Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan jag använda en extern skärm som primär skärm?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-05 19:07

Jag kor bootcamp pa en imac med en Apple 23tum display kopplade externt. Det funkar bra med extended desktop men jag kan inte valja den externa skarmen som primary monitor, dvs flytta startmenyn osv.

Ngn som testat och lyckats med det?

jag har samma problem med min 20'' cinema display.
tänkte precis ställa samma fråga som du gjort här...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-06-15 11:18

Generellt sett så är logiken i dem inställningarna ganska korkade. Jag vet inte om det blir någon speciellt i och med att du har en iMac...

Det enklaste sättet (på en vanlig laptop-pc) är att stänga av interna bildskärmen genom att stänga locket. Sen ställa in externa skärmen som man vill ha den. Starta interna skärmen, välja denna skärm i "Egenskaper för bildskärm" och kryssa i "Utöka Windows-skrivbordet till denna bildskärm".
Hur man gör det på en iMac vet jag inte...

Det går även ofta att ändra primär och sekundär i drivrutinen för grafikkortet. (Egenskaper för bildskärm, Avancerat). Men inte heller där är logiken någon höjdare, och det krävs ofta flera svordomar innan man blir nöjd

Du kan även testa ett annat sätt som "ska" fungera:
Se till att "Aktivitetsfältet" inte är låst. (Högerklicka på gråa listen där nere, och bocka ur.)
Sen kan du testa att bara klicka någonstans på det gråa, och dra runt listen till den andra skärmen.
(Med det "gråa" menar jag kanske även det "blåa" om man kör XPs 'tv-spelsutseende')

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-06-15 11:32

Förresten... Om du gör som jag skrev längst ner i mitt inlägg, dvs att bara dra över listen, så flyttar du bara start-menyn. Du byter alltså inte ordning på skärmarna....

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-16 01:03

Problemet är ju att det inte finns ngt 'lock' att stänga på en iMac. Kryssrutan för primär skärm i skärminställningar är skuggad och kan inte ändras. Jag skall testa att flytta startmenyn, det räcker för mig. Återkommer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-16 13:30

när jag kopplade in en cinema till min macbook var det bara att dra menylisten mellan dom två skärmarna i bildskärmsinställning.

funkar klockrent

innebär inte det alternativet att den interna skärmen fortsätter vara primär, dvs att nya fönster och program öppnas där?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-16 17:32
Ursprungligen av saidkarlsson:

innebär inte det alternativet att den interna skärmen fortsätter vara primär, dvs att nya fönster och program öppnas där?

Verkar vara lite blandat med det. Excel öppnas tex på rätt skärm men Godfather på fel. Filer som sparas på skrivbordet dyker också upp på fel skärm.

Har rotat runt i ATIs drivrutininställningar men inte hittat ngt sätt att ändra primär skärm.

//mattan

Jag har samma problem. Kan inte ställa in att min externa skärm ska vara primär skärm utan måste ha Macbook Pro'ns skärm som primär. Uppenbarligen ska det i vanliga fall (på en PC) gå att lösa genom att använda Catalyst Control Center, men det programmet fungerar inte i Boot Camp.

Tilläggas bör att jag har ett ATI X1600 i min dator.

Hjälp?

1
Bevaka tråden