Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EOS 5D (II) vs EOS40D

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-12-05 14:54

Hej

Min EOS 350D har tjænat mig væl, men nu ær det då dags før en uppgradering. Frågan ær då om det ær læge før en 5D eller en 40D ??

5D
+ Fullformat, ingen bildvinkelfaktor, inget økat skærpedjup
+ Større pixlar, mindre brus
+ Mer vidvinkel med befintlig optik.

- Drygt dubbla priset (mot 40D)
- Ingen sensorrengøring
- Fullformat, kantskærpan mer kritisk på optiken.
- Lægre antal bilder/s

40D
+ Nyare elektronik
+ halva priset
+ Fler bilder/s
+ sensorrengøring
+ Bættre resultat med fullsensor optik, då kanterna hamnar utanfør

- Mindre sensor
- 1,6 x bildvinkelfaktor, kræver nyinvestering før att få ordentlig vidvinkel
- Økat skærpedjup

Till saken hør att jag inte har mer æn kit-optiken som ær APS-C optik, det ær alltså ingen begrænsande faktor. Tænker behålla 350:an som backup kamera, vilket kanske talar før ytterligare en APS-C kamera.

Visst tar det emot med dubbla priset men det ær ingen begrænsande faktor.

5D, enormt prisvärd kamera. Kan vara en god idé att vänta någon månad så blir nog nuvarande version billigare plus att du får möjligheten att välja mk II (förmodligen).

Någon som har en kommentar till optiken? EF-S kostar ju en bråkdel av de gamla gluggarna. En 10-22 kostar 7.500 medan en gammal glugg på 16-35 kostar minst dubbelt så mycket. Och 5D klarar väl inte S-optik?

  • Avstängd
  • International user
  • 2007-12-15 09:51

En ny 16-35 II kostar ca 14.500 till 16.500 medans begagnade ligger från 7.000 till 9.000. Men då får du ju dessutom 2.8 på hela omfånget vilket inte 10-22 ger.

Men visst en 5D ställer högre krav på optiken. Det måste man ta med i beräkning.
/m

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-01-07 02:19
Ursprungligen av Mattias L:

En ny 16-35 II kostar ca 14.500 till 16.500 medans begagnade ligger från 7.000 till 9.000. Men då får du ju dessutom 2.8 på hela omfånget vilket inte 10-22 ger.

Men visst en 5D ställer högre krav på optiken. Det måste man ta med i beräkning.
/m

men vilken dålig optik detta är jämfört med exv Nikons 14-24, kantskärpan är ett skämt på 5d. ta en titt på http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=81555&perpage=15&pagenumber=138

  • Medlem
  • 2007-12-15 13:50

Om man ska köpa vidvinkel till en "halvformat", rekommenderar jag Tokina 12-24 /f4. Perfekt omfång och strålande kvalitet rakt igenom. Om man lägger till valfri 2,8-zoom (24-70, 18-50 etc) har man i princip allt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-01-06 19:09

Håller på att packa för en 5 veckors sydamerikaresa, i mitt fall får 5d stanna hemma på hotellet och valet blir 40d + 17-55. 100mm macro, 70-200/2,8 IS i första hand nerpackat i ryggsäcken. 5d med bra optik har högre upplösning än 40d men skilnad i vikt är stor med likvärdig bra optik , likaså slipper jag problemet med smuts på sensorn. Canon 17-55 är utmärkt bra optik från kant till kant medan 24-70 tillsammans med 5d har sina brister förutom sin tyngd och storlek.

Som liten kamera har jag valt en Canon G9 att ha i fickan i de fall man inte kan skylta med en stor SLR , kameran fungerar väl upp till 200iso, tar rawformat och G9 200iso motsvarade ungefär samma brusförhållande som 1600iso med 40d. Mycket ljus och kameran fungerar bra på 80, 100, 200iso .

Tips1.hittar du en snorbillig 5d köp den om den inte för hård körd. 10-12000kr
Tips2. en billig 30d för 4 - 5000kr köp den=är faktiskt lika bra som 40d vad det gäller upplösning / bildkvalitet men saknar 40d lite bättre sökare,antal bilder/sek. förbättrade menyer.

Eller vänta och se vad Canon svarar upp med med sin efterföljare till 5d. PMA är snart.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-06 19:33

Skulle ha skrivit tidigare och berættat att det blev en 40D. Det som fællde avgørandet var nog två saker:

1. Hastigheten. Har nog mer nytta av 6 (næstan) bilder/s æn den større sensorn i 5D.
2. Samma sensorformat som backup en (350D).
3 Sensorrengøringen

Miri, det dær med en beggad 5D verkar inte så dumt. MkII skall slæppas senare i år så då kanske utbudet økar.

Det værsta med 40D var att detnfick mig att inse hur plastig 350D ær och hur dålig søkare den har. 40D kænns som min gamla EOS 5 kanske till och med något mera gedigen. Skønt att få tillbaka tumhjulet också.

EF-S 17-55/2.8 IS lær vara en vældigt bra glugg, men jag ær f n lite restriktiv med gluggar før APS-C formatet.

