Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HDV-band

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I dagsläget är de speciella HDV-banden ganska dyra. Går det att spela in i full HD-kvalitet på de "gamla" banden ?, eller måste man köpa de nya.

Jag vet inte vad du menar med speciella HDV-band. Som jag förstår det är en stor del av syftet med HDV-standarden att man använder helt vanliga DV eller Mini-DV band för att spela in på.

Citat:

HDV, High Definition Video är ett digitalt videoformat. Det lanserades 2003 och formatet gör det möjligt att spela in högupplöst videomaterial på konventionella DV-kassettband (DV eller MiniDV). Formatet utvecklades gemensamt av Canon, Sharp, Sony och JVC.

Komprimerings- och lagringstekniken för DV och HDV skiljer sig markant då HDV använder sig av MPEG-2-komprimering. Datamängden för HDV är samma som för DV-formatet (25 Mbit/s) vilket ger 60 minuter inspelningstid på ett 60-minuters DV-band. Undantaget är inspelning vid 720p då datamängden är ca 19 Mbit/s. De flesta HDV-kameror kan dock spela in vanlig DV/PAL (576i).

Från den Svenska wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/HDV

Klicka på "English" i menyn till vänster på Wikipedia för en mycket mer detaljerad artikel om HDV.

Det är samma bitrate på DV som HDV, lika mycket data lagras på båda formaten så "vanliga Mini-DV"-band funkar lika bra.
En go' sak med HDV är att vissa kameror kan filma progressivt istället för interlaced, trevligt!

Det jag tänkte på var att Sony har ett mini DV- band speciellt anpassat för HD-video och de kostar 160 kr/st, det finns även ett annat märke (kommer inte på det just nu) där det speciella HD-bandet kostar 149 kr/st. Får man ändå HD-kvalitet när man filmar på de "gamla" DV- banden för 40 kr/st så finns det ju ingen anledning att köpa svindyra special band.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-01-13 22:28

På Cyberphoto http://www.cyberphoto.se
skriver man så här: (gällande Canon HV20)
"Band
Det går alldeles utmärkt att spela in i HDV-kvalitet även på vanliga DV-band. Det finns även speciella HDV-band, men de tester vi gjort med ex.vis Panasonics proffs DV-band tycker jag ger i princip samma fina bildkvalitet.
Vi rekommenderar Panasonic videoband (speciellt deras pro-band som ger ännu bättre bildkvalitet), då vi vet att de fungerar mycket bra även till Canons modeller. Naturligtvis finns det andra märken som också passar. Det finns tyvärr band som går trögare än andra band och kan smutsa ner, vilket leder till felfunktion och att kameran behöver rengöras, speciellt bland de mer okända märkena."

Det är lite grann som de gamla VHS och SVHS banden. VHS och SVHS var visserligen lite olika i hur dom behandlar ljus och färgsignalerna men banden var de samma. SVHS banden var dock av bättre standard då de skulle kopieras och köras i klipp pultar. Men jag minns att vissa VHS band var av så god kvalité att de kunde användas i SVHS kameran och spela in i SVHS.
Jag vet många som filmar på HDV med vanliga miniDV band men, som sagt, de kan vara av sämre kvalité, gå sönder, smutsa ner och strula.

1
Bevaka tråden