Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples "affärsmodell" för iPhone - en flopp?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-02 15:40
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

I framtiden är jag övertygad om att iPhone kommer gå köpa olåst i hela världen, till en vettig summa. Men nu i början vill dom göra iPhone till en exklusiv produkt och snabbt tjäna igen utvecklingskostnaderna.

Självklart, men knappast förrän den är utdaterad.

Hur kan nån tro att iPhone skulle kosta $399 utan abb, för den delen? Abbet är ju en del av betalningen till Apple.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-02-02 17:48

Att 25% iPhone's är hackade/upplåsta - om det nu är så - beror givetvis på att den inte släppts i hela världen (man behöver inte vara ett geni för att förstå detta sammanhang). Hur många procent av alla iPhone's i USA är hackade/upplåsta? Jag gissar på ca. 5%. Denna siffra blir det också globalt när luren finns överallt.

Jag diggar inte operatörslåsningar, men att iPhone skulle vara en flopp för Apple är bland det mest vrickade verklighetsupplevelse jag hört på mycket länge. Hur kan man ha missat att denna produkt har exploderat och skakat hela branchen...och gjort Jobs ännu förmögnare? Jag är övertygad om att utvecklingkostnaden redan är intjänad med råge och från och med nu är det en strid ström av rent guld som flödar in i Apple's konton...och detta är bara början; snart kommer iPhone2....

Ursprungligen av mjg:

Jag diggar inte operatörslåsningar, men att iPhone skulle vara en flopp för Apple är bland det mest vrickade verklighetsupplevelse jag hört på mycket länge.

Att iPhone i sig är en flopp har jag inte påstått, bara att hela deras modell att den ska vara operatörslåst. Det kan ju knappast vara en succe om mellan 25-30% är upplåsta. Hur många som är upplåsta i USA vet jag inte, men det är garanterat mer än 5%.

4 miljoner sålda iPhones. 2 miljoner aktiverade AT&T abonnemang. Hmm, nu är det nog inte något som stämmer.

Är inte 100% säker på siffrorna, men dom ligger runt där.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-02-03 17:13
Ursprungligen av Patrik D:

A
4 miljoner sålda iPhones. 2 miljoner aktiverade AT&T abonnemang. Hmm, nu är det nog inte något som stämmer.

Som sagt...om dessa 4 miljoner iPhones används av USA-medborgare så är statistiken chockerande. Men eftersom det inte är så så är statistiken meningslös.

En statistik över hur många av Iphonerna som är upplåsta bland USA-kunderna (när vi nu talar om AT&T) är intressant. Finns det ingen sådan statistik så är hela resonemanget/tesen om operatörslåsningens flopp/succe fullständigt flummig. En dimma.

Operatörsbindningen kommer bara att öka, fler och fler tjänster bygger på symbiosen mellan hårdvara och operatör. Vänta några år så står resten av bolagen med samma typ av upplägg som Apple.

Vad tjänar jag på att kunna köpa en iPhone utan abonnemang? Jag struntar i hårdvaran (med viss reservation förstås), det är funktionerna som intresserar mig. Och då funktionerna är en mix av iPhone och operatören är nuvarande upplägg helt ok med mig.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-03 16:33
Ursprungligen av akerstrom:

Vad tjänar jag på att kunna köpa en iPhone utan abonnemang?

Du slipper vara låst till en operatör.
Du kommer undan billigare i längden.

Ursprungligen av akerstrom:

Jag struntar i hårdvaran (med viss reservation förstås), det är funktionerna som intresserar mig. Och då funktionerna är en mix av iPhone och operatören är nuvarande upplägg helt ok med mig.

Jo, Visual Voicemail är ju verkligen grymt...
Vad mer erbjuder AT&T?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-02-03 17:40
Ursprungligen av akerstrom:

Operatörsbindningen kommer bara att öka, fler och fler tjänster bygger på symbiosen mellan hårdvara och operatör. Vänta några år så står resten av bolagen med samma typ av upplägg som Apple.

Näe, det där tror jag inte på...om man tar USA som exempel så har ju telefonerna av tradition varit operatörsbundna men trycket från konsumenterna att kunna köpa olåsta telefoner ökar mer och mer...

Man kanske inte ska fokusera på "bindning". Målet är att få kunderna att stanna så länge som möjligt vilket man gör med en bra tjänst. Gränsen mellan hårdvara och mjukvara kommer att slätas ut mer och mer för att istället bilda tjänster, det är det jag menar när jag säger att operatörsbindningen kommer att öka.

Som leverantör vill man producera ett attraktivt paket av tjänster där en väl integrerad mix av olika produkter kan ge en önskvärd lösning till bra pris.

Som vanligt kommer det finns de som vill bygga ihop sina egna lösningar och fixa och dona med dem för att de ska fungera som de tänkt, och så finns det de som vill köpa en lösning som "bara fungerar". Hembyggd dator kontra mac är en någorlunda liknelse för vad jag menar.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-02-04 20:52
Ursprungligen av akerstrom:

Man kanske inte ska fokusera på "bindning". Målet är att få kunderna att stanna så länge som möjligt vilket man gör med en bra tjänst. Gränsen mellan hårdvara och mjukvara kommer att slätas ut mer och mer för att istället bilda tjänster, det är det jag menar när jag säger att operatörsbindningen kommer att öka.

Då är jag med...där tror jag att du har något...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-02-04 17:50

Jag funderar lite på varför det tar så lång tid innan den kommer til resten av världen. alla mobil leverantörer sitter just nu med en iphone och ser hur den jobbar o analyserar en massa saker..
jag tror det kan finnas en risk att Apple blir förbikörda så det står härliga till om dem inte får ut den snart.
Garmin har ju kommit med något som släpps i Q3 2008..

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-04 21:06
Ursprungligen av X3MKing:

Jag funderar lite på varför det tar så lång tid innan den kommer til resten av världen. alla mobil leverantörer sitter just nu med en iphone och ser hur den jobbar o analyserar en massa saker..
jag tror det kan finnas en risk att Apple blir förbikörda så det står härliga till om dem inte får ut den snart.
Garmin har ju kommit med något som släpps i Q3 2008..

Ja, den delen av affärsmodellen tycker jag har fallerat. Iaf vad gäller Gen 1 av iPhone.

Läste att Spanien, Italien och Schweiz är på tur.
Kommer den här modellen till Sverige, så kommer den så sent att intresset lär ha dykt ordentligt, samt att de som verkligen vill ha en kommer redan att ha köpt den.

En eventuell Gen 2 med 3G/GPS/16-32GB osv, kommer nog gå att sälja.

Bevaka tråden