Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Air - nu IRL!

Tråden skapades och har fått 314 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ursäkta, men var fan är moderatorn?

Nu är jag faktiskt lite irriterad. Det är väl ett forum, inte en chatt??

Hur kan inlägg som 281-289 få finnas kvar så länge?? Enstaka ord i snackig ton som enbart handlar om vad nån annan har sagt! Det är ju inte ens nästan om MBA.

Kan moderatorn vara snäll och rensa upp, inklusive detta inlägget!

  • Medlem
  • 2008-02-26 10:58

Jag gick till en butik förra veckan och klämde lite på en MBA, vilket var tillräckligt för att bli såld - både för mig och den, så att säga. Jag beställde den visserligen på Apple Store, så den finns inte hos mig ännu.

Jag sitter för närvarande med en PB 12" med 60 GB hårddisk. MBA ska bli min enda dator, och jag resonerade på följande sätt:

  • Var och en av ingångarna ethernet, firewire, mikrofoningång, modem och lås har jag använt exakt noll eller en gång sedan jag köpte datorn.

  • Ett fåtal gånger har jag använt båda USB-portarna samtidigt, men ingen gång har det varit direkt nödvändigt.

  • CD/DVD-spelaren använder jag ytterst sällan, och det känns vid närmare eftertanke lite fånigt att bära runt på den hela tiden. En extern Superdrive ska köpas in så småningom.

  • Jag beger mig sällan ut i världen med min dator. Men hemma i lägenheten finns inget skrivbord, så den ska ständigt flyttas från soffan till köket till sovrummet till läsfåtöljen etc, och inte sällan med en kaffekopp i den andra handen.

  • Det värsta jag utsätter min dator för är lätt fotoredigering i iPhoto. Datorkraften i MBA torde således vara tillfyllest.

  • PB 12" är förvisso liten, men själv är jag ganska stor. Sitter jag i en stol med den i knät kan jag inte riktigt slappna av, för då skulle den ramla ner mellan mina knän. Jag behöver en något bredare dator.

  • 80 GB hårddisk är kanske inte så mycket, men det är mer än jag har idag, och tanken är att hela musikbiblioteket och andra tunga filer på sikt ska hamna på en Time Capsule eller motsvarande.

Slutsatsen blir naturligtvis att MBA är datorn som jag skulle ha haft redan från början. Äntligen finns den!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-27 08:52

Om man skaffar denna MacBook Air och vill kunna hämta saker från en Stationär dator med Windows Vista vilket program använder man lättast då?
Om man nu måste använda ett program?

Är ny på Mac och är sugen som bara den på MacBook Air att ha som bärbar skönhet

Ursprungligen av Insane:

Om man skaffar denna MacBook Air och vill kunna hämta saker från en Stationär dator med Windows Vista vilket program använder man lättast då?

Eftersom du säger att du är ny på Mac så börjar jag med att fråga om du är införstådd med att det inte är några som helst problem att köra nätverk Mac-PC? 2008 utgår man nog lite från att de flesta har en router hemma så att du har tillgång till WLAN.
Det gör jag själv hemma. Min MBA är den enda Mac jag har, resten är PC och alla hänger ihop i ett nätverk.

För "engångsflytt" är väl annars en USB-HD det enklaste.

Mellan mina PC körde jag tidigare ett program som heter Allway Sync, som är gratis, och är väldigt bra och lätt att använda. Det finns inte till Mac och jag känner inte till nån motsvarighet eftersom jag också är relativt grön på Mac.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-27 09:24
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Eftersom du säger att du är ny på Mac så börjar jag med att fråga om du är införstådd med att det inte är några som helst problem att köra nätverk Mac-PC? 2008 utgår man nog lite från att de flesta har en router hemma så att du har tillgång till WLAN.
Det gör jag själv hemma. Min MBA är den enda Mac jag har, resten är PC och alla hänger ihop i ett nätverk.

