Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Så låser du upp iPhone med ZiPhone (oavsett firmware/bootloader)

Tråden skapades och har fått 97 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-21 17:51

VIKTIGT! Den här guiden skrevs när FW 1.1.3 och ZiPhone 2.4 var aktuell. Numera är det FW 1.1.4 och ZiPhone 2.5 som gäller. Jag har ändrat om guiden lite för att den ska passa nya ZiPhone.

Såhär gör man med vilken iPhone som helst, oavsett version "Out Of the Box". Jag har bara koll på hur det fungerar för Mac, så ni med Windows får följa med så gott det går.

Ladda hem ZiPhone 2.5 GUI härifrån.

Under hela processen hade jag mitt AT&T-kort i, men jag tror inte det spelar någon roll. Har du kvar ditt kort, så använd det, och sätt i ditt svenska kort när allt är klart.

Först fixar man så man har 1.1.4 får installerat, vet du att du har 1.1.4 (och inte har rört din telefon alls) så kan du hoppa över de första stegen, annars rekomenderar jag att du kör en restore till 1.1.4:

  1. Håll in sleep+home tills telefonen visar iTunes-loggan och en kontakt, detta borde ta ca 25-30 sekunder.

  2. Koppla in telefonen till datorn, starta iTunes (om det inte redan är igång)

  3. iTunes kommer hitta en telefon i "Restore mode"

  4. Klicka på "Restore" på iPhonens skärm i iTunes.

  5. Låt telefonen återställa sig, när den är klar kommer den återigen upp i iTunes och vill att du ska aktivera med AT&T.

Nu har du 1.1.4 installerat.

Enligt kommentarer nedan kan man skippa den här delen. Välj själv om du vill göra den eller inte.
------------------------------------------------------------------------
Nu måste telefonen återigen sättas i restore-läge.

  1. Koppla bort telefonen från datorn.

  2. Håll in sleep+home i 3 sekunder. Då kommer den röda "turn off"-slidern upp.

  3. Håll kvar båda knapparna och dra slidern till höger för att stänga av telefonen.

  4. När skärmen blir svart; släpp sleep-knappen men håll kvar home-knappen.

  5. Koppla nu in kabeln till datorn, fortsätt hålla in home-knappen.

  6. Nu kommer telefonen återigen synas i iTunes och att den ska "restoras".

  7. Nu kan du släppa home-knappen.

------------------------------------------------------------------------

Nu börjar vi använda ZiPhone

  1. Låt iTunes vara igång

  2. Starta ZiPhone.

  3. Klicka "Do it all"

  4. Klicka på "Start process"

Processen tar ca 3 minuter. Det kommer flyga förbi mycket vit text på iPhonens skärm och när allt är klart kommer telefonen starta om sig och är nu upplåst och kan användas den med alla SIM-kort.

Jag rekomenderar att man installerar i alla fall "Svenska nummer" från SwePhone för att lösa problemen med att Ring- och SMS-programmen krashar. Detta är vad jag har hört, men jag har inte råkat ut för det själv. Svenska nummer vill man ändå ha för att nummerformateringen ska se bra ut.

Som vanligt med sånna här guider så tar jag absolut inte något ansvar för vad som händer med din telefon. Såhär gjorde jag med min 1.1.1 OOB och det funkade utmärkt.

Ni som har använt ZiPhone och hittar fel i guiden får gärna påpeka dessa så ska jag rätta till dem.

Senast redigerat 2008-02-29 20:58
  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-21 18:28

Man måste inte starta iPhonen i recovery mode eller stänga iTunes för att använda ziphone 2.4. Det är mycket enklare än många tror.

//Rob

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-21 18:31
Ursprungligen av Robo-X:

Man måste inte starta iPhonen i recovery mode eller stänga iTunes för att använda ziphone 2.4. Det är mycket enklare än många tror.

//Rob

Jag håller med dig att det är enkelt, och du verkar ha koll på allt vad gäller ZiPhone; har du några andra kommentarer kring guiden?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-21 18:37
Ursprungligen av ptba:

Jag håller med dig att det är enkelt, och du verkar ha koll på allt vad gäller ZiPhone; har du några andra kommentarer kring guiden?

