Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5.2 släppt!

Tråden skapades och har fått 219 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av CUBEIS:

min bluetooth -SE K800i funker ej ned varken 10.5.1 eller nya 10.5.2

Vad kan vara felet.

Har en Macmini intel Dou 1.8.3 .

telefonen kan inte koppla upp sig mot macminin ..

Gör om kopplingen från start.
Kör du med stödet från, mobileFeisar eller? du kan ju ha fått en fil överskriven av uppdateringen...

Kolla också att Datorn står som "upptäckbar" i Bluetooth-inställningar

Ursprungligen av benjamin.palsson:

Får inte ordning på min födelsedagskalender i iCal.
Bifogar fil på hur det såg ut igår när jag startade upp första gången efter uppdateringen. Nu finns de inte där alls längre.
Någon som har en idé om vad jag kan göra?
Kört Onyx och rensat lite.
[ATTACH]15270[/ATTACH]

jag hade också problem med det, jag raderade kalendern och la till den igen, löste alla problem.

Ursprungligen av Noumenon:

jag hade också problem med det, jag raderade kalendern och la till den igen, löste alla problem.

Det har jag också gjort men det gjorde bara att ett par poster försvann. Nu finns de inte alls i iCal längre.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-12 12:40

@rk: Inte för att orsaka massdiskussion Mac vs PC, men det är väl bara att ställa en bärbar med Vista bredvid, så är eventuella frågetecken om Mac OS och dess kapacitet snart uträtade till utropstecken istället.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-02-12 12:45
Ursprungligen av mbp:

@rk: Inte för att orsaka massdiskussion Mac vs PC, men det är väl bara att ställa en bärbar med Vista bredvid, så är eventuella frågetecken om Mac OS och dess kapacitet snart uträtade till utropstecken istället.

Jag tror inte du förstår problematiken; det handlar om att Leopard inte lirar i Windowsnät (= 99% av alla företag i hela världen). Kan du föreställa dig vidden av detta problem? Tiger går bra. This is serious - detta är på en helt annan nivå än docken hit och docken dit

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-12 13:01
Ursprungligen av mjg:

Jag tror inte du förstår problematiken; det handlar om att Leopard inte lirar i Windowsnät (= 99% av alla företag i hela världen). Kan du föreställa dig vidden av detta problem? Tiger går bra. This is serious - detta är på en helt annan nivå än docken hit och docken dit

Självklart förstår jag det. Jag var inte helt seriös (smileyn du vet).
Tycker själv att det är ett problem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-12 12:53
Ursprungligen av mbp:

@rk: Inte för att orsaka massdiskussion Mac vs PC, men det är väl bara att ställa en bärbar med Vista bredvid, så är eventuella frågetecken om Mac OS och dess kapacitet snart uträtade till utropstecken istället.

Visst är det så:-) Men det är ganska "skämmigt" att jag är tvungen att hämta filer från nätverket på en pc via usb-minne (Jo, jag har windows och Parallels installerat men windows vägrar att starta helt nu pga att MS inte hittar någon speciell typ av licensfil i mitt helt lagliga system... Suck, allt vad windows heter behöver installeras om.... Om man nu vill att windows ska fungera...).

Skumt det här med att jag inte har någon inställning för Transparensen... Den tvingar ogenomskinligt på min lilla PB12".

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-12 13:14
Ursprungligen av melfunko:

Skumt det här med att jag inte har någon inställning för Transparensen... Den tvingar ogenomskinligt på min lilla PB12".

Ditt grafikkort pallar inte mer.
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306894

Jag fick problem med iSync som inte ville starta när Samsung-D900i.phoneplugin fanns med som plugin. Det vara bara att ta bort den så började det lira igen.

Tänkte bara om någon annan råkat ut för det.
I övrigt går maskinen snabbare och en del av de buggar jag irriterat mig på verkar än så länge vara borta.
Så just nu längtar jag inte efter 10.5.3.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag fick problem med iSync som inte ville starta när Samsung-D900i.phoneplugin fanns med som plugin. Det vara bara att ta bort den så började det lira igen.

Tänkte bara om någon annan råkat ut för det.
I övrigt går maskinen snabbare och en del av de buggar jag irriterat mig på verkar än så länge vara borta.
Så just nu längtar jag inte efter 10.5.3.

Hur lyckas du hitta mappen med plugins? Jag har inte sökt efter en fil sedan jag installerade Leopard, men den tycks inte söka bland systemfiler och irra runt bland sytemmapparna är inte funkis...

//Daniel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-13 09:22
Ursprungligen av Daniel F:

Hur lyckas du hitta mappen med plugins? Jag har inte sökt efter en fil sedan jag installerade Leopard, men den tycks inte söka bland systemfiler och irra runt bland sytemmapparna är inte funkis...

//Daniel

Dom ligger inbakade i själva isync. Bara högerklicka på isync och välja "show package contents" sedan contents/plugins/ApplePhoneConduit.syncdevice/contents/plugins/ och där ligger alla...

Jag gissade att det var svaret. Det funkade iof alldeles utmärkt under 10.5 och 10.5.1, så man kan ju ifrågasätta valet att ta bort min möjlighet att ha det.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-02-12 14:07
Ursprungligen av melfunko:

Jag gissade att det var svaret. Det funkade iof alldeles utmärkt under 10.5 och 10.5.1, så man kan ju ifrågasätta valet att ta bort min möjlighet att ha det.

För att det är grafikkortet som tar hand om effekten. Och från början gav de möjlighet att processorn skulle ta hand om det istället. Men nu är det grafikkortet eller ingen funktion istället. Det finns fler exempel när de gjort liknande funktioner och skalat ner dem på datorer som inte når upp till grafikkraven.

