Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PPPoE ADSL i Classic? Ngn som vet hur!?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet hur man ställer in detta!? *lessnat* Ville köra UT... spelbart (ja, det är inte det i X) i 9:an tänkte jag, men det var ju lättare sagt än gjort. *svär åt PPPoE-standarden*

  • Oregistrerad
  • 2002-09-16 19:50

Hej

När du använder ADSL så går det inte att använda PPP, utan då använder du TCP/IP Konfigurationer Använder DHCP server, sen får du fylla i Sökdomäner som då får av leverantören.

Då ska det gå.

Bengt

Jo, så hade det vart om jag haft Telia ja´, men så tyvärr icke fallet. Nu har jag Telenordia som använder sig av PPPoE, som jag på ngt finurligt sätt ska ställa in i PPP-inställningarna. Men men, datorn tror fortfarande att det inte finns ngt modem etc. *tur jag får min pc snart*

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: El Tollo:
Någon som vet hur man ställer in detta!? *lessnat* Ville köra UT... spelbart (ja, det är inte det i X) i 9:an tänkte jag, men det var ju lättare sagt än gjort. *svär åt PPPoE-standarden*

Den enda jag känner till är Efficient Networks Enternet

Sitter också med Telenordias ADSL, jag kör genom en Netgear RP114GE inköpt på Dustin (http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=Shopp...)

Kostar visseligen en liten slant, men om du vill dela anslutningen blir så in i helvete mycket enklare, funkar skitbra varesig du har Mac eller PC... Inloggningen sköter den själv, du kan genom webadmninistrationen se vilket ip-nummer du fått denna gång etc. Och så för du en liten enklare brandvägg på köpet också...

P.S Om du vill testa sätta upp en egen webserver hemma, men inte har ett eget domännamn, rekommenderar jag sidan www.no-ip.com. Där kan du regestrera dig och få "egna" adresser knutna till ditt ip. Du kan enkelt ändra då du fått nytt nummer, eller så kan du ladda ner ett litet program som sköter detta automatiskt (inget spyware vad jag vet installeras, finns både till PC och Mac)...

Tänk om dem kunde fixa något lika smidigt som Bostream. Inte en massa konstiga PPPoE-inställningar, tvångsinloggningar, moddningar för att få bort dessa etc etc utan bara en enkel lina som man enkelt ställer in i TCP/IP och sedan bara kör (eller kopplar via en router, då behöver man bara välja DHCP och sedan är allt inställt).

Krånglet kanske beror på att folk ska få problem eftersom man då tjänar på supporten, vad vet jag?

Tips till alla ADSL-spekulanter: välj Bostream (fortfarande) eftersom det även idag har bättre pris/prestanda och är enkelt att ställa in. Meddela mig när andra ADSL-leverantörer når dit Bostream är idag (pris/prestanda och installation).

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jonas Mellander:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: El Tollo:
Någon som vet hur man ställer in detta!? *lessnat* Ville köra UT... spelbart (ja, det är inte det i X) i 9:an tänkte jag, men det var ju lättare sagt än gjort. *svär åt PPPoE-standarden*

Den enda jag känner till är Efficient Networks Enternet

Jo, men det kostar ju en massa :(, Hallå!? Är det ingen som körde Telenordia innan X!?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Shattapp:
Sitter också med Telenordias ADSL, jag kör genom en Netgear RP114GE inköpt på Dustin (http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=Shopp...)

Kostar visseligen en liten slant, men om du vill dela anslutningen blir så in i helvete mycket enklare, funkar skitbra varesig du har Mac eller PC... Inloggningen sköter den själv, du kan genom webadmninistrationen se vilket ip-nummer du fått denna gång etc. Och så för du en liten enklare brandvägg på köpet också...

P.S Om du vill testa sätta upp en egen webserver hemma, men inte har ett eget domännamn, rekommenderar jag sidan www.no-ip.com. Där kan du regestrera dig och få "egna" adresser knutna till ditt ip. Du kan enkelt ändra då du fått nytt nummer, eller så kan du ladda ner ett litet program som sköter detta automatiskt (inget spyware vad jag vet installeras, finns både till PC och Mac)...