Ja du kan stryka hela andra delen. Till den tredje delen kan du lägga till starta ziphone som steg nr. 2.

//Rob

  • Medlem
  • 2008-02-22 10:44
Ursprungligen av Robo-X:

Ja du kan stryka hela andra delen. Till den tredje delen kan du lägga till starta ziphone som steg nr. 2.

//Rob

Skapa ett nytt inlägg som kan ersätta det första om det finns bättre sätt än det som beskrivs där. Så kan vi byta ut det om trådskaparen själv inte kan längre.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-22 10:54
Ursprungligen av Baron:

Skapa ett nytt inlägg som kan ersätta det första om det finns bättre sätt än det som beskrivs där. Så kan vi byta ut det om trådskaparen själv inte kan längre.

Vad menar du? Jag lämnade kvar del 2 för att jag gjorde så och fick det att funka, men eftersom Robo-X skriver att man inte behöver göra det så la jag till den kommentaren som just nu ligger där.

/Herman

  • Medlem
  • 2008-02-22 11:43
Ursprungligen av ptba:

Vad menar du? Jag lämnade kvar del 2 för att jag gjorde så och fick det att funka, men eftersom Robo-X skriver att man inte behöver göra det så la jag till den kommentaren som just nu ligger där.

/Herman

Okej, jag kanske läste slarvigt.

Bra guide! Men behöver man verkligen sätta telefonen i recovery-läge efter uppgradering till 1.1.3? Jag gjorde det i alla fall inte igår kväll med en 1.1.2-telefon. Uppgraderade i iTunes till 1.1.3 och körde sen Ziphone med iTunes igång. Funkade klockrent.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-21 22:00

Behöver man verkligen ha ett SIM-kort i telefonen för att låsa upp den? Om ja, är det endast AT&T-kortet som fungerar, eller går det bra med något annat?

nu1mlock

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2008-02-21 22:03
Ursprungligen av nu1mlock:

Behöver man verkligen ha ett SIM-kort i telefonen för att låsa upp den? Om ja, är det endast AT&T-kortet som fungerar, eller går det bra med något annat?

nu1mlock

Nej, Det går utan något sim-kort alls verkar det som. Iallafall för mig

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-21 22:06
Ursprungligen av Gambon:

Nej, Det går utan något sim-kort alls verkar det som. Iallafall för mig

Vilken tur. Jag beställde nämligen en låst och oöppnad telefon från USA i söndags. Jag vill, som med all annan elektronik jag köper, vara först med att öppna produkten. Dessutom vet man aldrig vad personen tidigare har gjort - vilka program som är installerade etc. Jag vill hellre låsa upp den själv, så jag vet vad som är gjort.

nu1mlock

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-21 22:30
Ursprungligen av nu1mlock:

Vilken tur. Jag beställde nämligen en låst och oöppnad telefon från USA i söndags. Jag vill, som med all annan elektronik jag köper, vara först med att öppna produkten. Dessutom vet man aldrig vad personen tidigare har gjort - vilka program som är installerade etc. Jag vill hellre låsa upp den själv, så jag vet vad som är gjort.

nu1mlock

Om du köper en iPhone från USA får du automatiskt ett AT&T kort med. Men du behöver inte ha något kort i din iPhone när du låser upp den.

//Rob

jag har haft problem med några iphones utan sim kort. antar att det går lika bra med ett sim kort utan pin kod.

har kört några med några utan. aldrig haft problem med haft problem med två uta. en bl 3.9 en bl 4.6

m

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-21 23:26

Jag får snart en Iphone, men det finns ingen anledning att nedgradera baseband om jag ändå bara ska installera swephone+ringsingnalfix typ?

En annan sak...hur vet jag att jag har en 1.1.3 OOB när jag precis tar upp den ur kartongen?

Borde inte guiden se ut som följer:
1. Sätt telefonen i restore mode och restora med iTunes till 1.1.3
2. Kör Ziphone 2.4 (http://www.ziphone.org/)

Färdigt!

