Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inställningsraden strular

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-19 09:24

Den lägger sig till vänster i mitten (!?) på skärmen. Varför guuud, varfööör ?? Har stängt av och på den, startat om systemet men den vägrar flytta på sig. Vad göra ?

// kimmo

[ 19 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

Håll ner alt, ta tag i handtaget och dra den dit du vill ha den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-19 09:41

Prisa gud ! Det funkar.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2002-03-20 08:36

??Vad snackar ni om??

Så svårt vad det Jag tycker det är konstigt att inställningsraden i 9:an ser ut som "alltid" trots att man kör olika "skins". Finns det nån som har en alternativ lösning till "raden"? Ngt liknande "program"?

Jag har kört ExtensionStrip i många år, stadigt och flexibelt. För den som får ett återfall kan ES göras intill förväxling lik Apples orginal-inställningsrad.

ES lägger du precis var du vill, du väljer teman, gör egna, använder flera uppsättningar, gömmer dem.

Med ES följer modulen; Process manager, där du hela tiden ser vilka program du har öppna, och där du enkelt skiftar mellan dina tillämpningar.

ES expanderar också automatiskt, du behöver inte dra i den som är fallet då det gäller Apples egen Inställningsrad.

ES veresion 2.0b6 fungerar perfekt med OS 9.2.2, låt dig inte luras av b i versionnummret.
http://www.skidperfect.com

Jag bifogar en skärmdump i ett senare inlägg!

Här är en bild på min ExtensionStrip med följande användbara innehåll:

1. CalcStrip, lätt åtkomlig miniräknare
2. ClipS. Här klickar jag och vips så har jag ett utdrag på skrivbordet
3. ControlPanelsStrip varifrån jag når alla Tillägg, Inställningar, Typsnitt,
Programinställningar mfl
4. Control PPP, vaifrån jag ställer in TCP/IP och om jag ska köra med modem eller
ADSL samt vilket konto jag ska använda
5. Jeremy´s AppleTalk CSM, kontrollerar Appletalk och Fildelning
6. Quit CSM, visar en rad intressant om program som är igång, härifrån kan jag
också avsluta vilket program jag vill, även Finder
7. Ljudkontroll
8. Memory Display, visar hur mycket minne som finns kvar i aktuellt program
9. Process Manager, utmärkt strip för att visa vilka program som är igång, men
också för att växla mellan dem
http://homepage.mac.com/showroom/ES.jpg

Jag tar mig friheten och breda ut mig en aning för att öva på att bifoga bild.

Här är en bild på min ExtensionStrip med följande användbara innehåll:

1. CalcStrip, lätt åtkomlig miniräknare
2. ClipS. Här klickar jag och vips så har jag ett utdrag på skrivbordet
3. ControlPanelsStrip varifrån jag når alla Tillägg, Inställningar, Typsnitt,
Programinställningar mfl
4. Control PPP, vaifrån jag ställer in TCP/IP och om jag ska köra med modem eller
ADSL samt vilket konto jag ska använda
5. Jeremy´s AppleTalk CSM, kontrollerar Appletalk och Fildelning
6. Quit CSM, visar en rad intressant om program som är igång, härifrån kan jag
också avsluta vilket program jag vill, även Finder
7. Ljudkontroll
8. Memory Display, visar hur mycket minne som finns kvar i aktuellt program
9. Process Manager, utmärkt strip för att visa vilka program som är igång, men
också för att växla mellan dem

Ser helt ok. ut *ska testa* Tack

När jag ändå är igång visar jag min andra Strip som jag valt att ha långt ned i vänsterkant som en PopupStrip för en del annat användbart. Notera att jag på samtliga moduler tagit bort den helt onödiga och utrymmeskrävande svarta pilen.

Kolla symbolen för exempelvis Extension Overload, den och andra programsymboler kan lätt fixas in i Stripen med hjälp av CSM Maker.

Jag är medveten om att det är OS X som gäller numer, men fortfarande håller jag i perioder till i OS 9, eftersom vissa program som jag behöver i mitt arbete bara finns där.

Men jag är också övertygad om att 9:an kommer att leva vidare ännu ett tag, och då systemet om några år "anses dött", finns ju en del nostalgiska skäl att återvända.

Jo visst, det är lätt att fastn, jag erkänner. Det skulle vara intressant att se hur ni andra, i den mån ni kör OS 9 och en Strip, disponerar er rad.

Kör MacOS 9 ibland, dock är det ingen ide att jag lägger upp min Inställningsrad eftersom den är så standard den kan bli.

Allt som systemet la in från början finns, plus lite diverse moduler som några program lagt in.

Kommer dock ihåg att jag hade ett spel i min Inställningsrad på jobbet ett tag sen, enarmad bandit, kul att leka med när man väntar på något.

Jag har testat programmet ett tagf, och upplever det som buggigt, datorn hänger sej HELT ibland.
Det där med den enarmade banditen lät intressant, kommer du ihåg vad det hette?

1
Bevaka tråden