Jo, det blir faktiskt en Router snart, har köpt en pc jag ska få in i nätverket här, så jag blir tvungen att köpa en. Men jag väljer nog den med "ny" design! Tack för tipset om "no-ip" Vet att det fanns sånnt till pc, men inte till macen

Dock har jag inte fått ngt svar på hur man får pppoe att funka i 9:an *sura* Ingen som vet!?

  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2002-09-21 23:41

Jo jag kör Telenordia, men desvärre har jag också installerat en router...

Här finns det hjälp: http://support.telenordia.se/adsl/

Jo, jag får välle köpa en Router...!
Har kollat den sidan, men det finns inte mkt info där...! Funkar inte tyvärr...! Tack ändå!

  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2002-09-22 13:13

Följande hittade jag i hjälpen bland filerna som fanns med i Telenordia adsl CD´n:

Setting your TCP/IP Parameters

To connect automatically with Telenordia ADSL RA, use the "Telenordia ADSLDefault" configuration.

To establish a connection using Telenordia ADSL Classic, your TCP/IP parameters must be properly set. The most efficient way to configure TCP/IP for use by the application is to create a TCP/IP Configuration for Telenordia ADSL. To create a TCP/IP Configuration:

1. Open the TCP/IP Control Panel by selecting "TCP/IP" from the application´s "Protocol" menu, or by selecting "Open TCP/IP control panel" from the Control Strip module.

2. From the "File" menu, select "Configurations." The "Configurations" window will appear.

3. Select any Configuration from the list of Configurations and click "Duplicate." The "Duplicate Configuration" window will appear.

4. Enter "Telenordia ADSL " in the "Duplicate as:" field then click "OK." The "Duplicate Configuration" window will close and the "Configurations" window will be present.

5. Click "Make Active." The "Configurations" window will close and the TCP/IP Control Panel will be present.

6. Select "Telenordia ADSL Classic" in the "Connect via:" drop-down menu.

7. Select "Using PPP Server" in the "Configure" drop-down menu.

8. If there are no values present in the "Name server addr:" box, place the cursor in the upper-left corner of the box and enter the value "1.2.3.4" (do not include the quotes). This value will be replaced automatically when a connection is established, but Open Transport requires that a value be present at this time.

9. Select "Quit" from the "File" menu. A dialogue box will appear asking if you want to save your changes.  Click "OK.

Hälsningar,

Bodo

Problemet är att datorn inte får kontakt med modemet "Ingen kopplingston"!

"Ingen kopplingston" låter väl som att datorn får kontakt med modemet, men att modemet inte får kontakt med nätet? Har du kontrollerat att du har ton fram till modemet genom att koppla in en telefon istället? Nu kör jag inte ADSL, så jag har ingen riktig koll på hur det borde funka, men ändå...

Om det skulle visa sig vara mjukvaran som strular så har Glocalnet lite tips på PPPoE-klienter till OS9 på sin hemsida.

Det funkar i X, så jag har kontakt & så
Är mjukvaran som strular tyvärr! Tack för länktips *kollar imorrn, nu ska jag sova*

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2002-09-23 11:07

Om du kör ADSL så borde du ha det anslutet via eternet.
ADSL-modemets gränssnitt kan jag inte men mitt eget ALCATEL-modem behöver ingen ytterligare inställning.
Sedan när jag skaffade en Netgear-router så var det fortfarande bara att plugga in och köra.

Ett problem som andra har haft, är att man måste använda en korsad kabel, om du inte har en port som automatiskt känner av inkopplingen.

Med tanke på att det fungerar utmärkt i X så är det nog inte det. *blir inte klok på detta*

Ingen kontakt med modemet? Har du installerat drivrutinen till modemet? Om ja så borde du kunna välja modemet när du öppnar inställningarna i remote access.

Om inte, prova med MacPoet (installationsprogram) eller IpNetRouter .

Lite hjälp till ADSL hittar du också här (tyvärr endast på tyska). Klicka på download/MacOS så hittar du programmen där.

MacPoet funkade för mig på den tiden innan tyska felia fick tummen ur och släppte en egen drivrutin till ADSL-modemet.

[ 23 September 2002, 16:20: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Tackar, men ska det behövas drivisar till ethernetmodem!? *ehh*
Nae, detta är för mysko

1
Bevaka tråden