Bestællde en Sigma 12-24/4.5-5.6 som ligger på posten. Kommer att testa den noga nær jag hæmtat gluggen, den har fått skiftande omdømen, som vanligt med Sigma verkar kvalitén vara något ojæmn. Valde den framfør Tokinan (och EF-S 10-22) eftersom den tecknar ut småbild.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-01-06 20:24

Jag är också restriktiv mot aps gluggar men 17-55 får vara undantaget eftersom Canon inte har en morsvarande glugg med IS till 5d och med ljusstyrka 2,8, dessutom är den mycket bra optiskt sett.
Ha kul med din 40d.
Mikael

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-06 23:08

Glömde att säga att jag har en gammal G5:a som slit och släng kamera. Större än G9:an men helt ok förrutom ganska mycket CA.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-01-07 00:41

Jag hade hellre sett en G9 med större sensor och färre pixlar, kameran är kul med sina inställningsmöjligheter och raw
Mikael

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-07 08:09

Mikael, det där var en ruggig skilnad. Var det MkII varianten av 16-35 gluggen ??

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-01-07 11:33

Ja, det var senaste 16-35 mk2 , jag har testat 2 st, tidningen Foto 2 st med likartat resultat. Foto MTF testade och fick så märkligt resultat att de trodde det var fel på första objektivet, hämtade ett annat som fick samma värden när det mättes upp. Nikon 14-24 är ruggit bra och Nikon visar att det går att bygga bra vidvinkelobjektiv trots att de har ett handikap med mindre bajonettediameter.

gpd, varför är du så skeptisk mot optik för APS-C när båda dina kameror är just crop?

Med 40D har du en grymt bra kamera som förtjänar den bästa optiken du kan skaffa. EF-S 17-55 IS är förbannat bra, och ihop med 40D har du en perfekt kombination för de flesta situationerna.

Har inte testat Sigma 12-24 själv, men för APS-C hade jag nog ändå valt EF-S 10-22 då den är sjukt bra. Minimala problem med distortion och färgstick, förhållandevis låg vinjettering och GRYM i motljus. Hur som helst, har du täckt in vidvinkelområdet och kan tänka dig att hela tiden släpa runt på åtminstone två gluggar skulle jag nog satsa på 24-105 IS om jag vore som du. Fantastisk fin, lätt och smidig och inga problem med vinjettering vilket den (tyvärr) har på 5D.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-11 17:38

Delvis därför att jag ev kanske någon gång kommer att använda den till mina filmbaserade hus, delvis därför jag inte riktigt vet vad som kommer på digitalsidan, kanske vill jag i alla fall ha en fullformatskamera.

Annars håller jag med dig, de två EF-S gluggarna är bra, väldigt bra.

Det blir ofta att släpa med mer än en glugg i alla fall, svårt att täcka in allt i en och få tillräckligt bra kvalité

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-11 20:17

Du kan väl inte tala om en kamera som ännu inte finns (5D mk2)? Jämför inte 5D med 40D. Det du tog upp kommer du säkert att hitta på efterföljaren till 5D? Säkert mycket mer. Jag har en 30D och sneglar på både 40D och vad som komma ska som ersättare till 5D. Det är framförallt supervidvinkeln jag tänker på. En 5D mk2 med en 16-35 mm mk2 kontra en 40D med 10-22 mm.

bossep, vad är du villig att investera...?

En "5D mkII" med 16-35 II landar förmodligen på i runda slängar 40-45k. En 40D med 10-22 får du för 18k. 16-35 mkII är en grym optik OM du har en fullformatskamera, men sitter du i dagsläget på en APS-C finns det ingen stor anledning att uppgradera på grund av vidvinkeln då det finns optik som är i stort sett lika bra till dessa. Jag saknade då rakt aldrig 2.8 på min 10-22 och i praktiska situationer hade jag aldrig problem med distortion, kantskärpa eller vinjettering. Den klassiska visdomen att FF är överlägset för vidvinkel skulle jag ta med en nypa salt. Däremot är det ju överlägset för t.ex. skärpedjup, men då snackar vi andra gluggar och helt andra investeringar. Och för övrigt får man bra bakgrundssläpp även med en APS-C bara optiken är rätt (t.ex. 85 f/1.8, 135 f/2, 70-200 f/4 m.m.).

Jag är på väg att sälja min kamera och mitt 17-55 men jag måste erkänna att det ar emot att sälja det sistnämnda. Det var som om något inom mig brast redan när jag sålde av 60mm macron och 10-22:an. De här EF-S objektiven är "L" i allt förutom kvalitetskänsla.

För övrigt är det många som tror att vi på PMA får se en 3D som prismässigt hamnar ungefär på samma nivå som 5D och senare under året en 7D som landar någonstans mellan 3D och 40D. Frågan är bara hur långt Canon vågar gå med någon av dessa för att inte kannibalisera på vare sig 40D eller 1D mkIII... Tror till exempel inte att man ska räkna med särskilt snabb seriebildstagning.

För övrigt håller jag med Mikael om både G9 (större sensor, skit i fler pixlar) och 14-24 (spöar allt - men det krävs å andra sidan en D3...).

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-12 09:09

Det jag först och främst tänkte på var att gpd jämförde 40D med 5D. Ska han jämföra får han vänta till 5D mk2 eller vad den nu kommer att heta, kommer ut.

F.n. går jag på 30D/40D investeringsnivån. Mina nästa köp blir 24-105 mm och 10-22 mm. Jag behöver alltid mer längd. Supervidvinkeln är rolig och spännande.

1
Bevaka tråden