Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mikrofoningången fungerar inte

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-15 00:27

På min Macbook (Late 2007) så finns det en hörlursutgång och en mikrofoningång. Problemet är att när jag ska använda micen (antingen den inbyggda i skärmen eller ett headset) så blir ljudet mycket svagt och de jag pratar med hör sig själva. Detta är främst ett problem när jag kör via Boot camp och Win XP Pro.

Idag använde jag t ex. Ventrilo för att prata med några kompisar. När jag trycker in knappen för att prata så hör dem mig knappt (de får ha högsta volym och lyssna noga för att höra). Om någon av dem pratar samtidigt så hör de sig själva, och spelar ja ett spel t ex. så hör dem spelljudet. Vad kan detta bero på? Vad ska man ha för inställningar i Win XP Pro? (Realtek Audio heter programmet för ljudet tror jag).

Beror på att macarna enbart har line in...

Ursprungligen av Lindholm:

Beror på att macarna enbart har line in...

De flesta Mac har ljudingångar men det är inte line in vill jag minnas, man kan koppla in andra mikrofoner också och så förstärker datorn upp ljudet till line in-nivå. Men det finns ett par undantag, så man får kolla exakt på vilken modell man har. En del Mac, tex bärbara, har även inbyggda mikrofoner.

http://www.everymac.com/

Men om det är som vicce säger att det finns en ljudingång och en inbyggd mic, så kan man kolla på flera sätt dels om den fungerar och dels kanske under ljudinställningar > ljud in förstärka insignalen lite grann eller byta mikronfon. Det finns även på tex Clas Ohlson en adapter med USB som ger Macen (helt utan drivrutiner) en ljudingång (line in) och två utgångar, dels för hörlurar och dels för line in. Den kostar runt 200:-. De har förstås även flera mikrofoner av olika typer.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=23603343

1
Bevaka tråden