Ursprungligen av Sidde:

För att det är grafikkortet som tar hand om effekten. Och från början gav de möjlighet att processorn skulle ta hand om det istället. Men nu är det grafikkortet eller ingen funktion istället. Det finns fler exempel när de gjort liknande funktioner och skalat ner dem på datorer som inte når upp till grafikkraven.

Det stämmer ändå inte. Jag har på samtliga mina maskiner grafikkort som klassar in enligt Apple, men på en av dem blir det inte transparent menyrad. Inga probelm egentligen eftersom jag ville ha dem ogenomskinliga.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-02-12 17:17
Ursprungligen av Johan Gunverth:

Det stämmer ändå inte. Jag har på samtliga mina maskiner grafikkort som klassar in enligt Apple, men på en av dem blir det inte transparent menyrad. Inga probelm egentligen eftersom jag ville ha dem ogenomskinliga.

Är det samma typ av maskiner? Jag är ganska säker på att de satt ett hårdvarukrav menyrad.
Om man läser diskussioner på tex Low End Mac får man detta ännu mer klart för sig. Ett ATI 9600 är minimum på ATI-sidan. Vet inte vad det är för minimum för Nvidia, men ett Go 5200 får inte upp det transparenta allafall.

Ursprungligen av Sidde:

Är det samma typ av maskiner? Jag är ganska säker på att de satt ett hårdvarukrav menyrad.
Om man läser diskussioner på tex Low End Mac får man detta ännu mer klart för sig. Ett ATI 9600 är minimum på ATI-sidan. Vet inte vad det är för minimum för Nvidia, men ett Go 5200 får inte upp det transparenta allafall.

Jag får väl glädja mig åt att den generella arbetsbelastningen för min dator sjunkit då, eftersom mina menyrader numera är simpelt ogenomskinliga.

Ursprungligen av melfunko:

Jag får väl glädja mig åt att den generella arbetsbelastningen för min dator sjunkit då, eftersom mina menyrader numera är simpelt ogenomskinliga.

Min MacPro har genomskinlig menyrad men jag kan inte ändra till ogenomskinlig menyrad som jag helst vill ha!
Livet är orättvist!

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-02-12 18:28
Ursprungligen av Saffran:

Min MacPro har genomskinlig menyrad men jag kan inte ändra till ogenomskinlig menyrad som jag helst vill ha!
Livet är orättvist!

Jag har samma problem, sitter på sista generationen ibook 12" med ATI Mobility Radeon 9550.

  • Oregistrerad
  • 2008-02-13 00:10
Ursprungligen av Johan Gunverth:

Det stämmer ändå inte. Jag har på samtliga mina maskiner grafikkort som klassar in enligt Apple, men på en av dem blir det inte transparent menyrad. Inga probelm egentligen eftersom jag ville ha dem ogenomskinliga.

Det beror på vad du har för bakgrundsbild kanske, eller om den är "hackad" till att inte vara det? (kan ju gjorts via något 3:dje parts program?)

Numera kan du iaf. manuellt välja om du vill ha det eller inte under bildskärmsinställningar

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-12 13:49

Knepigt

  • Medlem
  • 2008-02-12 14:03

Jag har fortfarande problem att ansluta via AFP mot min NAS, den stannar för evigt på "Connecting". Trodde verkligen det skulle vara löst iom 10.5.2 som säger sig fixa detta:

Networking
Addresses a hanging issue that may occur when connecting to an AFP network volume.

Att ansluta via SMB eller FTP funkar utan problem.

Kul att de förbättrat Airporten i 10.5.2 - ifrån att den aldrig strulat i 10.5.1 så har den tappat kontakten med min AE 6 ggr sedan kl 11 idag. Bra jobbat Apple

Mvh,

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-02-12 16:30

http://www.linotype.com/2631/freedownloadmac.html

FontExplorer X Version 1.2.3 (build 833)
Release date: February 12, 2008

This update (Version 1.2.3) fixes among other things some misbehavior in previous versions of FontExplorer X when used under Mac OS X 10.5. It is strongly recommended for all users of Mac OS X 10.5.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-12 16:46
Ursprungligen av mikaelf:

http://www.linotype.com/2631/freedownloadmac.html

FontExplorer X Version 1.2.3 (build 833)
Release date: February 12, 2008

This update (Version 1.2.3) fixes among other things some misbehavior in previous versions of FontExplorer X when used under Mac OS X 10.5. It is strongly recommended for all users of Mac OS X 10.5.

Äntligen. Jag kan börja jobba igen.

//Rob

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-12 16:31

Lysande mikaelf.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-12 17:21

Hade verkligen hoppats på att det skulle stå nått om FCS2 i release noten, men icke...
Fungerar ganska smärtfritt under tiger men jag har "stora" problem under leoparden. Jag är påväg att köpa in nya maskiner till produktionen men jag vågar inte eftersom leoparden är installerad på dom...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-12 18:06

Är det jag som håller på att bli konstig i huvudet eller har skuggeffekten på text ändrats i .2?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-12 18:08

Den har ändrats.
I.a.f. i WebKit. http://islayer.com/blog/?p=255
Dessutom tycker jag att menyradens text är betydligt trevligare nu. Riktig subpixel-rendering tro?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-12 18:26
Ursprungligen av mbp:

Den har ändrats.
I.a.f. i WebKit. http://islayer.com/blog/?p=255
Dessutom tycker jag att menyradens text är betydligt trevligare nu. Riktig subpixel-rendering tro?

Tackar för länken, känns bra att veta att jag kan lita på mina ögon.

Menyraden renderar tydligen med subpixel när man har "Genomskinlig menyrad" satt till av, ja. Se http://daringfireball.net/linked/2008/february#mon-11-frakes

Bevaka tråden