Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Litet bildtest. Kan du se skillnad på kameran som bilden togs med?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är många diskussioner båda på 99mac och runt om på nätet om bildkvalitet och allt möjligt tekniskt "dravel".

Bakgrund
2001 fick jag en liten Fuji-kamera som fick plats i ena handen, det var den jag lärde mig digitalfotografi på allvar med och tog efter ett tag om jag får säga det själv bra bilder med den lilla makapären som bara hade automatik och ingen zoom men med ett macro-läge i alla fall.

2004 spenderade jag en hel massa pengar på en systemkamera från Nikon och har hunnit ta i runda slängar 20 000 bilder med den och kunde inte vara mer nöjd. Det är en betydligt bättre kamera än den lilla Fuji den ersatte och jag skulle aldrig byta tillbaka även om jag rekommenderar Fujifilm-kameror rätt ofta.

Till testet...
Vi tjatar alla om megapixlar hit och megapixlar dit. Brus hit och kromatisk abberation dit. Men allt för ofta glömmer vi bort att kameran faktiskt ska användas. Som jag sa, det tog mig inte lång tid att lära mig använda Fujin och producera bra bilder. Enligt mig själv är det kvalitetsmässigt ganska svårt att se skillnad på vissa bilder jag tog med den lilla kameran som med systemkameran.

När man väljer kamera ska man testa den, känna sig för; har den ett bra handgrepp? Kommer man gilla att fotografera med den? Förstår jag mig på menyerna? Det är, tycker jag, betydligt viktigare frågor än om kamera A producerar bilder som är 3-5% bättre än kamera B i samma situation. Frågan är meningslös om kamera B är mycket trevligare att använda, lättare att lära sig och allt det där.

Mitt antagande är att det som finns bakom kameran och vad man gör med den som är viktigare än kameran i sig.

Val av kameratillverkarel, ja till och med typ av kamera bör alltid vara underordnat hur den enskilda kameran är att använda.

Ha självrannsakan och posta gärna det resultat ni fick här i tråden, jag sparar inte några resultat på servern nämligen.

Test: Kan du se skillnad?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-18 18:34

Snygga bilder! Grattis!

Jag fick 10 rätt. Jag hade gissat fel på några bilder där du använt Nikon, men jag tror att de hade varit fullt möjliga att ta med en Fuji. Själv har jag ingen systemkamera (än, jag har lite udda önskemål).

Länktips:
http://www.kenrockwell.com/tech/notcamera.htm
http://www.kenrockwell.com/tech/150-vs-5000-dollar-camera.htm

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-18 20:09

Jag tyckte att de flesta bilderna inte var speciellt typiska för sådana bilder där det spelar så stor roll.

Min erfarenhet är att svagt ljus är en situation som de enkla kamerorna har svårare att hantera. Bruset blir lugnare med en riktigt bra kamera. En annan skillnad som jag brukar se på mina bilder är att den lilla kameran är att det kan vara problem med att fokuser precis där man vill.

Fick elva rätt!

  • Medlem
  • 2008-01-19 14:42

Kompakta kameror kan göra fantastiska bilder vid rätt förhållande men inte i lite extremare lägen. T ex svagt ljus eller kort skärpeljus. Ibland beskär jag mina bilder mycket hårt. Att kunna göra ett bra portätt ur en gruppbild är fantastiskt. Då kan ju alla dessa pixlar kvitta om inte objektivet hänger med. Tycker att de kompletterar varandra och har därför två kameror.

  • Medlem
  • 2008-01-19 16:14

Att det är svårt att se skillnad kan betyda en eller två av fyra saker.

1. Fujikameran är bra.
2. Nikonkameran/objektiven är dålig.
3. Du är bra på att fotografera.
4. Du är inte bra på att fotografera.

Här utgår vi från att kombinationen 1 och 3 stämmer antar jag? Om du kollar igenom din fotografisamling och majoriteten av dina Nikonbilder inte är "bättre" skulle jag vilja påstå att något inte riktigt "adds up".

Man kan hävda att en mindre kamera har fördelar, men att dra större växlar än så tror jag är svårt.

Sju rätt - ganska nära den ideala slumpgenererade lösningen mao. Styrker mig bara än mer i min uppfattning att det inte i första hand är en viss "braig" kamera som ger bra bilder. Det är handen och hjärnan bakom som tar bra bilder. Visst går det att hitta billiga kameror som ger skitbilder, men det finns dyra "braiga" kameror som ger skitbilder också.

tio rätt för min del. Intressant test!
Personligen föredrar jag att fotografera med systemkamera men som tidigare poängterats så är det ju fotografen som står för bilden i slutändan. Visst spelar kameran också en stor roll rent tekniskt och sätter gränser för man kan göra men...
Jag avskyr när folk ser en bild man tagit och säger "wow, vilken kamera använder du?"...

Fem rätt...

