Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EDGE fungerar, men problem att hämta mail via GMAIL-imap

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-02-23 13:59

Har uppdaterat, jailbrakat och öppnat telefonen med ZiPhone 2.0.
Fungerar bra tillsammans med mitt 3G Telia-SIMkort!

Men det finns en litet problem!
Att hämta mail fungerar bara ibland...
Jag har gmail imap hämtning.

Fungerar alltid när jag har WiFi tillgängligt!
Men kör jag EDGE så får jag problem med att hämta mail.
Att surfa funkar OK, inga problem, men mailen fungerar bara ibland...

Någon som har haft/har likande problem?
Lösning???

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-02-25 18:32

Samma problem här - började i dag! Har funkat fin-fint innan!

Har inte ändrat några inställningar alls, det bara slutade fungera? Kör med Gmail och IMAP samt mitt .Mac konto. Båda fungerar fin-fint via WLAN men så snart jag försöker kolla via EDGE så är det tvärstopp... Surfa fungerar fint även på Edge, men mejlen hämtas inte.

Samma här. För mig gäller de både egen IMAP och Gmail SSL-IMAP. Igår onsdag märkte jag det först.
Ibland får jag inte kontakt alls och ibland gick det fram efter en mindre evighet. IMAP utan SSL (min egen mailserver) funkar lite bättre inbillar jag mig.

Jag testade att öppna Safari och surfa lite nu och då och det funkade alltid med föredömlig hastighet för att vara 2,5G.

Kan nämna att jag kör Telia men operatören borde inte spärra gmails IMAP-portar. Det skulle ju påverka alla "smarta" telefoner som den populära N95 mfl.

Har iphone några bra nätverks-analys-program jag kan köra?

Testade lite precis nu.
Går in i Mail och min inbox.
Den börjar koppla upp sig... det tar tid... 1-2min kanske...
Sen kommer meddelande att den misslyckas (har inget exakt meddelande).
Innan jag hinner klicka bort medelande börjar mailen uppdateras i bakgrunden.
Nu kan jag klicka runt i olika mappar och inom 5-15sek få dem uppdaterade från servern för både gmail och mitt privata mailkonto.

Problemet verkar vara att etablera uppkoppling. SSL certifikat som ska krypteras / godkännas som tar tid? Något i Telias proxy som ska verifieras och godkänas för dessa "ovanliga" portar som tar tid? Jag vet att jag vet för lite om mobiloperatörernas datasystem för att ge mig på en bra gissning

En tanke till slog mig. Kan det vara så att Mail använder certifikat eller annan handskakning som etablerats via Wifi. När dessa då ska användas via Edge börjar mailservern undra varför jag just bytt uppkoppling men försöker fortsätta samma "session"? Allt detta måste kanske då nekas eller gå till timeout för att sedan en ny session kan startas och allt blir frid och fröjd.

Jag har också problem med gmail. Jag har inte haft det från början, men på sistone har det bilvit värre. Om jag går in på gmail med safari så funkar det fint.

AM

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-28 10:01

Mtn

Gmail imap fungerar inte på MTN i ZA heller men .Mac går bra så det verkar vara ett större problem en så

Nu har det funkat de sista gångerna jag provat. Svårt att felsöka med iphone.

1
Bevaka tråden