Tror det tog ungefär 10 minuter för mig allt som allt.. Betydligt mycket snabbare än när jag körde Soft Upgrade förut, dessutom uppdaterades BaseBandet till 04.03.13 istället för 04.02.13 som med soft upgrade.

Man behöver inte stänga ner telefonen efter steg 1. Man behöver inte stänga ner iTunes. Man kan göra som man vill med vilket simkort man har i, om man ens vill ha ett simkort i det behövs inte heller.

Se dock till att läsa "Some common mistakes:" på ziphone.org innan ni sätter igång för att undvika problem..

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-22 10:58
Ursprungligen av Fangorn:

Borde inte guiden se ut som följer:
1. Sätt telefonen i restore mode och restora med iTunes till 1.1.3
2. Kör Ziphone 2.4 (http://www.ziphone.org/)

Färdigt!

Tror det tog ungefär 10 minuter för mig allt som allt.. Betydligt mycket snabbare än när jag körde Soft Upgrade förut, dessutom uppdaterades BaseBandet till 04.03.13 istället för 04.02.13 som med soft upgrade.

Man behöver inte stänga ner telefonen efter steg 1. Man behöver inte stänga ner iTunes. Man kan göra som man vill med vilket simkort man har i, om man ens vill ha ett simkort i det behövs inte heller.

Se dock till att läsa "Some common mistakes:" på ziphone.org innan ni sätter igång för att undvika problem..

Anledningen till att guiden är "omfattande" är ju för att den som är osäker ska hänga med. Det du skriver är ju precis samma sak, fast utan vidare bra beskrivning.

Vart i guiden står det att man ska stänga iTunes, jag kan inte hitta det. Jag har sett fler inlägg där det står att man inte behöver stänga iTunes...hum...=)

/Herman

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-22 10:35

Dum fråga förmodligen, men jag måste ändå fråga... (informationen finns väl förstås här någonstans på forumet, men jag blev så galet sugen på att uppgrafera nu med det samma)

När man efter restore mode installerad 1.1.3, är telefonen nollställd då? Dvs är alla bilder, musik, kontakter etc borta?

Och om alla information är borta, kan man då använda iTunes igen för att lägga tillbaks all information. iTunes gör ju en backup av allt innehåll när man synkar...

/ w

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-02-22 10:45
Ursprungligen av wig80:

Dum fråga förmodligen, men jag måste ändå fråga... (informationen finns väl förstås här någonstans på forumet, men jag blev så galet sugen på att uppgrafera nu med det samma)

När man efter restore mode installerad 1.1.3, är telefonen nollställd då? Dvs är alla bilder, musik, kontakter etc borta?

Och om alla information är borta, kan man då använda iTunes igen för att lägga tillbaks all information. iTunes gör ju en backup av allt innehåll när man synkar...

/ w

Japp, allt är borta. Och jag skulle inte rekommendera att ta tillbaka en backup, eftersom en del har fått lite varierande problem då.
Däremot kan du förstås synka med iTunes igen, så du får tillbaka din musik, kontakter, bokmärken etc.

Sitter med en iPhone med 1.1.1, som är jailbreakad och körs med anysim, vad ska jag göra(jag blir tokig på alla "guider" här på forumet - menar inte den i första posten i den här tråden, men i den nämns inte backup överhuvudtaget)?:

1. Ska jag göra en backup i iTunes? (vart gör jag detta?)
2. Restore till 1.1.3?
3. Sen köra "Do it all" i ziphone?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-22 21:28
Ursprungligen av theplague:

Sitter med en iPhone med 1.1.1, som är jailbreakad och körs med anysim, vad ska jag göra(jag blir tokig på alla "guider" här på forumet - menar inte den i första posten i den här tråden, men i den nämns inte backup överhuvudtaget)?:

1. Ska jag göra en backup i iTunes? (vart gör jag detta?)
2. Restore till 1.1.3?
3. Sen köra "Do it all" i ziphone?

2 och 3.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

2 och 3.

//Rob

Tack!

Senast redigerat 2008-02-23 01:21

Förresten, förblir allt jag nu har på iPhonen kvar på den efter det hela?

