju givetvis komma med inlägg! Vill också få reda på varför det inte går...
Och det är inte klöddigt alls med den andra guiden, det är nästan enklare eftersom där e en lista med förprogrammerade alternativ som man kan välja lite nedanför där man namnger filmen... det fixar du lätt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-05 00:11
Ursprungligen av Röglemannen:

Jag tycker också att det är konstigt men i o med att de funkar för mig att köra den andra guiden så nöjer jag mig med det och lägger inte ner någon mer tid på att den första guiden ska funka... Men de som kan programmet bättre o vet lösningen kan ju givetvis komma med inlägg! Vill också få reda på varför det inte går...
Och det är inte klöddigt alls med den andra guiden, det är nästan enklare eftersom där e en lista med förprogrammerade alternativ som man kan välja lite nedanför där man namnger filmen... det fixar du lätt!

Jag gjorde som du sade och klickade på "Power User", tror jag det stod.
Och då såg jag att det inte var några konstiga begrepp alls, det var ju bara att välja vilken fil och vart den skulla hamna.
Jag kanske missade något?
Aja, konverterar nu, editerar resultatet sedan.

Edit: Konverterad och klar tog filmen 391 MB, helt acceptabelt.
Det tog högst 20 minuter att konvertera den filmen, antar att jag valde en taskig upplösning?
Någon upplösning att rekommendera?
Väl i iPoden kollar jag en liten bit på den, kvalitén funkar väl, men inte mer.
Antar att jag får välja en bättre upplösning.
Så tack Röglemannen för att du sade hur man skulle göra !

Senast redigerat 2008-01-05 00:32
Ursprungligen av Ludde.M:

Jag gjorde som du sade och klickade på "Power User", tror jag det stod.
Och då såg jag att det inte var några konstiga begrepp alls, det var ju bara att välja vilken fil och vart den skulla hamna.
Jag kanske missade något?
Aja, konverterar nu, editerar resultatet sedan.

Precis inget svårt alls...

Edit: Konverterad och klar tog filmen 391 MB, helt acceptabelt.
Det tog högst 20 minuter att konvertera den filmen, antar att jag valde en taskig upplösning?
Någon upplösning att rekommendera?
Väl i iPoden kollar jag en liten bit på den, kvalitén funkar väl, men inte mer.
Antar att jag får välja en bättre upplösning.
Så tack Röglemannen för att du sade hur man skulle göra !

Det var så lite så men vill fortfarande veta vad felet med den första guiden är... På tal om alla upplösningar o vilken som är den bästa av dem har jag ingen aning om... det finns ju så många där och med tanke på den tiden det tar att konvertera så går de ju inte så snabbt o få resultat... jag valde en film( liar liar för den som undrar;) och den är ungefär 1h o 20 min lång, valde att få formatet H.264 480*320 768 kbps Stereo /128kbps Advanced och jag fick fram en film med helt okej kvalité på ungefär 500 mb... Funkar nog skitbra på Iphonen!

jag har testat massa olika program. kör med total video converter nu och det funkar bra, men är inte gratis.
när jag konverterade med videora så blev filerna stora även när jag inte körde med snabbguiden så jag la ner det. testade en del andra program också men ljudet blev osynkat hela tiden.

ni som är nöjda, vad konverterar ni med för program?

Ursprungligen av sirdoogan:

ni som är nöjda, vad konverterar ni med för program?

På Mac är jag väldig nöjd med VisualHub. Kostar inte många kronor och gör konverteringen väldigt bekväm.

Jag kör med "WinAvi Video Converter (iMP4 läge)" går snabbare än videora och ta ca 3 gånger så lite plats.
Och kan inte säga att jag ser nån större skillnad på kvaliten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-07 12:16
Ursprungligen av Pierre_gus:

Jag kör med "WinAvi Video Converter (iMP4 läge)" går snabbare än videora och ta ca 3 gånger så lite plats.
Och kan inte säga att jag ser nån större skillnad på kvaliten.

Hur lång tid tar det att konvertera en film med det programmet dã?
Videora tog 20 min för mig, det tycker jag är ganska bra.

Ursprungligen av Ludde.M:

Hur lång tid tar det att konvertera en film med det programmet dã?
Videora tog 20 min för mig, det tycker jag är ganska bra.

Några 20 min har det aldrig tagit för mig snarare 1 timme eller mer.
Med winavi tar det ca 20-30 min för en film som är 1.45-2.00 timmar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-08 10:55

kör oxå WinAvi mp4 converter. klockrent program! konverterar snabbt och ger ett väldigt fint flyt i bilden. videora gör filmerna lite hackiga och gör pixlarna väldigt skarpa. winavi ger ett avsevärt bättre resultat på den punkten. dessutom kan winavi sätta ihop videofiler. det är väldigt fördelaktigt då många filmer man har är på flera filer/skivor.

1
Bevaka tråden