För "engångsflytt" är väl annars en USB-HD det enklaste.

Mellan mina PC körde jag tidigare ett program som heter Allway Sync, som är gratis, och är väldigt bra och lätt att använda. Det finns inte till Mac och jag känner inte till nån motsvarighet eftersom jag också är relativt grön på Mac.

Okej ja det var smart det tänkte jag inte på
Så då antar jag att det bara är att köpa en MacBook Air så snart man varit på en apple butik och klämt på en, samt pengarna börjar rulla in.
Sen blir det att byta till en större SSD HDD när dem kommer få vettigare pris.

Men hastigheten 1,8Ghz räcker tycker du AndreeMarkefors?

Senast redigerat 2008-02-27 09:51
Ursprungligen av Insane:

Men hastigheten 1,8Ghz räcker tycker du AndreeMarkefors?

Ställ följande fråga: vad är det mest CPU-intensiva du gör med datorn där du inte kan vänta?

Vad jag menar är att om du konverterar video eller renderar från 3D-program så tjänar du på varje MHz som din processor är snabbare. Men om du samtidigt gör det för eget bruk, så kanske det är ok att köra en videokonvertering över natten och då spelar det ju inte lika stor roll?

En långsam CPU kan packa upp 1000 filer lika bra som en snabb CPU. Det är bara det att det tar längre tid. Men det är samma funktion.

När jag ställe mig själv samma fråga som jag nämner ovan var svaret (på min bärbara) att den skall klara av att spela upp 1280x720p .mkv filer. Det klarade min gamla Vaio med Pentium M760 (2.0 GHz) med nöd och näppe. Men det är en enkärnig processor.
På min MBA är det inga problem och jag har den billiga med 1.6 GHz.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-27 10:29
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Ställ följande fråga: vad är det mest CPU-intensiva du gör med datorn där du inte kan vänta?

Vad jag menar är att om du konverterar video eller renderar från 3D-program så tjänar du på varje MHz som din processor är snabbare. Men om du samtidigt gör det för eget bruk, så kanske det är ok att köra en videokonvertering över natten och då spelar det ju inte lika stor roll?

En långsam CPU kan packa upp 1000 filer lika bra som en snabb CPU. Det är bara det att det tar längre tid. Men det är samma funktion.

När jag ställe mig själv samma fråga som jag nämner ovan var svaret (på min bärbara) att den skall klara av att spela upp 1280x720p .mkv filer. Det klarade min gamla Vaio med Pentium M760 (2.0 GHz) med nöd och näppe. Men det är en enkärnig processor.
På min MBA är det inga problem och jag har den billiga med 1.6 GHz.

Okej så du har även den vanliga hdd:n men kommer att uppgradera till SSD hdd när dem får bättre pris har jag förstått dig rätt nu?

Ursprungligen av Insane:

Okej så du har även den vanliga hdd:n men kommer att uppgradera till SSD hdd när dem får bättre pris har jag förstått dig rätt nu?

Korrekt.

Men jag skulle inte köpt MBA:n om den inte var "snabb nog" med den vanliga HD:n.
I själva verket är detta den största överraskningen för mig med datorn. Mitt tips är att klämma lite på den med vanlig HD i butik innan man väljer SSD.

SSD:n startar ju många program samtidigt riktigt snyggt i den videon jag länkar till i en annan tråd, men det är lite av "vänta, så skall jag visa dig en cool grej..."

När jag väl startat upp mina program efter en kallstart (en gång i veckan?), så startar ju de ocksådirekt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-27 13:28
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Korrekt.

Men jag skulle inte köpt MBA:n om den inte var "snabb nog" med den vanliga HD:n.
I själva verket är detta den största överraskningen för mig med datorn. Mitt tips är att klämma lite på den med vanlig HD i butik innan man väljer SSD.

SSD:n startar ju många program samtidigt riktigt snyggt i den videon jag länkar till i en annan tråd, men det är lite av "vänta, så skall jag visa dig en cool grej..."