Blev ganska övertygad om att de första bilderna var tagna av fickkameran då svärtan så väldigt dålig ut. Fel i inställningarna eller ska det verkligen se så kasst ut? Min billiga 2 mpix Canon-digitalkamera ger bättre resultat.. Eller så kanske det är min monitors fel.. Sitter med en gammal Apple Studio Display LCD från 1998.

Snacka inte runt - inse att detta är svårt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-20 12:02

upplägget är lite av kuggfråga, så jag markerade enbart fickkameran och fick 10 poäng, men jag gillar frågeställningen

12 rätt

Förövrigt så har jag en uppgift där mina fotoelever måste använda en 900 kronors HP 5 megapixel och ta bilder med. Många levererar rätt bra bilder trots kameran.
De får dock använda stativ om dom vill.

Fuji-kameran var för övrigt en Finepix 40i och Nikon en D70 (alla bilder jag valde användes kit-objektivet på).

Ursprungligen av pesc:

Snygga bilder! Grattis!

Jag fick 10 rätt. Jag hade gissat fel på några bilder där du använt Nikon, men jag tror att de hade varit fullt möjliga att ta med en Fuji. Själv har jag ingen systemkamera (än, jag har lite udda önskemål).

Länktips:

http://www.kenrockwell.com/tech/notcamera.htm

http://www.kenrockwell.com/tech/150-vs-5000-dollar-camera.htm

Tack för ditt beröm. Bra länkar det där.

Ursprungligen av stfm:

Att det är svårt att se skillnad kan betyda en eller två av fyra saker.

1. Fujikameran är bra.
2. Nikonkameran/objektiven är dålig.
3. Du är bra på att fotografera.
4. Du är inte bra på att fotografera.

Här utgår vi från att kombinationen 1 och 3 stämmer antar jag? Om du kollar igenom din fotografisamling och majoriteten av dina Nikonbilder inte är "bättre" skulle jag vilja påstå att något inte riktigt "adds up".

Man kan hävda att en mindre kamera har fördelar, men att dra större växlar än så tror jag är svårt.

Vare sig jag är en bra fotograf eller inte vill jag säga att när jag väl lärde mig hantera den handhållna kameran gick det att få bra bilder från den. Skit bakom kameran ger lika bra/dåliga bilder oavsett vilken kamera man håller i, det är mitt grundläggande argument.

Det är sant som du skriver att man inte ska dra allt för stora växlar på det här, det är inte 100% seriöst, kan göra ett sådant med bilder i lite större storlek och mindre behandlade om det finns intresse. Fast då skulle jag vilja ha lite bilder från andra system- och småbilds-kameror för att jämna ut bakgrundsmaterialet.

Ursprungligen av bengtb:

Jag tyckte att de flesta bilderna inte var speciellt typiska för sådana bilder där det spelar så stor roll.

Min erfarenhet är att svagt ljus är en situation som de enkla kamerorna har svårare att hantera. Bruset blir lugnare med en riktigt bra kamera. En annan skillnad som jag brukar se på mina bilder är att den lilla kameran är att det kan vara problem med att fokuser precis där man vill.

Fick elva rätt!

Ursprungligen av per s:

Kompakta kameror kan göra fantastiska bilder vid rätt förhållande men inte i lite extremare lägen. T ex svagt ljus eller kort skärpeljus. Ibland beskär jag mina bilder mycket hårt. Att kunna göra ett bra portätt ur en gruppbild är fantastiskt. Då kan ju alla dessa pixlar kvitta om inte objektivet hänger med. Tycker att de kompletterar varandra och har därför två kameror.

Här var praktiskt taget helt statiska bilder, du har en poäng, kanske borde tagit lite bilder på katter också. Jag skaffade, av ungefär den anledning som ni skriver, systemkameran för att få mer kontroll och kunna ta bilder i situationer där den lila Fujin gick bet.

Ursprungligen av leonardo:

Sju rätt - ganska nära den ideala slumpgenererade lösningen mao. Styrker mig bara än mer i min uppfattning att det inte i första hand är en viss "braig" kamera som ger bra bilder. Det är handen och hjärnan bakom som tar bra bilder. Visst går det att hitta billiga kameror som ger skitbilder, men det finns dyra "braiga" kameror som ger skitbilder också.

Exactamundo. Diskussioner som "Min Canon 350D ger bättre bilder än din Nikon D80" är precis den sortens diskussioner jag vill ge ett nackskott. Den som ska skaffa en kamera borde fundera ännu mer på handhavande, testa kameran. Hur den känns, trivs man med gränssnittet. En kamera man inte förstår eller trivs med är sämre på alla sätt än en kamera man kan och gillar.

Ursprungligen av Se[BBB]e:

Fem rätt...

Blev ganska övertygad om att de första bilderna var tagna av fickkameran då svärtan så väldigt dålig ut. Fel i inställningarna eller ska det verkligen se så kasst ut? Min billiga 2 mpix Canon-digitalkamera ger bättre resultat.. Eller så kanske det är min monitors fel.. Sitter med en gammal Apple Studio Display LCD från 1998.