Jag behöver inte avinstallera NÅGOT jag har installerat via installer innan jag gör uppdateringen?

Senast redigerat 2008-02-23 01:21
  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-23 03:43
Ursprungligen av theplague:

Förresten, förblir allt jag nu har på iPhonen kvar på den efter det hela?

Jag behöver inte avinstallera NÅGOT jag har installerat via installer innan jag gör uppdateringen?

När du återställer till 1.1.3 så tar det bort alla extra program så du behöver inte ta bort något. Men se till att du har backup på musiken, adresser och allt annat du vill ha kvar.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

När du återställer till 1.1.3 så tar det bort alla extra program så du behöver inte ta bort något. Men se till att du har backup på musiken, adresser och allt annat du vill ha kvar.

//Rob

Kontakter, adresser till safari etc etc finns ju automatiskt på backup efter synkningar?
Musik o videos synkar jag bara som vanligt sen?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-23 12:44

Jag skulle nog se till att du har kontakter och bookmarks sparade. Men jag skulle inte göra en återställning eftersom det kan skapa problem. Spara kontakterna och bookmarks. Installera 1.1.3 och gör den som en ny telefon och sen för över alla kontakter och bookmarks.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Jag skulle nog se till att du har kontakter och bookmarks sparade. Men jag skulle inte göra en återställning eftersom det kan skapa problem. Spara kontakterna och bookmarks. Installera 1.1.3 och gör den som en ny telefon och sen för över alla kontakter och bookmarks.

//Rob

Helt ärligt, nu blir jag förvirrad, du säger"jag skulle inte göra en återställning"!
Betyder inte "restore" återställning?
Kontakter och bookmarks - behöver jag spara det på något annat vis än som jag har dem synkade med adressboken och explorer på datorn(via iTunes)?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-24 00:38
Ursprungligen av theplague:

Helt ärligt, nu blir jag förvirrad, du säger"jag skulle inte göra en återställning"!
Betyder inte "restore" återställning?
Kontakter och bookmarks - behöver jag spara det på något annat vis än som jag har dem synkade med adressboken och explorer på datorn(via iTunes)?

Om du har synkat med itunes förut kan du synka tillbaka till en äldre version. Den backupen kan du glömma nu. Du ska endast synka adresserna men annars så ska du sätta upp den som en helt ny telefon.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-23 13:46

Jag får det inte att fungera med ZiPhone...

Jag hade en 1.02 som jag köpte i September när jag var över i USA. Följde en av det tidiga guiderna på modmyiphone.com låste upp min telefon. Tror det var med AnySIM, men kommer faktiskt inte ihåg (gjorde det på en annan dator där jag har kvar alla program/filer). Telefonen har fungerar klockrent sen dess. Igår körde jag en Restore till 1.1.3 och sen ZiPhone. Men telefonen hänger sig när den vita texten flyger förbi och sen händer inget mer... Har läst i en annan tråd om detta problem och försökt gjort enligt alla konstens regler.

Gjorde jag fel som inte gjorde en Virginize först innan jag körde restore till 1.1.3?
Hur ska jag göra, behöver jag kryssa i något under Advanced i ZiPhone?

Tacksam för hjälp, för jag blir bara mer och mer förvirrad ju mer jag läs här på forumet.

Förresten! När jag har kört restore står det "The SIM card inserted in this iPhone...". Betyder det att jag måste plocka i AT&T kortet innan, för jag kommer ju aldrig till aktiveringen i iTunes...

Robo-X:
Jag får helt enkelt lägga in allt på den igen, allt som jag synkat på min dator sedan innan...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-02-24 01:57
Ursprungligen av theplague:

Robo-X:
Jag får helt enkelt lägga in allt på den igen, allt som jag synkat på min dator sedan innan...

Har du inte alla kontakter, musik, video etc i iTunes? Bara att göra en ny synkning efter att du har kört ZiPhone.
Du ska däremot inte köra tillbaka backupen från iTunes, utan bara synka, och registrera telefonen i iTunes som en "ny" telefon, inte som en du redan har haft.

Bevaka tråden