Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kamera tar 30 minuter på sig att monteras

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2008-01-10 07:39

Jag knallade iväg och köpte mig en samsung S1050 för att roa mig med att ta lite kort på den nyfödde. Nu står det att den funkar med Mac G3 OS9 och det kanske den gör, den gör det i alla fall inte med Leopard.

problemet är att jag får stoppa i min kamera och välja att ansluta till datorn och sedan vänta i minst en halvtimma. Har jag tur dyker den då upp som enhet och har jag otur får jag starta om datorn och ta en promenad till ica så länge. Till sist brukar det gå, men det tar som sagt ett par timmar om man vill föra över foton till sin mac.

Så orkar man naturligtvis inte ha det i längden, så jag undrar om ni har erfarenhet av en kamera som funkar lite smidigare? Då kunde man gett bort den här till bättre behövande. Alternativt får jag köpa mig en budget PC och ha för fotohantering.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-10 07:47

Jo, den lär väl funka!

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2008-01-10 08:10

Inte hos mig tyvärr, idag hände inget alls när man hakade i kameran. Lånade grabbens pc och där gick det som en dans så det får bli att beställa en billig Dell för att hantera fotandet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-10 08:18

Finns ju iof kortläsare för 129:- cirka - kör på det. Men nog borde den funka.

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2008-01-10 08:38

Bra tips, men jag skall ändå köpa en dator till. Hade iofs planer på en iMac för minin är lite klen på att kompilera javaportaler och animera Blenderfilm. Men det får väl bli en fläskig pc och ubutu istället.

Kom på att jag kan boota med ubuntu-live och dra över bilderna till usb disk så länge så kan jag i alla fall använda dem. Trist dock att det inte fungerade direkt.

En helt vanlig minneskortsläsare med FireWire eller USB2 lär väl klara biffen... Eller?

Tillägg_ Oj, fliken har visst stått öppen ett slag så att andra hann före. Långt före!

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2008-01-10 11:04

Troligt - men det blir för bökigt att plocka kortet in och ut varje gång jag tagit en bild som skall användas. Det får bli en Pc häck igen.

Ursprungligen av elwiz:

Troligt - men det blir för bökigt att plocka kortet in och ut varje gång jag tagit en bild som skall användas. Det får bli en Pc häck igen.

Den tiden det tar tjänar man ofta in på att kortläsaren oftast är snabbare än kameran på att överföra bilder. Personligen tycker jag att det låter bökigare att behöva använda flera datorer. (iofs så verkar du ha anledning att ha en annan dator, så jag ska väl inte gnälla allt för mycket)

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2008-01-10 13:33

He he - jo. Jag skeppade iväg mina 3 PC burkar för ett halvår sedan och hoppades att jag skulle klara mig med en mac
Det var därför jag var noga med att kolla att kameran stöds av mac .. nu var det visst en kraftig lögn såvida jag inte får plocka fram min gamla G3 iMac och installera OS9 på den då - det är ert annat alternativ. Samsung skall i alla fall få sig ett ilsket mail...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-10 13:47

Som jag förstod det, så behöver du en ny PC ändå. Men annars hade det blivit billigare att köpa en digitalkamera från annan tillverkare än Samsung. Eller var det för att kunna hantera foton som du vill köpa ytterligare en dator? Kortläsare är ju inte mycket mer besvärligt än att koppla USB-sladden från kameran, till datorn. Ut med kortet och in med det i kortläsaren. Kortläsaren kan du ju ha ansluten hela tiden. Det här borde gå snabbare. Och du behöver inte ha igång kameran för att föra över bilder.

Jag kör med digitalkamera från Sony och den har inga problem att koppla in/mata ut enhet i Leopard.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-10 13:48

Det verkar inte vara ett fel på macen utan snarare att kameran inte håller sig till etablerade standarder för bildöverföring. Jag hade ju lagt mer pengar på en bättre kamera istället för att köpa en extra dator för att kunna föra över bilder från Samsungen.

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2008-01-10 15:03

Visst har ni rätt, hade det bara varit kameran så hade det vait ganska vansinnigt att inte byta kamera istället för dator
Men jag hade ändå planer på en riktig arbetsstation. Tills idag hade jag tänkt mig en iMac men det är för mycket strul med hårdvara för att köra OSX. Det är kameror, webkameror, mobiler och alldeles för mycket som inte funkar, det verkar som att ubuntu har bättre stöd än OSX för icke applemärkta doningar.
När man sedan gör sin läxa och kollar att grejorna stödjer mac för att vara på säkra didan och noterar att det där bara är slentrianmässiga påståenden utan relevans grinar man till.

Mina föräldrar har en samsung s1050. har lånat den av dem i ett tag nu men den har poppat upp direkt när jag kopplat in den i USB'n. Det är inte usb 2.0 som klyddar på datorn? kameran som är kass?

mycket bra kamera måste jag även tillägga, dock siktar jag på en sony dsc h7 nu så jag slipper låna päronens.

lycka till, hoppas det fixar sig

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2008-01-10 16:03

Nu blev jag än mer irriterad. Funkar för dig rakt av? Jag har som sagt bara fått in den 2 ggr och då efter lång väntan och ett meddelande om att disken är kass.
När jag pluggar in den i varierande pc burkar hoppar den dock upp direkt utan gnäll så disken synes mig alldeles utmärkt.

och jepp, det verkar vara en riktigt bra kamera för övrigt, batterikonsumtionen kan man förstås ha åsikter om men det tycks gälla alla kameror..

jupp funkar rakt av, bara plugga in. nån sekund senare poppar den upp på skrivbordet.
men mitt tips är att kolla så te usb porten funkar som den ska osv.

lycka till!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-10 17:14

Jag har en Samsung av annan modell, men kontakten glappar. Man får hålla i den och vicka försiktigt tills kameran dyker upp. Min har redan varit inne för garantirep en gång, och det tog över en månad, så jag tvekar. Jag planerar att skaffa en kortläsare i varje fall.

  • Medlem
  • 2008-01-10 17:24

Du kopplar den till USB2-uttag, och inte via tangentbordet?

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2008-01-10 17:45
Ursprungligen av stfm:

Du kopplar den till USB2-uttag, och inte via tangentbordet?

jäpp:(

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-10 17:28

Skulle ju kunna vara hårdvarufel eller mjukvarubugg i kameran, alternativt trasigt minneskort. Testa lite felsökning

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2008-01-10 17:45
Ursprungligen av mbp:

Skulle ju kunna vara hårdvarufel eller mjukvarubugg i kameran, alternativt trasigt minneskort. Testa lite felsökning

Den funkar klockrent på alla pc maskiner så jag tvekar där

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-10 19:59

Jag är säker på att du får bättre livslängd på batterierna om du slipper ha kameran på i 30 min för att ladda över bilder till datorn...

Med tanke på att Mac OS X har överlägset mycket bättre stöd för hantering av all form av media, så skulle jag aldrig i mitt liv välja att ha en PC med windows eller Linux som foto-dator.

Hur som helst. Lycka till med fotografernadet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-10 20:03

Har du fler USB-portar på din dator, så prova med en annan port. Kan vara just den porten som strular bara...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-11 07:19

Är kanske Leopard som inte funkar just för dig, eller nån inställning, minns inte - länge sen jag ändrade det där, men ja eftersom alla mina gamla kameror, tillåmed en Fuji Finepix från typ 1999 funkar, så är det kanske Leopard.

Går det inte att få in dem direkt i iPhoto, om du startar det? Använder det inte själv, så har glömt lite.

1
Bevaka tråden