När jag väl startat upp mina program efter en kallstart (en gång i veckan?), så startar ju de ocksådirekt.

Klart jag kommer testa denna dator i en butik innan jag bestämmer mig men nu har jag lite att gå på

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-27 10:50
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

En långsam CPU kan packa upp 1000 filer lika bra som en snabb CPU. Det är bara det att det tar längre tid. Men det är samma funktion.

Fast i just detta exempel är det troligtvis hastigheten på diskar som sätter gränsen.

Vad gäller MBA så tror jag nog CPU-hastigheten räcker för det mesta (renderar man video vill man kanske ha snabbare saker). Men man bör nog veta att MBA har bland de långsammaste diskar som går att hitta. Detta kanske ändras med framtida SSD-diskar...

Ursprungligen av pesc:

Men man bör nog veta att MBA har bland de långsammaste diskar som går att hitta.

Håller med. Men jag tycker definitiv att man skall testa en demodator för att se vad det innebär.

Jag har nolltolerans mot ständigt lagg. Då och då kan jag ta att datorn måste jobba lite och jag accepterar att det tar lite tid att läsa in t ex fonter när jag startar ett Adobeprogram.
Jag skulle inte palla med att jag fick vänta varje gång jag klickade på t ex Finder i dockan, eller så. Men det måste jag inte. I stort sett allt jag gör startar direkt.

Jag har fortfarande mer än 30 GB kvar på HD:n. Ett litet frågetecken är naturligtvis hur HD:n reagerar när den fylls upp.

Självklart skulle jag hellre tagit en 250 GB SSD. Men eftersom jag kunde välja mellan den jag köpte (som redan har lite plats) eller att ta bort 16 GB och lägga till 10.000 kr så var valet.... tja... MYCKET LÄTT i mitt fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-27 14:18

Det finns också ett demoex på Macoteket i Uppsala. Har varit där två gånger redan för att känna på den... riktigt bra intryck!

Jag skulle gärna byta ut min MBP mot en Air. Den största anledningen är att cykelväskan skulle bli mycket lättare.

Nöjd!

Var inne och köpte en på Mediamarkt idag..
Kan bara säga att jag är så nöjd att slippa PC på företaget..
Hemma har jag en Mac Mini som komplement.

Hela intrycket av den är enormt.. snabb, liten, snygg, lätt, bra batteritid..

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-02-29 11:41

Det som nog kommer bli det största problemet med MBA är alla kraschade diskar. Dessa 1,8" PATA-diskar som är av samma typ som sitter i iPod är inte direkt stöttåliga och det tar ändå _rätt_ lång tid innan datorn har gått i vila på grund av "safe sleep". Många kastar ju ner datorn i väskan så snart de stängt locket och då får disken det tufft.

Sen, ni som hoppas på att kunna upgradera era SDD-diskar i MBA. Tänk på att SSD:n i MBA är av PATA-typ, i stort sett alla nya SSD-diskar av större format är av SATA-typ. Detta ser jag som det största problemet. Det är ju tveksamt om det kommer större SSD-diskar med PATA. Redan nu säljer Dustin 6 olika SSD-diskar. Alla med S-ATA, ingen med P-ATA. Undras hur Apple tänkte här. Troligen att det bara finns 1,8" P-ATA-diskar, och de orkade inte göra olika moderkort beroende på vilken disk man valde. Detta kan ju straffa sig vid senare tillfälle.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-29 12:10
Ursprungligen av bollman:

Dessa 1,8" PATA-diskar som är av samma typ som sitter i iPod är inte direkt stöttåliga och det tar ändå _rätt_ lång tid innan datorn har gått i vila på grund av "safe sleep".

Jag kommer inte ihåg var jag har läst det, men om jag minns rätt är det så att diskarna i MBA är av bättre kvalitet än de som används i iPods.

Bevaka tråden