Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hackad TV, vad klarar den av?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Landskrona
  • 2008-01-26 17:29

Hejsan.

Har länge funderat på att köpa mig en mediacenter, men vet inte riktigt vilken.
Skulle ju gärna vilja ha en TV, men den måste ju klara av det man vill med:)

Vad finns det för olika sätt att hacka den på?
Har läst om att man kan installera perian på den.
Eller så kan man installera något som heter awkwardtv.

Med något av de två nämna verkar det som man kan spela upp xvid,ac3,etc.

Men det jag vill att den ska klara av, och inte bara codecmässigt, utan prestandamässigt också.
XViD med AC3 ljud.
DVD med dolbydigital och dts ljud.(streamat från en server)
matroska (*.mkv), med x264 codec samt AC3? i 720p(och kanske 1080p)
visa bilder
spela musik

det mesta där borde fungera, det är mest 720p/1080p filmer som jag är lite orolig för.

Sen, kan man spela upp allt detta via samba? Så det streamas från en server till TVn?
Vore även bra om man kan spela upp direkt från rar-arkiv (så som man kan med XBMC)

Sen, hur är det, kom det en ny version nu, eller har den inte kommit än?

Det funkar att spela upp 720p-material på tvn, dock inte 1080p. Allt det du listar i övrigt fungerar på en hackad tv. Tänk på att om du köper en nu, med mjukvaruversion 1.1 el. 2.0, måste du nedgradera den till version 1.0 först. Något som kan krångla till det. Iallafall för mej som lyckades paja mjukvaran....

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2008-01-27 12:11
Ursprungligen av blackheim:

Det funkar att spela upp 720p-material på tvn, dock inte 1080p. Allt det du listar i övrigt fungerar på en hackad tv. Tänk på att om du köper en nu, med mjukvaruversion 1.1 el. 2.0, måste du nedgradera den till version 1.0 först. Något som kan krångla till det. Iallafall för mej som lyckades paja mjukvaran....

även uppspelning ur rar-arkiv över samba?

Får nog bli en sådan då:)

Hur är bildvisningen på en? Är det som iPhoto/frontrows bildvisning?
Den zoomar lite på bilder å gör snygga övergångar, men man kan istortsätt inte ändra något själv?

Det där med Samba har jag ingen aning om faktiskt. Du får fråga google, eller om nån annan kan!
Bildvisningen är precis som frontrow på din dator.

Får att få lite fart på decodern som går i hårdvara MÅSTE du köra QT h.264 med Main Profile. Det kan x264-encodern generera med rätt inställningar. Något annat funkar inte för stunden. Vi får väl se vad Apple har hittat på till version2 som kommer om någon vecka. Troligtvis är det samma krav, men kanske fintrimmad drivrutin som får upp bitrate:n en bit ovanför 5MBit/s. Vem vet?

1
Bevaka tråden