De är efterbehandlade lite, t.ex. genom att som på cykeln köra med en nästan 100% svart siluett. Men det är meningen också. Hur många här som använder iPhoto använder inte trollspöt ibland? Aperture-använder som inte justerar exponering och kanaler? Lightroom-använder som inte utnyttjar Clarify då och då?

Intressant nog är det här den enda tillsammans med bild 15 som inte är på något sätt efterbehandlade i något program. Cykel-bilden är rakt av exponerad efter himlen, inget perfekt histogram med andra ord. Å andra sidan, vill man alltid ha det?

  • Medlem
  • 2008-01-27 23:43

Ska man välja kamera efter handhavade
borde alla som kör och gilllar Mac köpa Canon.
Nikons menyer och (o)logik liknar Windows

Kvalificerat nonsenprat Jordi, "man" kan välja dator och kamera efter vilka kriterier som helst - ekonomiska, ergonomiska, religiösa, politiska, kretinska, eller rent av slumpmässiga - det är inte så viktigt - egentligen.

Det finns ingen utrustning, som är till 100% bäst i alla situationer, inte ens ett enkelt järnspett är "rätt" alla gånger - för att slå i spik ex.vis . Alla val av utrustning borde rimligtvis utgå från vad "man" ska använda den till, vad man har råd att betala och vilka ens personliga preferenser är. Jag kör Mac, mest för att jag genom åren investerat i mjukvara för den plattformen och Minolta/Sony, mest för att jag har svårt att klara mig utan den inbyggda trådlösa blixtstyrningen. Dessa två faktorer är mina primära selektionsgrunder - se'n sk-t-r jag i religion och politik.

Jag är hjärtligt trött på denna juvenila diskussion om vilken utrustning som är bäst - borde det inte vara det uppnådda resultatet som räknas?

Ursprungligen av leonardo:

Kvalificerat nonsenprat Jordi, "man" kan välja dator och kamera efter vilka kriterier som helst - ekonomiska, ergonomiska, religiösa, politiska, kretinska, eller rent av slumpmässiga - det är inte så viktigt - egentligen.

Det finns ingen utrustning, som är till 100% bäst i alla situationer, inte ens ett enkelt järnspett är "rätt" alla gånger - för att slå i spik ex.vis . Alla val av utrustning borde rimligtvis utgå från vad "man" ska använda den till, vad man har råd att betala och vilka ens personliga preferenser är. Jag kör Mac, mest för att jag genom åren investerat i mjukvara för den plattformen och Minolta/Sony, mest för att jag har svårt att klara mig utan den inbyggda trådlösa blixtstyrningen. Dessa två faktorer är mina primära selektionsgrunder - se'n sk-t-r jag i religion och politik.

Jag är hjärtligt trött på denna juvenila diskussion om vilken utrustning som är bäst - borde det inte vara det uppnådda resultatet som räknas?

Tack, tack, TACK!

Du har så rätt, och det är så tröttsamt med allt djäkla tjafs om PC vs Mac, Nikon vs Canon, BMW vs Audi och allt vad det nu handlar om.

I kamerafall är den bästa kameran den man har med sig när man ser bilden. Man kan ha en H3D med varenda glugg som någonsin gjorts men det spelar ingen roll om man inte har orkat släpa med sig den när man ser den där utsökta bilden.

Att påstå att Canon, Nikon, Sony, Olympus, Pentax eller något annat märke är överlägset de andra är bara löjligt. Precis som det vore löjligt att påstå att en Audi RS4 minsann är överlägsen en BMW M3. Det handlar om vilken modell som passar en själv bäst och möter de behov man har.

(Jag hade 7 rätt. Det är svårt, och dagens kompaktkameror är bra - fullt tillräckliga egentligen för de flesta av oss.)

Ja jisses - jag glömde ju bilar - klart jag kör Audi S6, mest för att den är en ulv i fåra-
kläder och jag slipper "Lagens långa arm" som mest kollar på BMW och Mercedes.

  • Medlem
  • 2008-01-28 11:39

Jag brinner för dennna juvenila diskussion.
Argumentet att välja utrusting enbart efter vad man
skall använda den till är så fantastiskt tråkig.
Som att köpa en röd toyota corolla.
Som att gilla vilken musik som helst för att
det är just musik.

Ursprungligen av Jordi:

Jag brinner för dennna juvenila diskussion.
Argumentet att välja utrusting enbart efter vad man
skall använda den till är så fantastiskt tråkig.
Som att köpa en röd toyota corolla.

Och att köpa utrustning för att få någon form av religiös tillhörighet i denna sekulariserade tid är bättre?

Nej, köp gärna utrustning utifrån känsla och vad du vill ha. (Det har jag gjort - inte en suck att jag klarar av att pusha min Olympus E-3 till gränsen.) Men gör det inte till ett korståg.

1
Bevaka tråden