Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

9:an urballad

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jaa´! Vafan, nog för att jag får problem med datorn när jag leker med nya inställningar etc. Men jag har aldrig råkat ut för att datorn startar upp och är cp helt utan vidare. Fram tills nu. Okej för att iMac DV´n är ngt lustig när det gäller "skärminställningarna" (nollställs vid omstart m.m), men just nu har jag ingen lust att installera nytt system. Följande hände:
1. Startar burken, det kommer upp en skylt: "Internet-pref. -filen är skadad övergår till en ny" (ung.) Jaha tänkte jag... det är välle ingen fara, bara att skriva om inställningarna.
2. Då ser jag att klockan på menyraden visar EXTREMT fel (år 1940), jaha tänkte jag.... zappar pram. Men icke!
3. Kopplar upp mej på internet (modem - ja) Detta ärånglar ett bra tag, efter många försök kommer jag igång.
4. Startar om efter lite pillande m.m Kollar klockan igen... år 1904 *EHE?* Jaaa´ja! Snacka om att ngt är fel.
5. Surfar lite, märker att på de sidor jag loggar in på med lösen osv. inte funkar lika smidigt som förrut. Verkar som om "kakorna" ballat ur de med....
Ngn som vet "vad det kan vara" för jag har aldrig stött på så många problem på samma gång förrut. I a f inte utan att ha gjort ngt dumt innan.
Virus har jag inte heller som synd är.... hade varit lättare att lösa problemet då. Men men, är väl bara att börja flytta över tilläggen m.m till en ny systemmapp. *ångest*

Omstartad o så igen... år 2040 samt att klockan inte går att ställa på ngt annat än mellan 00.00 och 05.59 = GANSKA irriterande.... ;P

  • Oregistrerad
  • 2002-04-22 10:26

Vad är det för burk, version på 9:an?

Det är en iMac DV med 9.2.2

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: El Tollo:
märker att på de sidor jag loggar in på med lösen osv. inte funkar lika smidigt som förrut. Verkar som om "kakorna" ballat ur de med....

Om servern sätter en kaka så används (ofta) din klocka och om den går fel så funkar inte kakan som den ska.

Börja med att ställa klockan innan du surfar så ska kakorna funka som de ska.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-22 14:27

El Tollo,

kan det vara så att batteriet är kass? Då brukar det kunna vara problem med klockan och sådant.

Ylan

Ja det kan vara fallet, men på en så pass ny dator verkar det inte troligt, jag ett antal andra macar & aldrig fått ngt liknande problem med dom. Inte så här många samtidigt i a f.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: thevil:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: El Tollo:
märker att på de sidor jag loggar in på med lösen osv. inte funkar lika smidigt som förrut. Verkar som om "kakorna" ballat ur de med....

Om servern sätter en kaka så används (ofta) din klocka och om den går fel så funkar inte kakan som den ska.

Börja med att ställa klockan innan du surfar så ska kakorna funka som de ska.

Jo, jag har upptäkt det, men det känns lite trist att alltid ställa om klockan från år 2040 varje gång, det har hänt att datorn ställt om klockan till dagens datum etc. av sig självt utan att jag har "auto-tidsinställning" på...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2002-04-23 14:16

Är det så att du har iMacen kopplad till en grenkontakt med strömbrytare (en sån med kysande röd knapp som stänger av strömmen til datorn) så tar batteriet slut mycket fortare.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MigueI:
Är det så att du har iMacen kopplad till en grenkontakt med strömbrytare (en sån med kysande röd knapp som stänger av strömmen til datorn) så tar batteriet slut mycket fortare.

Ajdå! skall nog gå hem och byta grenkontakt....

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MigueI:
Är det så att du har iMacen kopplad till en grenkontakt med strömbrytare (en sån med kysande röd knapp som stänger av strömmen til datorn) så tar batteriet slut mycket fortare.

*humma* Har tom 2 sånna till burken Det konstiga är att jag har en sådan till min andra iMac oxå & den fungerar kladerfritt! Förslag på vad man kan göra förutom att byta batteri...?

Det finns en uppdatering för iMac som gör att den håller inställningar för datum och tid en längre period om man inte har den ansluten till ström. Kolla bara att den gäller för din modell av iMac. Sök efter iMac power manager update, på: http://www.info.apple.com/support/downloads_sv.html

[ 25 April 2002, 21:20: Meddelandet ändrat av: Mattias A ]

1
Bevaka tråden